Svar: Ørevoks - 9 mdr.
5. august 2013
Alder:
9 mdr.
Kære S
Det lyder som en rigtig god idé at få jeres datters øre set af en læge - det kan være jeres egen læge, eller I kan bestille tid hos en ørelæge. I kan godt bestille tid hos ørelæge uden at have en henvisning.
At jeres datter har sovet dårligt, været grædende og I om morgenen har fundet ørevoks på puden kunne godt lyde som om at hun måske har haft mellemørebetændelse og at der har været "øreflåd". Det betyder at trommehinden måske er sprunget, trykket faldet og væsken komme ud. Hun kan derfor have det godt igen, men det er stadig en god idé lige at få hende tjekket.
Ørevoks er naturligt. Nogle danner mere ørevoks end andre og det behøver ikke betyde noget. Det er dog vigtigt at I er opmærksomme, for en prop af ørevoks kan påvirke jeres datters hørelse og dermed hendes sprog, ligesom det også kan påvirke hendes balance. Når hun har været i bad, vil det være rigtig godt at I tørrer hendes ører med snippen af en stofble eller lignende - pas på med vatpinde, I kan risikere at skubbe ørevoksen længere ind i hendes øre.
Man kan skylle øret med lunket vand og et specielt middel - men I bør ikke gøre det selv på så lille en pige, uden at have aftalt det med lægen. Få derfor lægen til at se hende først og lad lægen fjerne evt. ørevoks og tal så med lægen om, hvordan I ellers skal forholde jer :)
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske