Svar: Smerter ved afføring
23. april 2004
Alder:
2 år
MIt bedste råd er at I fortsætter med laktulose, simpelthen fordi det blødgør afføringen, men også fordi det smager sødt (det er jo noget værre sukkerstads) og derfor vil jeres datter ikke forbinde det med noget ubehageligt.
I skal give hende lidt laktulose dagligt og ikke bare som engangskur. Ideen er at hendes afføring så bliver så blød, at smerterne i forbindelse med at skulle af med afføringen forsvinder, samtidig med at den rift hun har fået så bedre kan hele op.
Det er vigtigt at hun ikke oplever det at komme af med sin afføring som smertende, da hun jo på et tidspunkt også skal øve sig i at blive renlig og hvis hun allerede nu oplever det at komme af med afføringen som noget dårligt, fordi det gør ondt, så er det ekstra vigtigt at hun får en periode, hvor det ikke opleves ubehageligt.
Derudover vil jeg sige at det er mn oplevelse at mange børn får en periode med hård mave, netop i 2 års alderen, hvorfor det er sådan ved jeg desværre ikke. I skal naturligvis være opmærksomme på at hun får væske nok og også spiser sufficient.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske