Svar: Amning, tandfrembrud og diarre

26. november 2013

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Hej med dig

Tak for dit brev - forhåbentlig går det bedre, nu når jeg svarer dig i dag :)

Det gør ofte ondt, når børn får tænder - i hvert fald lige der, hvor tænderne bryder frem og det kan godt give din dreng lyst til at ville die lidt mere, fordi det er die giver tryghed og ro. Men samtidig gør det jo ondt i munden, og det kan derfor godt være, at han også synes det er ubehageligt at die, hvorfor hans tendens til at hoppe af og på bliver større.

Hos nogle børn kan man se at tænderne er lang tid undervejs. De ligger lige under tandkødet, men kommer ikke op - og nogle børn har ondt i den periode, som godt kan vare flere uger. Hos de fleste børn er det dog værst i det døgn, hvor tænderne kommer op og ofte har barnet det så fint igen efter ca. 2 dage.

Det er heltnormalt at børn presser, når de spiser. Det at die og få mælk sætter gang i tarmperistaltikken/tarmbevægelserne og hjælper mad og luft igennem systemet. Og når der kommer noget ind, så kommer der også noget ud :) Det er rigtig fint at du forsøger med forskellige ammestillinger og du må godt amme ham f.eks. i den traditionelle stilling og herefter skifte ham - hjælpe ham med at cykle med benene og presse, når han ligger på puslebordet, så han får lavet det han skal - og derefter så lægge ham til igen men evt. i tvillingestillingen. På den måde kan du hjælpe ham til at spise lidt længere tid og hjælpe ham til at få stimuleret og tømt brystet bedst muligt.

Med hensyn til nedløbsrefleks, ...

Annonce

... så er det sådan at den ikke kun er der i starten af en amning, men fungerer hele tiden. Det vil normalt være sådan at barnet lægges til brystet og når barnet dier, så sendes der nogle impulser til hjernen, at der skal produceres mælk og nedløbsrefleksen starter. Så synker barnet mælken og så dier barnet igen, og holder her en pause, venter igen på at mælken skal begynde at løbe at nedløbsrefleksen skal gå igang, synker den mælk der kommer, dier igen. En almindelig ammerytme vil derfor se ud sådan her sutter/dier, pause venter på nedløbesrefleksen skal gå igang, synker mælken, sutter/dier igen, pause, synke, sutte, pause, synke, sutte, pause, synke, sutte ...

Der er også flere vira i luften, så måske skyldes din drengs uro også at han ikke føler sig helt frisk. Han kan sagtens have kvalme, være alment utilpas, forkølet osv. som gør at han lige nu bare ikke er helt på toppen og derfor får diarré og påvirkede spisevaner. mange børn får også tynd mave i forbindelse med tandfrembrud, men det går normalt hurtigt over igen.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Hvis du stadig er bekymret for ham, synes han ikke spiser nok, har for tynd mave osv. så synes jeg du lige skal få jeres læge til at tjekke ham igennem :)

Jeg vil også foreslå dig min nyeste bog "Helens bog om børn og sygdom". I den kan du læse hvordan du observerer ham, hvordan du måler en temperatur, plejer og passer ham - og du kan slå stort set alle sygdomme op, som børn kan få.

Fortsat held og lykke - og glædelige 1. december :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Barselshvile

Førhen i tiden var kvinder som lige havde født indlagt på sygehuset i flere dagen inden de kom hjem. I dag kommer man hjem så snart man har lyst og føler sig parat til det og det sker også at man kommer hjem før man som mor egentlig føler sig helt parat ... Det er mere og mere almindeligt at gå hjem allerede få timer efter fødslen.

Når man går tidligt hjem, så vil det være rigtig godt at den nybagte far har mulighed for at tage nogle dage fri, så den lille nye familie kan lære...

Læs mere i Babylex

Tidlig født

Når børn bliver født før termintidspunktet taler man om for tidlig fødsel. En graviditet varer normalt ca 40 uger.

Børn der er født mellem uge 33 og uge 37, betegnes ofte "moderat tidlig født". Disse børn er altså født mellem 3-8 uger for tidligt.

Børn der er født mellem uge 29 og uge 32, betegnes normalt som "meget tidligt født". Disse børn er født mellem 9-12 uger for tidligt.

Børn der er født før uge 29, betegnes normalt som "extremt tidligt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Hvor er det skønt at jeg kan skrive til dig og tak for dine altid fyldestgørende og indlevende svar - det savner jeg meget fra min egen sp!

Mange hilsner
Rikke, mor til dreng på 5 måneder