Svar: Forkølet baby

10. juni 2013

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Mor

Tak for dit brev :)

Det er rigtig godt at du er opmærksom på jeres lillesøster - for det sker at en almindelig forkølelse hos det større barn udvikler sig til noget lidt værre hos den yngste. Lillesøsters luftveje er små og der skal ikke ret meget slim til før luftvejene blokeres og hun generes voldsomt af slim og snot.

Det er det rigtige du gør - drypper hendes næse, forsøger at rense den - brug gerne en næsesuger, som er en lille ballon med en spids. Klem ballonen sammen, sæt spidsen op til næsen, slip og ballonen suger snot og slim ud. En næsesuger kan ofte købe i Matas, på Apoteket eller i større supermarkeder.

Du kan også prøve at kilde hende lidt under næsten med snippen af en stofble, det kan få hende til at nyse og på den måde får hun også renset sin næse.

Du skal holde øje med hendes farver og vejrtrækning. Hun må ikke ...

Annonce

... begynde at blive blå på læberne eller omkring munden og hun må ikke få det der hedder indtrækninger. Indtrækninger er synligt tegn på at barnet har svært ved at trække vejret. Løft op i hendes bluse og se hvordan hun ser ud på brystkassen og ribbene, når hun trækker vejret. Hvis du kan se at maven ved hvert åndedrag "forsvinder" ind under ribbenene, så er det tegn på at hun har svært ved at få vejret og så skal hun ses af en læge med det samme.

Læg også mærke til hvordan hendes vejrtrækning lyder - den kan være rallende, pibende, hvæsende osv. Og er der lyd på hendes vejrtrækning, så skal hun også ses af lægen.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Jeg vil anbefale dig min nyeste bog - den udkom igår "Helens bog om børn og sygdom" - i den kan du netop læse om, hvordan du hjælper hende bedst, hvordan du skal observere hende og hvornår du skal ringe til lægen :)

Rigtig god bedring med hende :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Mødregruppe

De fleste kommuner tilbyder nybagte mødre at komme i en mødregruppe, som oftest vil bestå af 5-8 mødre, som har barn i nogenlunde samme alder.

Sundhedsplejersken spørger, om man er interesseret i at være med i en mødregruppe og sender så invitationer ud til første gang, man mødes. Nogle gange mødes man første gang privat hos en af mødrene, andre gange mødes man i et lokale, som sundhedsplejersken bruger til formålet.

Det kan være en stor glæde at mødes med andre...

Læs mere i Babylex

Regntøj

Børn der bor i Danmark har brug for regntøj, når de skal være udenfor og lege, og vejret er mildt og vådt.

Regntøjet skal være vandtæt, men uimprægneret. Det er en god idé at vælge regntøj af tekstil, nylon (polyamid) eller plasttypen polyurethan (PUR). Gå derimod uden om regntøj af PVC som er mistænkt for at være hormonforstyrrende.

Spørg evt. i forretningen og bed evt. om dokumentation fra producenten.

Regntøjet skal sidde godt uden at stramme. Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit sidste svar. Jeg viste min mand mit brev, som du foreslog, og han blev helt ked af det da han så det. Det satte en masse samtaler i gang herhjemme, og det hele går meget bedre nu. Vi har delt tingene mere op, så det ikke kun er mig der tager mig af hus + børn, men han også begynder at komme mere på banen. Det er rigtig rart.

Du skal bare have så meget tak. Både for en super brevkasse, men også for dine små puf. :)

Kærlig hilsen
Christine, mor til to