Stoppet næse siden fødslen

5. november 2018

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Stoppet næse siden fødslen

Kære Helen

Lille Le blev 8 uger i lørdags, og hun har stort set siden fødslen været forkølet. De første uger forløb sådan, at hun nøs og hostede en gang imellem, men ellers var det primært om aftenen ved amning, inden vi skulle i seng, at næsen pludselig stoppede til - hun "gryntede" og begyndte at græde, og vi kunne høre snot i næsen, når hun trak vejret. Det skete også nogle gange i løbet af dagen ved amning, men problemer ved godnatamningen var sikker.

De sidste to uger, og specielt den sidste uge, er det dog eskaleret. Nu er det mange gange om dagen, hun pludselig "grynter", og hun begynder straks at græde og vride sig, nogle gange helt desperat, og det er i alle situationer - ikke kun ved amning. Det er dog stadig som om, der er et mønster, hvor næsen virkelig laver bøvl fra ved 20.30-21-tiden, hvilket så fortsætter i forbindelse med godnatamningen ved 22-22.30-tiden.

Vi har prøvet med ...

Annonce

... saltvand og modermælk i næsen og otri baby næsesuger, men det har ikke hjulpet på nogen måde. Le sover med hovedet hævet i liften, og der har kun været to nætter her på det sidste, hvor hun har været generet om natten. Ellers er det om dagen, problemerne opstår.

Hun bliver ammet fuldt ud, jeg (mor) har astma og er også selv ret god til at blive forkølet. Hun har ikke sovet meget ude, da det først er den sidste uges tid, vi er ved at være blevet dus med at gå ture i barnevognen.

Vi har af en børnelæge ved tjek for downs syndrom (der var ingenting), da hun var 3 uger, og ved egen læge ved 5 ugers tjek fået at vide, at vi ikke kan gøre noget og bare skal vente, men vi synes, der er gået lang tid, og at det er mærkeligt, det forværres nu, og dertil kommer det lidt pudsige mønster med den tilstoppede aftennæse.

Skal vi bare skrue tålmodigheden på, eller gør du dig nogle andre tanker?

Mange hilsen
Lærke

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Bad, de første gange

Det spæde barn kan komme i bad ret hurtigt efter fødslen og ofte beder mange om at få hjælp til det første bad, imens man endnu er på barselsafsnittet.

Når I beslutter jer for at bade jeres barn, så er det rigtig godt at have nogle faste rutiner:

- Et babybadekar er en god idé, nogen vælger også at bruge en speciel babyspand. Det vigtigste er at karret er afgrænset i størrelsen, det giver barnet lidt tryghed.

- Det er en god idé at tilbyde barnet...

Læs mere i Babylex

Suttekæde

En suttekæde er en kæde, som holder sutten ved barnet. Den fungerer ved at den sidder både på sutten og sættes fast i barnets tøj. Det kan være meget praktisk for forældrene, men kæden skal opfylde visse krav, for ikke at være farlig for barnet.

Sikkerhedsstyrelsen tester jævnligt suttekæder og det er desværre ikke alle suttekæder, der lever op til sikkerheden.

Det anbefales at:

- En kæde må ikke være mere end 22 cm lang, da barnet så kan få den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil gerne, som så mange andre, takke dig for en helt usædvanlig god brevkasse. Som bosiddende i England har det betydet rigtig meget for mig at finde svar på dette og hint derhjemmefra. Jeg kan rigtig, rigtig godt lide din kærlige holdning til tingende, og det har virkelig hjulpet mig meget at læse dine omhyggelige svar.

Mange kærlige hilsner
Sanne, mor til dreng 5 måneder