Svar: Vuggestue og udeophold

12. december 2013

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære A´s mor

Først stort tillykke med 1 års fødselsdagen! :)

Jeg er enig med dig i, at det burde være muligt at være udenfor med børnene en til to gange dagligt. Børn har naturligt brug for mulighed for forskellige fysiske aktiviteter og bevægelse, og at bruge ude-arealer bør være en naturlig del af daginstitutionens pædagogik. Hvis man ikke har en egnet legeplads, så bør der være grønne områder i nærheden, som man kan besøge.

Det er rigtigt, at jorden lige nu kan være kold, og at det derfor er begrænset, hvor længe de mindste børn kan sidde på jorden. Men med en god flyverdragt, hue, handsker og fodtøj, kan børnene naturligt godt være ude - og i vuggestuen er der vel børn helt op til 3 år - og de skal naturligt kunne komme ud.

I de fleste vuggestuer vil der også være liggehaller eller særlige rum til barnevogne og krybber, hvor børnene bliver lagt til at sove. Mange steder er der således mulighed for at børnene kan ...

Annonce

... sove middagslur uden for og stadig være skærmet mod rim, sne, regn, blæst osv. Sovende børn skal naturligvis være beskyttet mod kulde og træk uanset om de sover inde eller ude.

Jeg ved jo ikke, hvad muligheder der er i den institution, som jeres datter går i - men jeg synes det lyder relevant at spørge lidt mere ind til muligheden for at børnene kommer ud eller evt. sover udenfor. Måske kan du have jeres egen barnevogn med hjemmefra, som hun kan blive puttet i og dermed sove udenfor - så kommer hun i hvert fald ud, når hun sover og får lidt frisk luft der ...

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Sundhedsstyrelsen har udarbejdet en håndbog til daginstitutioner om hygiejne. I den kan du læse om ude-arealer, indeklima osv. og naturligvis en masse om, hvordan man forebygger sygdom og fremmer sundheden hos børn. Den hedder "Hygiejne i daginstitutioner" og jeg skal sende dig et link i en separat mail :)

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Vaccination

De danske sundhedsmyndigheder anbefaler følgende vaccinationer:

- 3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 1 og PCV7-1

- 5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 2 og PCV7-2

- 12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 3 og PCV7-3

- 15 mdr.: MFR 1

- 4 år: MFR 2 (pr. 1. april 2008)

- 5 år: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

- 12 år: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3

Læs mere i Babylex

Modermælkserstatning

Modermælkserstatning gives til børn, der ikke ammes eller tilbydes udmalket modermælk - og modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Modermælkserstatning er sammensat, så det ligner modermælken mest muligt, og børn udvikler sig og trives rigtig godt på modermælkserstatning.

Modermælkserstatninger har et højere indhold af protein, mineraler og vitaminer, end man ser i modermælk. Det skyldes, at barnet ikke kan optage næringstofferne helt på samme måde. Modermælkserstatning...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det er lige før jeg synes det bliver pinligt at jeg skriver så meget til dig, men dine svar er enormt nyttige og jeg har fået en god tillid til dig, så du kommer til at høre mere fra mig.

Tak fra Sophus´ mor