Svar: Forkølet baby
10. juni 2013
Alder:
4 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev :)
Det er rigtig godt at du er opmærksom på jeres lillesøster - for det sker at en almindelig forkølelse hos det større barn udvikler sig til noget lidt værre hos den yngste. Lillesøsters luftveje er små og der skal ikke ret meget slim til før luftvejene blokeres og hun generes voldsomt af slim og snot.
Det er det rigtige du gør - drypper hendes næse, forsøger at rense den - brug gerne en næsesuger, som er en lille ballon med en spids. Klem ballonen sammen, sæt spidsen op til næsen, slip og ballonen suger snot og slim ud. En næsesuger kan ofte købe i Matas, på Apoteket eller i større supermarkeder.
Du kan også prøve at kilde hende lidt under næsten med snippen af en stofble, det kan få hende til at nyse og på den måde får hun også renset sin næse.
Du skal holde øje med hendes farver og vejrtrækning. Hun må ikke begynde at blive blå på læberne eller omkring munden og hun må ikke få det der hedder indtrækninger. Indtrækninger er synligt tegn på at barnet har svært ved at trække vejret. Løft op i hendes bluse og se hvordan hun ser ud på brystkassen og ribbene, når hun trækker vejret. Hvis du kan se at maven ved hvert åndedrag "forsvinder" ind under ribbenene, så er det tegn på at hun har svært ved at få vejret og så skal hun ses af en læge med det samme.
Læg også mærke til hvordan hendes vejrtrækning lyder - den kan være rallende, pibende, hvæsende osv. Og er der lyd på hendes vejrtrækning, så skal hun også ses af lægen.
Jeg vil anbefale dig min nyeste bog - den udkom igår "Helens bog om børn og sygdom" - i den kan du netop læse om, hvordan du hjælper hende bedst, hvordan du skal observere hende og hvornår du skal ringe til lægen :)
Rigtig god bedring med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske