Svar: Uro i benene ved puttetid

18. december 2023

Kategori:
Alder:
15 mdr.

Kære forældre

Tak for jeres brev og dejligt at høre, at I har haft glæde af mit tidligere svar:)

Det er svært at vide, hvorfor jeres dreng er så urolig, når han skal sove. Der er forskellige muligheder, som jeg lige vil nævne:

1) Overstimulering eller overtræthed kan gøre det ekstra svært for ham at finde ro ved sengetid.

2) Smerter i f.eks. benene. Det kan skyldes, at han lige nu måske vokser meget, eller måske er lidt øm eller træt i sine muskler, fordi han motorisk er så meget igang hele dagen.

3) Fysiske behov. Det er vigtigt, at sengen er rar at ligge i, at sengetøjet er blødt og behageligt, at hans tøj passer til temperaturen i rummet, at lyset er dæmpet osv.
Og så lyder det som om, at han har ret meget brug for at føle sig holdt for at kunne finde ro.

Ad 1. Det er vigtigt, at I holder fast i en struktureret rutine før putning, som hjælper ham med at forberede ham på at falde i søvn.

Det er også vigtigt, at I holder fast i dagsrytmen, så selvom han bruger lang tid på at falde i søvn om aftenen og derfor (når man tæller timer) kommer til at mangle lidt søvn, så er det stadig vigtigt, at han kommer op til fast tid om morgenen, og at han ikke forlænger sin middagssøvn unødigt lang tid. Det er ikke om morgenen eller om dagen, at hans søvn skal forlænges, det er om aftenen. Og ved at holde fast i rytmen, så hjælper I hans indre ur med at fornemme, at det således er sovetid om aftenen, så han føler sig træt og parat til at sove, når han puttes. Det er naturligt en balance, fordi overtræthed netop kan gøre, at han får ekstra uro, men hvis han sover 2-2.5 time til middag, så burde hans søvnbehov blive dækket fint ind, og hans puttetidspunkt om aftenen passe fint:)

I skal også være opmærksomme på, om han nogle gange har tendens til at tage en powernap sidst på eftermiddagen. Hvis han er meget træt om eftermiddagen, lægger sig på sofaen og lige powernapper lidt - det behøver bare være 10-15 minutter - så kan denne søvn faktisk være årsagen til, at han ikke kan falde i søvn om aftenen. Hvis det er tilfældet hos jer, så må I skrive igen:)

Ad 2) Man kan godt forestille sig, at han har meget uro i benene, fordi han motorisk er så aktiv, som han er, så hans rastløshed i benene er stor. Hvis I afslutter aftenen med et bad, og derefter masserer hans ben, så vil det måske kunne give ham lidt ekstra ro og hjælpe ham til at slappe af. I må gerne massere med lidt olie eller lignende på hænderne, give ham lidt trykmassage osv. så han på den måde måske bedre kan finde ro.

Måske kan I starte med at bede ham lægge sig og så i sengen sætte jer og massere hans ben, så massagen sker der, hvor han skal sove. Når I masserer hans ben - og også gerne hans fødder - så skabes der øget blodcirkulation, som giver ekstra ilt og næringstoffer til musklerne, og dermed reducerer muskelspændinger. I kan med massage også påvirke hans nervesystem, så stresshormoner mindskes, og der frigives endorfiner, der også hjælper på afslapning.

Og så er der naturligvis også en psykologisk effekt af at have lidt opmærksomhed på kroppen og skabe en følelse af velvære, som også kan få ham til at slappe af. Hvilket leder videre til næste punkt:

Ad 3) Det lyder som om, at han har en rigtig dejlig dyne og pude, og han elsker faktisk at putte hovedet ned i disse og lyder derfor til at være parat til at putte og sove. Det lyder dog også som om, at han ...

Annonce

... til en vis grad har behov for at blive holdt, for at kunne finde ro - og jeg tænker, om I kan holde ham, imens I ligger sammen med ham i sengen. I kan sige f.eks. "kom, læg dig her hos mig", eller "se her, du kan ligge helt tæt med mor/far i sengen, så hjælper jeg dig med at finde ro" og lignende. Så I ikke behøver sætte jer op med ham i armene og vugge ham, men kan give ham den nærhed og fysiske kontakt, som gør, at han kan lægge sig ned og slappe af.

Det er helt normalt, at han ikke kan finde ro med det samme. Mange børn har brug for 10 minutter, hvor de rejser sig, tumler rundt, vender forkert, leder efter deres bamse, puttekluden, dynen sparkes af, de har brug for en tår vand osv. osv. Det er helt okay. Men derefter så må I meget gerne sige til ham, at nu skal han sove, og han skal lægge sig ned, og her må I gerne holde om ham, hjælpe ham med at finde ro og finde ind i søvnen. "Læg dig ned skat, jeg er lige her, jeg passer på dig, sove nu, nat-nat, ssh-ssh" osv. bruge jeresberoligende ord og alt det gode, som I allerede gør:)

Hvordan får jeres dreng sin daglige d-vitamin? Han får det sandsynligvis stadig som dråber, men I må gerne begynde at give ham en multivitamintablet i stedet. Det kan være en tyggetablet til børn fra 1 år, som I deler i kvarte, så han ikke får den galt i halsen. Vitaminpiller anbefales ofte først omkring 18 måneders alderen, da man ikke kan være sikker på, at barnet kan tygge dem tilstrækkeligt før, derfor er det vigtigt, at den ikke gives hel.

Når jeg anbefaler, at I giver ham den nu, så er det fordi mineraler som f.eks. jern, magnesium, kalium og kalcium har betydning for musklerne og muskelfunktionen, og f.eks. magnesiummangel er blevet associeret med muskelkramper og uro i benene. Det er sjældent tilfældet hos børn, men jeg tænker, at der jo ikke kan ske noget ved at give ham en multivitamintablet... Hvis I tænker, at noget sådan kan spille ind, så er det naturligvis også en god idé at drøfte det med lægen.

Så for at opsummere lidt:

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Hold fast i rytmen hele dagen igennem. Lad jeres dreng komme op til samme tid hver morgen og sove 2-2.5 time til middag. Vær obs på, om han powernapper om eftermiddagen på sofaen eller f.eks. falder i søvn, hvis I kører i bilen eller en tur med barnevognen.

Når I putter ham om aftenen i jeres seng, så lad ham hoppe lidt rundt, finde en rar stilling at ligge i, finde sine bamser, putte hovedet i dynen osv. som han gerne vil, men lad kun dette vare ca. 5 minutter. Hvis det fortsætter, så prøv at give hans ben og fødder lidt massage for at se, om det kan få ham til at slappe mere af og ligge stille. I kan overveje om massage af benene skal stå i stedet for godnathistorien, hvis han ikke kan finde ro ved, at I ligger og læser. Det kan godt være, at han er lidt for lille til helt at kunne koncentere sig om godnatlæsning, børn er jo naturligt forskellige, og mange børn mestrer ikke dette, før de er ældre.

Derefter kan I lægge jer med ham, holde om ham. I må gerne holde fast i, at han nu skal lægge sig, I kan tilbyde ham at putte sig godt ind til jer, og holde fast i, at han skal lægge sig ned, det er sovetid nu. Og imens I så holder om ham og hjælper ham til fysisk ro, så kan i måske her synge en godnatsang eller blot sige beroligende ord som "ssh-ssh" osv. som I allerede forsøger.

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre :)

Rigtig god jul til jer alle tre :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

20. juli 2024 | Sovevaner | 3 mdr.

Dagsplan 3 måneder

Hei! Jeg har en gutt på snart 3 måneder som er veldig vanskelig å få til å...

22. juni 2024 | Sovevaner | 5 år, 7 mdr.

Pige på 5.5 år kan ikke falde i søvn

Kære Helen. Jeg er far til en pige på 5.5 år, som har meget svært ved at...

18. juni 2024 | Sovevaner | 2 år, 4 mdr.

Hårpilleri

Kære Helen, Min mand og jeg er forældre til en fuldstændig fantastisk pige...

31. maj 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

4 mdr og store søvnproblemer

Kære Helen Først vil jeg sige tusind tak for en side med rigtig god...

23. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 2 mdr.

Putte senere eller vække fra lur

Kære Helen Tusind tak for dit forrige svar angående night terror. Der var...

Annonce

Viden om børn:

Trøske

Trøske er en form for svamp, der ses som en hvidlig belægning i barnets mund. Det er ufarligt, men meget ubehageligt for barnet, og det bør derfor behandles.

Trøske er meget almindeligt de første måneder efter fødslen, og det kan være svært at vurdere, hvorvidt der 'bare' er tale om mælkebelægninger i munden, eller om det er svamp. Sidder belægningerne kun på tungen, og kan de forholdsvis nemt fjernes med en finger eller en lille skumklud, så er der sandsynligvis tale om...

Læs mere i Babylex

Tilskudsblanding

En tilskudsblanding er en modermælkserstatning, der kan gives som tilskud til anden ernæring. Det vil sige, at barnet ikke kan leve af en tilskudsblanding alene.

En almindelig modermælkserstatning kan barnet få fra fødslen, hvor en tilskudsblanding ofte først anbefales fra 6 måneder, hvor barnet naturligt også får skemad.

Er du i tvivl kan du altid læse på pakken. Det vil fremgå af indholdsdeklarationen, hvorvidt der er tale om et fuldgyldigt præparat eller ej....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en fantastisk brevkasse og nogle fantastiske og velskrevne bøger. Begge dele har ofte hjulpet os siden vi blev forældre for ca. 1½ år siden!

Tak fra familien i København.