Svar: Baby på 7 mdr. vågner hele tiden om natten

29. juli 2021

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Kære trætte mor

Tak for dit brev og velkommen til :)

Der kan være flere ting, som spiller ind hos jer, og jeg vil gerne dele lidt tanker med dig - så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker passer hos jer.

Det er en forudsætning for at kunne sove igennem om natten, at din datter får både mad, vand og mælk nok hele dagen igennem. Hvis hun ikke spiser eller drikker nok, så vil hun naturligt søge brystet om natten for at få dækket sit behov. Det er derfor meget vigtig, at du forsøger at finde den rette balance her.

Du fortæller, at hun får 4 faste måltider ud over amning og jeg vil anbefale, at hun får 5 måltider dagligt nu - 3 hovedmåltider og to mellemmåltider. Til alle måltider skal hun tilbydes vand af kop og så skal hun ammes 4 gange i døgnet.

Mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos og vand af kop.

Puttes til formiddagslur og skal ikke ammes først, mellemmåltidet erstatter amningen her.

Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur

Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk blød frugt i hånden og vand af kop.

Puttes evt. til en powernap her - eller måske kan den nu springes over

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk, kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåd fra ovnen eller lignende i hånden. Vand af kop.

Ammes og puttes til natten 19.30-20

Sen aften 23-24: Ammes og sover videre til næste morgen tidlig uden mælk

Ud over at din datter både skal spise og drikke nok hele dagen igennem, så er det også vigtigt, at hun lærer at falde i søvn uden brystet i munden. Det er vigtigt, at hun puttes i sengen, hvor du ønsker, at hun skal sove - så hun forbinder sin seng med sit sovested. Det er dermed vigtigt, at hun ikke falder i søvn i din favn og derefter flyttes over i sin seng. Derfor er det f.eks. godt, hvis ...

Annonce

... du om formiddagen kan begynde at tilbyde hende et mellemmåltid i stedet for brystet og derefter putte hende til lur - og på den måde bevidst arbejde på at adskille bryst, favn og søvn.

Det er også vigtigt at du, når du putter hende til middagslur og om aftenen, putter hende fra dig, før hun sover helt. Det lyder det dog også som om at du har gjort - i hvert fald skriver du, at du "begyndte at amme hende i en stol ved siden af hendes seng, og lige inden hun faldt i søvn, så lagde jeg (du) hende i hendes egen seng", men det lyder også som om, at det har ændret sig. Det lyder som om, at hun ofte ikke kan puttes fra dig, men igen og igen vågner, søger di favn og har brug for dit bryst og din nærhed. Her skal du naturligvis give hende den nærhed, som hun tydeligt viser behov for, men samtidig også arbejde på, at hun stadig vænnes til at sove i sin seng. Eller i hvert fald, vænnes til ikke at falde i søvn med brystet i munden, for hvis hun gør det, så vil hun naturligt søge det hver gang, hun har sine opvågninger om natten.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Du skal også være opmærksom på, at hun godt kan være meget urolig om natten nu, fordi der udviklingsmæssigt sker rigtig meget med hende. Hun kan lægge sig i stillinger, som hun ikke mestrer at komme væk fra, og motorisk have svært ved at ligge stille og kan have behov for din hjælp til stillingskift om natten.

Hun kan også drømme ekstra meget og sige en masse lyde om natten. Hun kan både småpludre, øve lydstyrke og kan også ligge og klynke, græde osv. Og det er ikke alle lyde, som du nødvendigvis skal reagere på. Nogle gange er det godt lige at trække tiden lidt og se, om hun ikke af sig selv kan finde videre i søvnen. Nogle gange er løsningen at putte hende på eget værelse, fordi I så ikke forstyrrer hinanden under søvn - det ved jeg ikke om du har mulighed for. Nogle gange er løsningen at koble hendes seng til din seng, fordi du så kan berolige med en hånd, kærtegne og lade hende mærke dig, samtidig med at du stadig holder fast i at hun sover i egen seng.

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Røgede fisk og børn

Grillede og røgede fisk kan have et højt indhold af PAH (tjærestoffer), som kan være kræftfremkaldende. Derfor bør man ikke spise store mængder røget og grillet fisk, men det kan indgå som en del af en varieret kost.

Til børn er det en god idé at følge disse råd:

- Anvend så vidt muligt koldrøgning, fremfor varmt røgede fisk.

- Undgå røgeksponering af spiselige flader. På grillen bør fisken pakkes ind i folie.

- Vær opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Sundhedsplejerske

Alle sundhedsplejersker er uddannet sygeplejersker og har arbejdet på forskellige børneafdelinger i sygehusvæsnet samt i den kommunale pleje. Derudover har sundhedsplejersken taget en diplomuddannelse til sundhedsplejerske.

En sundhedsplejerske følger børnene fra de bliver født (nogle gange allerede i graviditeten) og indtil de går ud af folkeskolen.

Alle børnefamilier i Danmark får tilbudt at modtage besøg af sundhedsplejersken. Når et lille barn bliver født, så...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

1000 tak for dit svar. Jeg blev meget glad for at læse dine kommentarer vedr. min "dårlige samvittighed" over at have sendt Caroline i vuggestue da hun blev storesøster. Det lettede virkeligt.

Carolines mor