Svar: Det bløde punkt lukker sig
28. november 2017
Alder:
12 mdr.
Kære Kris
Tak for dit brev :)
Det lille barn har flere fontaneller (bløde punkter), og de lukker sig på forskelligt tidspunkt. Den store fontanelle, som sidder oven på hovedet (den forreste firkantede fontanelle), lukker sig ofte i 2. leveår, men de suturer (mellemrum mellem kraniepladerne) der sidder omkring den store fontanelle lukker sig ofte mellem 6-12 måneder.
Jeg synes, at du skal få jeres læge til lige at mærke på det bløde punkt og vurdere, hvorvidt fontanellen er ved at lukke sig, eller om det snarere er suturerne der lukker sig og om det kan forklare, hvorfor du synes at hans fontanelle virker mindre...
Hvis fontanellen er ved at lukke sig for tidligt, så er det vigtigt at holde øje med det. Det er vigtigt at kraniet kan give sig, så hjernen kan vokse. Hvis fontanellerne lukker sig for hurtigt, så vil trykket i hjernen kunne stige, og det kan være farligt.
Men det er også sådan, at din dreng har en stor fontanelle på bagsiden af hovedet (den bagerste trekantede fontanelle). Hos nogle børn er den lukket ved fødslen, hos de fleste lukker den sig mellem 3-6 måneders alderen, men hos nogle står den åben i længere tid - og hvis den står åben, så kan det betyde mindre, hvis den forreste fontanelle lukker sig, fordi der så stadig kan være plads til at hjernen kan vokse.
Det er en specialistopgave at undersøge jeres drengs fontaneller (bløde punkter) og i første omgang bør du drøfte det med lægen, som så kan henvise jer videre, hvis det skønnes nødvendigt.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske