Svar: Tics - 16 mdr.

15. december 2013

Kategori:
Alder:
16 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære forældre

Tak for jeres brev og søde ord til mig om mine svar og brevkassen :)

Det er usædvanligt med tics i 1 års alderen og umiddelbart tænker jeg derfor, at der nok er tale om noget forbigående. Man oplever nogle gange, at børn kan få nole "vaner" i forbindelse med at de er syge eller finder ud af, at de kan få opmærksomhed ved en bestemt bevægelse eller andet, og måske er det forklaringen hos jer.

Små børn kan f.eks. godt få en "falsk hoste", hvor de hoster bevidst, fordi de ved at vi voksne så reagerer. Og jeg tænker at de tics jeres dreng har, måske skyldes at han har fundet ud af, at han kan - at han kan blinke med øjnene, og at den bevægelse er ny og spændende. Nogle gange ser man også børn blinke bevidst med øjnene, fordi de har lært sig det - f.eks. fordi vi voksne blinker bevidst til dem. Børn efterligner jo os forældre, de gør det, de ser vi gør.

I skriver dog, at han nogle gange får næsten en slags "kulderystelse" samtidig med at han får sine tics, og det kan naturligvis godt være at det pludselig trækker ...

Annonce

... fra døren eller lignende, og at han derfor reagerer som han gør - det er en mulighed - men jeg synes I skal være opmærksomme på, om han gør det fast, og om det tiltager. I skriver at han nogle gange gør det 1-2 gange dagligt ... Kan I nå at filme det, evt. med jeres telefon? Det er vigtigt, fordi det kan være nødvendigt at vise det til lægen.

Det I skal være opmærksomme på og grunden til at jeg siger, I måske skal kontakte lægen er, om han får nogle ufrivillige, muskulære sammentrækninger - det vil sige en mild form for krampe. Det lyder farligt, men det behøver det ikke være. Men det er vigtigt at være opmærksomme og få det tjekket. Jeg tror ikke der er tale om dette, ud fra det I fortæller, men det er meget vigtigt at I er opmærksomme :)

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Håber I kan bruge dette lidt videre og at jeg ikke har fået skræmt jer. Det er bare bedre lige at undersøge tingene en gang for meget og derfor en god idé lige at drøfte det med jeres læge - og evt. vise en lille optagelse af det, hvis det er muligt.

Rigtig meget held og lykke - og rigtig god jul :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Barselsbesøg

I nogle kommuner tilbyder sundhedsplejersken at komme på besøg meget hurtigt efter fødslen. Dette sker hvis fødslen f.eks. er foregået hjemme, eller hvis moderen er gået meget hurtigt hjem efter fødslen.

Også jordemødre tilbyder nogle gange barselsbesøg i hjemmet, hvis kvinden er udskrevet inden for 48 timer efter fødslen eller hvis der er tale om en hjemmefødsel. Man taler normalt om et barselsbesøg når sundhedsplejerske eller jordemoder kommer på besøg i hjemmet 3-5 dage efter...

Læs mere i Babylex

Allergidisponerede børn

Når man taler om allergidisponerede børn skelner man imellem dobbelt forældre disposition og svær enkeltdisposition.

Dobbelt forældredisposition er når begge forældre har/har haft flerårig, svær lægediagnosticeret behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit, børneeksem eller sikker fødevareallergi).

Svær enkeltdisposition er når en af forældrene og/eller søskende har/har haft flerårig svær lægediagnosticeret, behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit fantastiske svar til vores lille familie sidst. Det hjalp virkelig på natten at give ham en fast rytme i dagstimerne.

Tak fra Hannibals mor