Svar: Lær at falde i søvn
29. juni 2020
Alder:
4 mdr.
Kære Lise
Tak for dit brev :)
Jeg synes, at det er godt, at du har ladet jeres datter falde i søvn i din favn og med brystet. Det har givet hende (og jer) langt mere ro, hun græder ikke længere som hun gjorde tidligere, og hun lyder til at være blevet mere tryg og forbinde det at sove med noget trygt og dejligt, og det er vigtigt. Det er grobund for gode søvnvaner fremadrettet:)
Med den alder hun har nu, så er det dog en rigtig god idé, at du forsøger at arbejde på, at hun ikke længere falder i søvn med brystet og i din favn. Hun skal dog stadig ammes, og det er vigtigt, at amningen indgår som en fast del af hendes putteritual, men hun skal nu puttes fra din favn, før hun sover helt.
Det kan nogle gange være en fordel at svøbe hende eller putte hende i en sovepose - før du ammer hende. Altså f.eks. amme hende, skifte hende og i forbindelse med skiftning så svøbe/putte hende, derefter amme hende igen - og så flytte hende fra dig. Svøbet/soveposen til hjælpe hende til at føle sig omsluttet og give hende fysisk ro, men det vil være af et klæde og ikke af dine arme. På den måde føles skiftet fra din favn og ned hvor hun skal sove ikke så voldsomt.
Når du ammer hende, så skal du forsøge at putte hende fra dig, der hvor hun er døsig og ikke sover. Se på hende, se på hendes øjne, lyt til hendes vejrtrækning. Prøv at lægge hende fra dig, når du fornemmer, at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere, og når du kan se at hun er lige ved at falde i søvn men endnu ikke sover tungt. Hendes øjne kører rundt i hovedet, hun er tydeligt træt, har masser af mælk i mundvigene og er slap i kroppen, hun har svært ved at fokusere, men hun sover ikke helt, hun er vågen nok til at registrere, at du lægger hende fra dig, men træt nok til at du med dine hænder og kærtegn kan lulle hende ind i søvnen.
Put hende stille og roligt fra din favn og ned i sengen eller barnevognen. Hun er stadig svøbt/putte i sovepose, hun får evt. en sut i munden, evt. koblet til en klud, der dufter af dig. Stå lidt ved hende, hold dine hænder roligt på hende, så hun fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hendes krop, så der er lidt tyngde, vug hende blidt imens hun ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser. Puttes hun i barnevognen så tril hende og lul hende på den måde ind i søvnen.
Du må også stadig en gang imellem lægge dig med hende og amme hende i din seng, men det vil være være rigtig godt, at du også arbejder på at hjælpe hende med at slippe brystet, før hun sover helt. Fordelen ved at ligge ned og amme er, at du lærer hende at falde i søvn liggende ved siden af dig - uden at skulle være i dine arme og du kan på den måde øge den fysiske afstand mellem jer. Hun skal også her lære at slippe brystet og ike falde i søvn med brystet i munden, I skal helst nå dertil, hvor hun dier, slipper brystet, smiler til dig, triller om på siden og sover :)
Amning skal som sagt indgå som en fast del af hendes putteritual, og når hun begynder med skemad, vil det være rigtig godt, at du forsøger at skabe en rytme, hvor hun tilbydes skemad, når hun vågner og stadig får brystet, før hun skal sove. En sådan rytme er vigtig så lang tid du ammer - og som udgangspunkt vil amning indgå som en fast del af putteritualet - også når hun bliver 1 år. Til den tid naturligt ikke hver gang hun sover, men før hun f.eks. puttes om aftenen :)
Du skriver, at "det er uheldigt at hun nu kun vil ammes i søvn. Min mand vil gerne putte hende, men kan ikke". Hvis det er vigtigt for jer, at far skal kunne putte hende og tage over på lige fod som mor, så vil det sandsynligvis være nødvendigt, at I tilbyder hende en flaske. Så skal hun i stedet for amning tilbydes flaske før hun puttes, og far kan give flasken og på den måde komme på banen. Har I planer om at far skal overtage barsel og evt. hvornår...? I givet fald kan det også være nødvendigt at overveje, hvorvidt hun bør tilbydes flaske...
Flasken har også den fordel, at den kan gives der, hvor I ønsker, at hun skal falde i søvn, så hvis hun har svært ved at sove i f.eks. sin tremmeseng og vågner, hver gang du lægger hende fra dig, så kan du putte hende og lade hende drikke mælken i flasken og lade hende falde i søvn direkte i sengen. Det er dog vigtigt, at du eleverer hendes hovedgærde, så hun ikke ligger helt fladt, ligesom det er vigtigt, at hun også slipper flasken, før hun sover helt - som hun også skal med brystet.
Derudover så vil modermælkserstatning nogle gange kunne mætte lidt mere end modermælk, og det kan nogle gange gøre, at børn sover et lidt længere søvnstræk på en flaske erstatning.. dog ingen garantier... :)
Du skal dog være klar over, at jo mere flaske I giver, jo større sandsynlighed er der for, at amningen stopper, og at hun på sigt går helt over til flaske. Det kan være et godt valg og det rette valg for jeres familie, netop fordi I måske gerne vil prioritere, at far er på banen lige så meget som mor, du skal bare vide, at det er sådan det er :)
Jeg er ikke helt klar over, hvad du/I ønsker og tænker omkring dette... og det er vigtigt at sige, at der ikke er nogen grund til at give flaske, hvis du er glad for amningen og har lyst til at amme så længe som muligt. Men, hvis du synes "det trækker tænder ud", og I gerne vil have far på banen, så kan det være svært at undvære flasken, når hun ikke er ældre end hun er, netop fordi det at få mælk (bryst eller flaske) er en naturlig del af det at skulle sove. Du kan naturligvis også forsøge at starte med at amme og derefter give hende over til far, måske hun kan finde ro der, det kan være et forsøg værd.. som du tidligere har beskrevet hende, så tænker jeg dog, at hun sandsynligvis bliver ked af dette skift og igen vil græde, men prøv... :)
Jeg tænker også, at tiden naturligt vil arbejde for jer. I løbet af de næste 1-2 måneder, vil hun naturligt skulle igang med lidt skemad, og det vil på sigt være med til at skabe mere rytme i hverdagen. Hun vil få længere vågne, aktive perioder og perioder, hvor hun spiser, leger, tumler omkring osv. og derefter så skal have mælk og hjælpes til at sove. Hendes søvn vil ændre sig i takt med at hun bliver ældre og udvikler sig, og det hele spiller naturligt ind.
Jeg håber, at mine tanker hjælper lidt videre på vej :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske