Brev:
Vuggestue og udeophold
12. december 2013
Alder:
12 mdr.
Vuggestue og udeophold
Kære Helen
Jeg ved ikke om dette spørgsmål ligger udenfor hvad du svarer på. Men jeg prøver alligevel.
Min datter på snart 1 år (16. Dec ) er startet i vuggestue d 4. Nov hun har været forholdsvis nem at køre ind. Lidt ked af det når jeg går. Men de siger det hurtigt går over.
Vi har dog siden opstart været ramt af opkast og diarre, som resulterede i ingen appetit i over en uge, samt lungebetændelse. Og forrige uge var det mellemørebetændelse og halsbetændelse og en masse snot!
Jeg er klar over at hun bliver udsat for nye bakterier, årstiden er imod os osv. Vi har ellers hver dag været afsted i kravleklub, rytmik, svømning, mødregruppe osv, så hun har ikke levet en total beskyttet tilværelse første 11 mdr ;-)
Hun kravlede da hun var 8 mdr. Første små skridt for en måned siden og er ellers blevet mere og mere sikker på de små ben.
Men her mit spørgsmål.
Hun har nu været i vuggestue i 6 uger. Men har på intet tidspunkt været udenfor på legeplads eller tur. Ok hvis ikke tur. Har spurgt personalet omkring at komme ud. De siger det er for koldt for de små. Selvom min datter er begyndt at gå, så kravler hun også stadig en del. Og vil naturligvis være i tæt berøring med den kolde jord.
Men er det også din holdning, at de er for små til at komme ud på denne årstid ? Vi taler ikke om de skal være ude i timer. 20 min - 1/2 time.
Er det ikke en prioritering ?
Min egen holdning er nok, at de har godt af det. Både for den friske luft og så de stimuli der er ved at være ude.
Når jeg henter min datter om eftermiddagen, så lugter der så indelukket. De forsøger at lufte ud, men så sidder de små jo i træk.
Det skal samtidig siges, at de kører 2 og 2 stuer i teams. Så reelt er de 24 børn og på fælles areal 4 stuer. Så de er jo udsat for en enorm mængede snot og host fra andre børn. Tror dog aldrig alle børn er der samtidig ...:-)
På forhånd tak for svar.
Hilsner
A´s mor