Svar: Fodklonus
5. maj 2013
Alder:
1 mdr.
Kære Lotte
Tak for dit brev - og din ærlighed. Jeg kan godt forstå du bliver bekymret, med den historie I har bag jer ... :)
Nu er jeg jo ikke læge og jeg synes det er relevant at I får en tid hos jeres læge, som kan undersøge jeres lillebror. Hvis det skønnes nødvendigt, kan lægen henvise jer videre til børneafdeling eller til neurolog.
Det er begrænset, hvad jeg ved om dette emne, men jeg vil gerne dele lidt tanker med dig.
Klonus er muskelsammentrækning, som ofte fremkaldes ved at man trækker pludseligt i en muskel eller sene - og det lyder for mig som om at du har fremkaldt klonus ved at trykke på din drengs fødder. Der skal så vidt jeg ved normalt ikke være klonus, når du trykker din lille dreng på fødderne - og jeg synes som sagt at det skal undersøges.
Man inddeler, så vidt jeg ved, normalt reflekser i forskellige grader - der kan være klonus, der kan være hyperaktivitet, reflekserne kan være normale, de kan være svækkede og de kan være helt væk. Det er altid en neurologisk opgave at teste reflekserne rigtigt, og hos småbørn kan man godt se små rastløse bevægelser i hænder og fødder uden at det behøver have nogen neurologisk betydning - det ses ofte, når barnet f.eks. bliver ivrigt.
Ud fra det du fortæller, så tænker jeg, at sandsynligheden for at jeres dreng har en Cerebral Parese er meget lille - der er intet i det du fortæller, som tyder i den retning. Han er født til tiden, han havde en fin og god fødsel, han fik fuld Apgar efterfølgende - og der er intet ved hans bevægeapparat i øvrigt, som tyder på at noget ikke er som det skal være. Men muskelsammentrækninger i benene bør undersøges ... så ja - I skal få nogen til at tjekke op på det.
Jeg håber du kan bruge dette videre og sender dig et stort knus på vejen - skriv meget gerne og fortæl, hvordan det går og hvad lægerne siger - så kan også jeg blive lidt klogere :) Tak!
Tilbagemelding fra mor den 16. maj 2013:
"Jeg skrev til dig for lidt tid siden ang min søns fod-klonus. Du var i tvivl om, hvorvidt det kunne være et almindeligt fænomen og bad mig opdatere dig. Nu har vi haft vores søn ved neuro-pædiatriker, som lavede en større undersøgelse af vores søn og fandt alt helt normalt. Han fortalte, at klonus i anklerne er et normalt fænomen frem til tre måneders alderen. Så vi er glade og lettede."
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske