Brev:
Amning, tandfrembrud og diarre
26. november 2013
Alder:
5 mdr.
Amning, tandfrembrud og diarre
Kære Helen, kan du forklare mig noget?
Min søn er ved at få tænder, den første i undermunden er netop dukket op. I den forbindelse har hans afføring ændret sig, han presser og presser, og ud kommer kun lidt, men ofte.
Han presser KUN når han spiser. Det resulteret i, at han hver eneste gang han ammes, kaster sig rundt, arme og ben flyver, og han synes i smerte. Det får ham til at holde op med at spise, presse lidt, for så ikke at ville spise mere.
Jeg forsøger alt, amme-stillinger, sut før og efter og under og tidligere og senere, men intet hjælper og han spiser ikke. Det lykkes mig til sidst at få ham til at sutte på sutten og falde til ro, hvor jeg så skifter sut ud med bryst, og så spiser han i halv-søvne. Derefter opstår følgende;
Han synker måske 10 gange, og så sutter han bare. I flere minutter. Jeg er nødt til at massere det andet bryst, for igen at mærke nedløbsrefleksen og han synker igen måske 10 gange. Sådan fortsætter det. Hvad foregår der? Er der mindre mælk og kun mælk nok til 10 mundfulde – og det der løber til senere er noget, der lige bliver lavet eller hvad? Tidligere kunne han spise godt og effektivt i 7 minutters tid for så at være mæt.
Det er simpelthen fortvivlende og en kamp for tiden. Hvor længe varer tandfrembrud/diarre ved? Og hvorfor, hvorfor, vil han kun presse når han spiser? Jeg er godt klar over at tarmene arbejde dér, men det er virkelig begyndt at være et problem, at det KUN er dér han vil presse, for så spiser han intet.
Og amningen er bare hård for mig, sådan som han farer rundt, og jeg ligger naturligvis og er noget anspændt, fordi jeg er så bange for at han slipper, da jeg ved at det betyder, at han ikke vil spise mere.
Tak igen.