Svar: Min søn vil ikke overgive sig til søvnen om aftenen

16. december 2023

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Kære Mor T.

Tak for dit brev :)

Det er rigtig godt du skriver, for I skal naturligvis ikke kæmpe et par timer med at få jeres lille dreng til at sove om aftenen :)

Børn i 4 måneders alderen har ofte en rytme, hvor de går sent i seng. Du skriver, at jeres dreng sover nogle gode lure i løbet af dagen - det er super godt. Hvis han sover, som de fleste børn gør, så sover han sandsynligvis 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen eller først på aftenen. Derfor er han højst sandsynligt ikke putteklar, når I forsøger at putte ham, og derfor bliver han så ked af det om aftenen:)

Hans søvnbehov er ca. 15 timers søvn i døgnet, og dette er ofte godt fordelt, hvis han sover ca. 10 timer om natten og 5 timer i løbet af dagen fordelt på 3 lure. Nattesøvnen kan f.eks. ligge mellem kl. 22-08 - og hvis din dreng sover mere om dagen, så vil nattesøvnen naturligt være det kortere, og så vil hans nat f.eks. kunne vare mellem kl. 22 og 07. For mig lyder det som om, at jeres dreng ikke er putteklar kl. 20, hvor I forsøger at putte ham, men at han først er klar til at sove, når klokken er omkring 22.

Jeg vil derfor anbefale, at I ikke ...

Annonce

... kæmper med at få ham til at sove om aftenen. I stedet for at være i soveværelset et par timer, så gør aftenen til familietid. Du kan godt amme ham i soveværelset, hvis han i roligere omgivelser og med lidt mørke bedre kan koncentrere sig om at spise, men det er også helt okay at sidde i sofaen og amme ham der, hvis det fungerer. Når han så har spist hos dig, så brug aftenerne til at pludre og tumle lidt. Lad ham blive stimuleret rigtig godt både motorisk og mentalt - og når det så er sengetid for jer begge, så gør ham klar til natten, am ham og put ham - og lad så først natten begynde der.

Hans rytme vil ændre sig i takt med, at han bliver ældre. Han vil naturligt begynde at kunne have længere vågne og aktive perioder om dagen, han vil måske også begynde at kunne nøjes med to lure dagligt på sigt, ligesom indtag af fastere føde vil spille ind på rytmen - og alt sammen vil det være med til at gøre, at hans puttetidspunkt ændrer sig. Således vil mange børn omkring 6 måneders alderen trives med et puttetidspunkt omkring kl. 20, men lige nu kan kl. 22 være helt normalt :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Jeg håber, at du har fået lidt ro med på vejen :)

Rigtig meget held og lykke og rigtig god jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

20. juli 2024 | Sovevaner | 3 mdr.

Dagsplan 3 måneder

Hei! Jeg har en gutt på snart 3 måneder som er veldig vanskelig å få til å...

22. juni 2024 | Sovevaner | 5 år, 7 mdr.

Pige på 5.5 år kan ikke falde i søvn

Kære Helen. Jeg er far til en pige på 5.5 år, som har meget svært ved at...

18. juni 2024 | Sovevaner | 2 år, 4 mdr.

Hårpilleri

Kære Helen, Min mand og jeg er forældre til en fuldstændig fantastisk pige...

31. maj 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

4 mdr og store søvnproblemer

Kære Helen Først vil jeg sige tusind tak for en side med rigtig god...

23. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 2 mdr.

Putte senere eller vække fra lur

Kære Helen Tusind tak for dit forrige svar angående night terror. Der var...

Annonce

Viden om børn:

Snore i børnetøj

Der kan være snore i dit barns tøj - snore kan sidde i hætter og kraver, i handsker osv. og det kan være farligt. Lange snore bør undgås, de kan hænge fast i rutschebanen og klatrestativet på legepladsen, - og i værste fald kan børn blive kvalt ved det.

Se derfor dit barns tøj igennem og er der snore, så kan det være en god idé at afkorte snoren mest muligt. Det vil også være en god idé ikke at binde knuder eller sætte andet på snoren, som kan sætte sig fast i legeredskaber,...

Læs mere i Babylex

Fladt baghoved

Da små børns kranieknogler er bløde og ikke helt sammenvoksede, kan de tage facon efter, hvordan barnet lejres. Det kan give barnet en flad eller skæv hovedfacon, - dette kaldes lejringsbetinget skævhed af kraniet.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at børn altid lejres på ryggen, når de skal sove, fordi dette mindsker risikoen for vuggedød. Du skal være opmærksom på, at barnet ikke ligger med hovedet til den samme side, hver gang det sover, da dette kan medføre, at barnet får en skæv...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Alleførst: Tusind tak for dit sidste svar - det er virkelig guld værd med professionelt svar og en "second opinion" :)

Med venlig hilsen
Natasha, mor til pige 4 måneder