Amning, tandfrembrud og diarre

26. november 2013

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Amning, tandfrembrud og diarre

Kære Helen, kan du forklare mig noget?

Min søn er ved at få tænder, den første i undermunden er netop dukket op. I den forbindelse har hans afføring ændret sig, han presser og presser, og ud kommer kun lidt, men ofte.

Han presser KUN når han spiser. Det resulteret i, at han hver eneste gang han ammes, kaster sig rundt, arme og ben flyver, og han synes i smerte. Det får ham til at holde op med at spise, presse lidt, for så ikke at ville spise mere.

Jeg forsøger alt, amme-stillinger, sut før og efter og under og tidligere og senere, men intet hjælper og han spiser ikke. Det lykkes mig til sidst at få ham til at sutte på sutten og falde til ro, hvor jeg så skifter sut ud med bryst, og så spiser han i halv-søvne. Derefter opstår følgende;

Han synker måske 10 gange, og så sutter han bare. I flere minutter. Jeg er nødt til at massere det ...

Annonce

... andet bryst, for igen at mærke nedløbsrefleksen og han synker igen måske 10 gange. Sådan fortsætter det. Hvad foregår der? Er der mindre mælk og kun mælk nok til 10 mundfulde – og det der løber til senere er noget, der lige bliver lavet eller hvad? Tidligere kunne han spise godt og effektivt i 7 minutters tid for så at være mæt.

Det er simpelthen fortvivlende og en kamp for tiden. Hvor længe varer tandfrembrud/diarre ved? Og hvorfor, hvorfor, vil han kun presse når han spiser? Jeg er godt klar over at tarmene arbejde dér, men det er virkelig begyndt at være et problem, at det KUN er dér han vil presse, for så spiser han intet.

Og amningen er bare hård for mig, sådan som han farer rundt, og jeg ligger naturligvis og er noget anspændt, fordi jeg er så bange for at han slipper, da jeg ved at det betyder, at han ikke vil spise mere.

Tak igen.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Tommelfinger - sutte på

Allerede mens barnet ligger i mors mave under graviditeten, øver det sig i at sutte på finger. Derfor ser man ofte, at nyfødte og småbørn ligger og sutter på deres fingre - det har de også gjort inde i maven.

At sutte på tommelfinger har akkurat samme beroligende effekt som al anden sutten hos spædbørn. Suttebehovet er naturligt og må ikke undertrykkes, da det giver barnet en form for tryghed. Det er dog stadig vigtigt, at barnet får den tryghed og opmærksomhed, som det har...

Læs mere i Babylex

Downs syndrom

Downs syndrom er også det man kalder trisomi 21 eller mongolisme.

Alle gravide tilbydes i dag en undersøgelse af risikoen for Downs syndrom hos fostret. Kvinder kan på baggrund at denne undersøgelse vælge om de vil have en abort. Det betyder at antallet af børn født med downs syndrom er faldet meget de sidste år.

Børn med Downs Syndrom er ligeså forskellige, som alle andre børn er det og derfor er nogle mere påvirkede af deres kromosomfejl end andre. Som forældre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Jeg beder dig om hjælp, for jeg ved ikke hvad jeg ellers skal stille op. Jeg har læst flere af dine råd på nettet og jeg syntes du er hamrende dygtig og har hjertet på rette sted.

Et kæmpe stort TAK fra en fan.

Rikke