Svar: Stoppet næse siden fødslen

5. november 2018

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Lærke

Stort tillykke med den lille pige - og velkommen til :)

Det er rigtig fint, at du skriver, og godt at du er opmærksom. Og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig :)

Spæde børn og småbørn trækker normalt vejret gennem næsen og ikke gennem munden, og derfor er det ekstra problematisk for dem, hvis de bliver forkølede, eller hvis deres slimhinder i næsen er hævet eller på anden måde irriteret. Det er derfor rigtig godt, at du forsøger at holde jeres lille datters næse ren med saltvand, modermælk og også har forsøgt med en næsesuger.

Nogle børn kan godt danne bussemænd, der lukker af i næsen og ved f.eks. at bruge lidt isotonisk saltvand kan man løsne disse og dermed få dem ud, så der skabes frie luftveje. Nogle gange kan næsesugeren godt irritere ekstra, så du kan prøve om du med snippen af en stofble, kan kilde hende lidt under næsen og derved få hende til at nyse - hvis hun nyser efter at have fået løsnet bussemændene i næsen, kan det rense næsen godt...

Når det så er sagt, så bør hendes tillukning af næsen ikke forværres... og der er naturligvis en risiko for, at hun er smittet med forkølelse. Du skal derfor ringe til lægen med det samme, hvis du oplever, at hun ikke vil spise, får feber, hoster, får pibende vejrtrækning og altid, hvis hun får det, som kaldes indtrækninger. Indtrækninger er, hvis du kan se, at hendes mave trækkes ind under ribbenene, når hun trækker vejret. Det er tegn på, at hun har svært ved at få tilstrækkeligt med luft. Læg mærke til, hvordan hun normalt ser ud, når hun trækker vejret, så vil du ikke være i tvivl, hvis hun pludselig får indtrækninger. Hun må heller ikke blive blå rundt om munden eller få blålige læber...

Når vi voksne eller større børn bliver forkølet, så går det ofte nogenlunde uproblematisk, men for et lille barn kan det være meget problematisk, og derfor er det vigtigt, at du med ...

Annonce

... det samme reagere, hvis du oplever, at din datter har svært ved at få luft :) Spædbørn kan f.eks. blive meget syge og indlæggelseskrævende af RS-virus, som hos voksne blot giver en almindelig forkølelse...

Derudover så tænker jeg, at det kan være en god idé, at I får en øre-næse-hals-læge til at kikke på jeres datter. Du kan bestille tid uden henvisning fra egen læge. En øre-næse-hals-læge kan undersøge, om der er passage nok i jeres datters næse, ligesom han eller hun kan tjekke for polypper, irritation af slimhinden og lignende. Det er sjældent, at så lille et barn har problemer med polypper - det der også kaldes adenoide vegetationer, men jeg synes det lyder som en god idé at få en specialist til lige at kikke på jeres datter.

Du nævner, at jeres datter er blevet tjekket for downs syndrom (dejligt, at der ikke var noget i dette), og måske har hun en bred næse med en lav næseryg, som giver hende lidt ekstra udfordringer, nogle børn fødes også med en skæv næseskillevæg... - men også dette vil en øre-næse-hals-læge kunne vurdere og tale med jer om.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Du nævner, at du selv har astma, og derfor er du sandsynligvis meget opmærksom på jeres indeklima :) Jeg vil dog lige nævne, at du naturligvis skal medtænke, at røgfyldte lokaler - hvilket både gælder tobaksrøg, røg fra madlavning, brændeovn osv. - kan irritere jeres datters slimhinder og dermed luftveje ekstra meget. Det samme kan støv og meget tør luft... Stegeos osv. er der naturligt mest af om aftenen, hvor du netop nævner, at jeres datter ofte har problemer...

Du kan også med fordel læse "Helens bog om børn og sygdom", hvis du vil vide lidt mere om forkølelse, feber, vejrtrækning, indtrækninger, RS-virus mv. :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie videre frem - og jeg vil også meget gerne høre, hvad øre-næse-hals-lægen finder ud af :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Sikkerhed i hjemmet

Det er i hjemmet, at de fleste ulykker sker, og når dit barn begynder at kravle, rejse sig og bevæge sig rundt i hjemmet, så er det vigtigt at du sikrer dig, at jeres hjem er et trygt sted at færdes.

Dit barn skal have lov til at undersøge og opleve verden omkring sig. Derfor skal du sikre at dit barn kan gøre dette.

Alle rum kan være farlige og kan kræve et ekstra sikkerhedstjek - især skal du være opmærksom på køkkenet, badeværelset og stuen.

Gå...

Læs mere i Babylex

Madras til barnevogn

En barnevognsmadras kan være lavet af forskellige materialer, f.eks. skumgummi. Det betyder, at madrassen let suger kondensvand, der naturligt vil samle sig i barnevognen, når barnet sveder eller bare trækker vejret. Derfor er det vigtigt, at madrassen løftes op og stilles på højkant dagligt, og når barnevognen ikke bruges, så madrassen er tør, når barnet skal ligge på den.

Om vinteren kan det være nødvendigt at tage madrassen med ind, så barnet ikke lægges på en iskold madras,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det er lige før jeg synes det bliver pinligt at jeg skriver så meget til dig, men dine svar er enormt nyttige og jeg har fået en god tillid til dig, så du kommer til at høre mere fra mig.

Tak fra Sophus´ mor