Svar: Tics - 16 mdr.
15. december 2013
Alder:
16 mdr.
Kære forældre
Tak for jeres brev og søde ord til mig om mine svar og brevkassen :)
Det er usædvanligt med tics i 1 års alderen og umiddelbart tænker jeg derfor, at der nok er tale om noget forbigående. Man oplever nogle gange, at børn kan få nole "vaner" i forbindelse med at de er syge eller finder ud af, at de kan få opmærksomhed ved en bestemt bevægelse eller andet, og måske er det forklaringen hos jer.
Små børn kan f.eks. godt få en "falsk hoste", hvor de hoster bevidst, fordi de ved at vi voksne så reagerer. Og jeg tænker at de tics jeres dreng har, måske skyldes at han har fundet ud af, at han kan - at han kan blinke med øjnene, og at den bevægelse er ny og spændende. Nogle gange ser man også børn blinke bevidst med øjnene, fordi de har lært sig det - f.eks. fordi vi voksne blinker bevidst til dem. Børn efterligner jo os forældre, de gør det, de ser vi gør.
I skriver dog, at han nogle gange får næsten en slags "kulderystelse" samtidig med at han får sine tics, og det kan naturligvis godt være at det pludselig trækker fra døren eller lignende, og at han derfor reagerer som han gør - det er en mulighed - men jeg synes I skal være opmærksomme på, om han gør det fast, og om det tiltager. I skriver at han nogle gange gør det 1-2 gange dagligt ... Kan I nå at filme det, evt. med jeres telefon? Det er vigtigt, fordi det kan være nødvendigt at vise det til lægen.
Det I skal være opmærksomme på og grunden til at jeg siger, I måske skal kontakte lægen er, om han får nogle ufrivillige, muskulære sammentrækninger - det vil sige en mild form for krampe. Det lyder farligt, men det behøver det ikke være. Men det er vigtigt at være opmærksomme og få det tjekket. Jeg tror ikke der er tale om dette, ud fra det I fortæller, men det er meget vigtigt at I er opmærksomme :)
Håber I kan bruge dette lidt videre og at jeg ikke har fået skræmt jer. Det er bare bedre lige at undersøge tingene en gang for meget og derfor en god idé lige at drøfte det med jeres læge - og evt. vise en lille optagelse af det, hvis det er muligt.
Rigtig meget held og lykke - og rigtig god jul :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske