Svar: Skoldkopper - 3 år, 4 mdr.
19. januar 2017
Alder:
3 år, 4 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev :)
Nej, jeg synes ikke, I skal være bekymrede over, at jeres drenge endnu ikke har haft skoldkopper... De fleste børn vil få skoldkopper, da det er en sygdom som smitter meget let. Man siger, at over 90 % bliver smittet, før de bliver 10 år...
Da skoldkopper smitter meget let, så vil det generelle råd være, at man ikke skal opsøge skoldkopper, hvis børnene går i institution og er sammen med andre børn - der er meget stor sandsynlighed for, at skoldkopperne så kommer af sig selv.
Hvis I skal til familiefødselsdag, børnefødselsdag eller lignende, hvor du ved, at der er et barn med skoldkopper, så vil det således være fint at tage til den fest. Ligesom du ikke behøver holde dine børn hjemme, hvis der er skoldkopper i institutionen. MEN, jeg synes ikke, at du skal begynde at køre land og rige rundt, for at opsøge smitte - det sender også nogle forkerte signaler til dine drenge.
Det er ikke farligere for et større barn at få skoldkopper end for et yngre barn. Men det kan være farligt eller give flere komplikationer, hvis man først får skoldkopper, når man er voksen. Hvis det viser sig, at dine dreng ikke får skoldkopper i takt med at de vokser op, så er der også den mulighed, at du lader dem vaccinere. Man kan godt vaccinere mod skoldkopper, selvom det ikke indgår i børnevaccinationsprogrammet. Det kan du tale med jeres læge om :)
Rigtig meget held og lykke til jer alle :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske