Svar: Klynker og græder konstant - 3 mdr.
27. juli 2021
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres lille dreng :)
Det lyder for mig som om, at jeres dreng bør blive tjekket igennem. Det er ikke meningen, at han skal være så ked af det, heller ikke når han får mælk eller bliver skiftet, ligesom det lyder af meget med 15-20 bleer i døgnet...
De hyppige afføringer kan naturligvis godt hænge sammen med, at han ofte kun spiser 10-20 ml af gangen - det er ikke ret meget, og det vil være rigtig godt, hvis I kan forsøge at skabe en rytme, hvor han kan indtage en større mængde mælk hver gang. I skal have hjælp til at komme væk fra hans slatspiseri, og det vil også hjælpe ham til at kunne sove længere søvnstræk - og faktisk kunne falde i søvn - hvis han er fyldt op med mælk i maven.
Har I drøftet situationen med jeres læge, og hvor er jeres sundhedsplejerske henne? Det lyder som en god idé at få jeres dreng tjekket grundigt igennem for at sikre sig, at han ikke har ondt. Det kan være smerter fra nakke, skuldre, bækken. Det kan også være problemer med refluks - også selvom han måske ikke gylper - han kan have det, som hedder silent refluks. Måske har han brug for at få en anden type flaske, hvor mælken løber lettere til ham, så han får en større mængde af gangen. Måske har han brug for at blive skærmet, hjulpet til ro osv. fordi han er for tidlig født og derfor hurtigt bliver overstimuleret, overtræt og dermed grædende...
Det kan også være, at han har problemer med maven, har fået en maveinfektion eller lignende, som han har brug for at få behandlet. Måske skal han have en anden type erstatning, måske vil han have glæde af at få mælkesyrebakterier... for at finde ud af, hvordan han (og I) kan hjælpes bedst muligt, så er det vigtigt at få ham tjekket igennem og finde ud af, hvad det helt præcis drejer sig om, og derfor skal jeres læge ind i billedet.
Når det kommer til søvnbehov og rytme, så vil han sandsynligvis have behov for ca. 15 timers søvn i døgnet. Hans rytme om dagen kan sagtens ændre sig - han er sandsynligvis at sammenligne med et barn på 2 måneder, og børn i den alder kan både sove 2 og 4 lure - det er helt normalt. Nogle børn sover altså lange søvnstræk i denne alder, andre sover flere små lure. Og i 3-4 måneders alderen vil man så ofte kunne begynde at arbejde på en rytme med 3 lure, men det er sandsynligvis ikke der, I helt er endnu :)
Det vil dog stadig være en god idé, at I forsøger at arbejde på en rytme, hvor mælk indgår som en fast del af hans putteritual. Og det vil være rigtig fint, hvis I kan få ham til at spise ca. hver 3 time. I skal gå ud fra, at han ikke kan være vågen i mere end 2 timer af gangen, så skal han have mælk og puttes igen.
Det er naturligt meget svært at finde balancen mellem at aktivere ham og ikke overstimulere ham. Selvom han er 3 måneder gammel, så er han korrigeret 7 uger, og han er derfor på mange måder stadig et spædbarn. Det betyder, at han har brug for masser af nærhed, tæt kontakt, blive holdt og være hud mod hud - og mindre brug for at I leger en masse - men han har samtidig også brug for, at du hjælper ham med at bruge sig selv motorisk, pludrer med ham og på den måde stadig aktiverer ham. Det er super svært.
Han kan græde af mange årsager:
- Han er sulten eller tørstig
- Han har brug for at blive taget op og holdt tæt
- Han har brug for at få dækket sit suttebehov og måske brug for en narresut
- Han har brug for hjælp til at koble fra og finde ro
- Han har brug for en ren ble og rent tøj
- Han har brug for at I leger og er aktive
- Han har ondt i kroppen - mave, nakke, skuldre, bækken...
- Han føler ubehag f.eks. luft i maven, eller mælk og mavesyre der kører op og ned
- Han er overtræt, fyldt op med stimuli og kan ikke klare fire aktiviter, lyde, indtryk
- Han græder fordi ...
Gråden kan lyde meget forskellig alt efter, hvad årsagen er, og det er vigtigt, at du forsøger at spore dig ind på, hvad det handler om. Det kan dog også være, at man slet ikke finder nogen årsag - men det er netop derfor, at I skal tale med lægen.
For et barn på 2-3 måneder vil det at være tæt på dig være det vigtigste. Det er trygt og dejligt at føle sig omsluttet af dine arme, og du fortæller også, at han gerne vil sove, hvis du bærer ham. Det er derfor vigtigt, at du gør det, så han får sin søvn og ikke pludselig er vågen i op til 7 timer :) Du skal sige til dig selv, at du ikke kan forvænne ham med for meget kropskontakt.
Hvis du stadig ammer ham, så er det en god idé, at du lægger dig med ham og ammer ham liggende, hvis du kan det. Og han må meget gerne falde i søvn med brystet i munden. Du skal på ingen måde arbejde på at "søvntræne", men blot give ham brystet, hvis det giver ham ro og gør at han kan sove :)
Derudover er det vigtigt, at I pludrer sammen. Det er vigtigt, at jeres øjenkontakt udvides lidt hele tiden og ofte vil han være mest interesseret i at pludre og have øjenkontakt med dig, når han vågner af en god lur, når han har spist eller f.eks. ved puslebordet. Stille og roligt skal hans små pludre lyde udvikle sig til længere pludre samtaler. Nogle gange har han brug for en pause, så vil han dreje hovedet væk, blive urolig og så skal du give ham ro og tid. Efter lidt tid, så vil han vende tilbage, kikke på dig igen og I kan så pludre lidt videre.
Puslepladsen skal være hyggelig og rar. Hæng gerne en uro eller lignende op, som du kan bevæge og som han kan ligge og kikke på, når du klæder ham af og skifter hans ble. Sørg dog også for, at han kan se dit ansigt hele tiden, se at du smiler til ham, beroliger og betrygger. Da han ikke er glad for at blive skiftet, så prøv at undgå at tage alt tøjet af ham på en gang og læg evt. en stofble på ham, så han stadig kan føle sig lidt skærmet og holdt, selvom han ligger på puslepuden. Mange børn er ældre, før de begynder at nyde at ligge helt uden tøj og den bevægelsesfrihed, det giver :)
Det er som du skriver også vigtigt, at han ligger på maven, hvilket jo er svært, når han generelt er ked af det. Husk på, at han også kan ligge på maven hen over din brystkasse eller hen over dine lår. Når du bærer ham, så kan han også ligge med maven på din underarm. At bære ham, hvor han ligger med maven på din underarm kan også være afslappende for ham, fordi det ikke kræver kontakt, så hvis han nogle gange græder, fordi han er fyldt for meget op med indtryk og stimuli, så kan det måske hjælpe ham til at koble fra, at du bærer ham på denne måde. Samtidig er det en god stilling, hvis han har uro i maven :)
Aktiviteter og leg i denne alder er altså mest dig selv, dit ansigt og mimik, dine lyde, stemme, at du pludrer og synger for ham osv. Ligesom det er godt, at du nusser ham, kærtegner ham, holder ham tæt og giver ham masser af kropskontakt og nærhed.
Derudover er en simpel uro en god idé. Han skal kunne følge den med øjnene og skelne uroens ting fra hinanden, så simpelt er godt. Et aktivitetstativ, som han kan ligge under og kikke på og måske er heldig at ramme, når han bevæger sine hænder. Rangler der rasler, bløde aktivitetsdyr i stof, hvor han kan mærke forskellige frynser osv. Et spejl, som han kan ligge på maven foran og få øje på sig selv og måske også dig.. Forskellige silikoneringe og bolde, som hans små hænder kan nå at gribe omkring.
Hvis I har plads og mulighed, så vil han måske også nyde at kunne ligge på en sansegynge - og også storebror vil kunne have glæde af den...
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre... :) Derudover vil jeg anbefale dig, at du læser min bog "Helens bog om Gråd & Trøst", som måske kan give dig lidt idé om hvorfor jeres dreng er så ked af det og hvordan I kan hjælpe ham videre.
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske