Svar: Svært ved at falde i søvn - 19 mdr.

17. maj 2019

Kategori:
Alder:
19 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære frustrede og kede af det mor

Tak for dit brev og fine beskrivelse :) Jeg kan godt høre, at du har læst flere af mine svar til andre om samme problematik, og jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig.

Der er ingen tvivl om, at alder og udvikling spiller ind. Som du har læst, så har rigtig mange børn svært ved at overgive sig til søvnen netop i 18-20 måneders alderen, fordi de her går igennem et stort udviklingsspring, begynder at få farefornemmelse og naturligt har svært ved at slippe dagen og alle oplevelserne. Det er derfor rigtig godt, at I gerne vil prioritere lidt tid på sengekanten, læse en bog og tale dagen igennem, for på den måde at hjælpe jeres dreng med at overgive sig til søvnen :)

Det gennemsnitlige søvnbehov for et barn på 1.5-2 år er 13 timer i døgnet. Det er ofte godt fordelt, hvis barnet sover ca 2 timer til middag og 11 timers nattesøvn. Sover barnet længere middagslur, vil nattesøvnen naturligt være kortere - og når jeg ser på jeres rytme og tidspunkter for søvn, så fortæller du, at jeres dreng ofte står op kl ca 6.30, sover 2.5-3 timer til middag, og det betyder, at han så skal puttes omkring kl ca 20 - hvilket I jo faktisk forsøger. Du nævner dog også, at han nogle gange sover længere om morgenen, og du skal her være opmærksom på om dette ændrer på hans dagssøvn, og hvorvidt denne holdes i samme længde, eller bliver længere eller kortere, fordi det igen vil have betydning for, hvornår han i givet fald skal puttes om aftenen. Men rytmen er ikke helt tosset :)

Prøv om I kan holde fast i dagsrytmen og rutinerne, tidspunkterne, uanset om det er hverdag eller weekend. Selvom det kan være dejligt at sove lidt længere lørdag og søndag, så er det svært for jeres dreng at skifte rytme og det kan gøre det sværere for ham at fornemme træthed og behov for putning, når I så forsøger at putter ham om aftenen. Jo mere fast rytme, jo mere vil hans indre ud indstille sig i forhold til dette.

Det lyder som en god idé at fortsætte med bad, efterfulgt af godnatgrød og mælk af kop og derefter få børstet tænder - og så putte ham i seng. Gerne uden flaske, med den alder han har, men i stedet med godnathistorie, snak om dagen eller lignende. Hvis flasken lige nu hjælper til at han kan overgive sig til søvnen er det okay, men på sigt, vil det være rigtig godt, hvis I kan trappe ud af den og netop erstatte med lidt mælk af kop i stedet.

I kan evt. lade ham starte med at sidde på skødet, få læst lidt højt af en bog og derefter putte ham over i egen seng og læse lidt videre. Han ligger ned, lytter til hvad I læser, I viser ham billeder, læser lidt videre, viser billeder igen osv. men hvor han hele tiden ligger i sin seng - og han skal ligge ned, for at I læser. I må gerne sige "læg dig ned skat", så han lægger sig selv :) Og I må gerne som nu synge en sang for ham, så han falder i søvn til dette.

Det vil være rigtig godt, hvis han kan have en sutteklud, bamse, slaskedukke eller lignende hos sig, der stille og roligt skal erstatte det nuværende behov for flasken og fremadrettet kan fungere som substitut for jer. Kluden eller bamsen skal følge ham hele dagen, være med i barnevognen, i bilen, når han er træt og sidder og putter hos jer, når han er i dagpleje/vuggestue, når han er ked af det osv. Den skal følge ham som en ny fast og tryg ven.

Du fortæller, at ...

Annonce

... pres dreng ofte roder rundt, pjatter, snakker - ligner en der er alt andet end træt, for så at blive sur, ked af det osv. Og jeg tænker, at han sandsynligvis er træt og puttetidspunktet ofte rigtigt, men at han måske bliver lidt forvirret over jeres tilstedeværelse - han bliver i tvivl om, hvorvidt han skal sove eller lege, snakke og pludre med jer eller hvad der egentlig skal ske. Det kan også være, at han har brug for lidt tid til at tumle for sig selv, før han kan finde ro.

Nogle gange kan det derfor være et forsøg at gå kortvarigt fra ham, for at se om han så finder roen - men det er vigtigt, at han ikke bliver ked af det. Tryghed er alfa omega for en god søvn. Det er vigtigt, at han ikke føler sig forladt og alene, og hvis I fonemmer, at I ikke kan gå fra ham, uden at han græder og føler sig utryg ved søvnen, så er det vigtigt, at I ikke går. I stedet kan det være en rigtig god idé at bruge det, som jeg kalder for stryge-tøj-metoden.

I skal starte med at putte ham i egen seng, sidde der, putte ham med sutteklud, bamse eller lignende, læse historie, synge en godnatsang osv. som I allerede gør og derefter stiller I jer og laver noget praktisk, som at lægge vasketøj sammen eller stryge tøj. Det er vigtigt, at I står sådan, at han kan se jer fra sin seng. Han må ikke skulle rejse sig for at kunne blive betrygget i, at I er der, men skal kunne ligge ned og se jer, og dermed føle sig tryg.

Det er vigtigt, at I kommunikerer sammen. I må meget gerne have kontakt og I må meget gerne berolige ham med ord, men I sidder ikke direkte hos ham - I er der, men på afstand. Og så laver I noget kedeligt. Imens du står og stryger kan du således sige "jeg er lige her", "læg dig ned skat, mor passer på dig", "nat-nat sove nu" eller hvad du nu vil sige. Det at du beder ham om selv at lægge sig ned er godt, fordi det gør, at han ofte lettere bliver liggende, - hvis du igen og igen går hen og lægger ham ned, så vil han ofte rejse sig igen og igen.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det at være i gang med noget praktisk som at lægge tøj sammen eller stå og stryge tøj, signalerer, at der ikke sker noget spændende nu, det er sovetid og I sidder der ikke fordi I skal lege og underholde, men at han nu skal overgive sig til søvnen. Han får på den med en fornemmelse for, at I har noget kedeligt at lave, der er ikke noget sjov, der sker ikke noget spændende og han får samtidig en fornemmelse for, at I ikke bare sidder og venter på, at han skal sove. Men I er der stadig væk og han kan være helt tryg ved at sove.

Han kan kalde på dig "Mooar?!" og du kan svare "ja, jeg er lige her, sove nu skat", så han igen og igen hører, at det er det, han skal, men samtidig er tryg ved det, fordi du ikke går fra ham, du er der, passer på ham, men på afstand og på egen hånd i egen seng...

Stille og roligt kan du så udvide metoden og begynde at gå frem og tilbage, fordi du har et formål med at gå - du skal hente lidt rent tøj. Du kan derfor sige f.eks. "jeg henter lige en skjorte, så kommer jeg igen". Du går kortvarigt, kommer tilbage med en skjorte og stiller dig og stryger videre - og du har således et formål med at gå, som ikke stiller krav om, at han skal sove. og gradvist kan du så være væk i længere og længere tid, og han er måske faldet i søvn, når du kommer tilbage :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Hår - babys hårpragt

Nogle børn fødes med stor hårpragt og andre kun med små dun. Håret kan variere både i tykkelse, længde og farve.

Selvom barnet fødes med meget hår, er der ingen garanti for, at håret bliver på hovedet. De fleste børn vil i 3-4 mdr´s alderen miste meget af deres hår, både fordi de ligger meget ned, men også fordi de hår, som er udviklet, da barnet lå i moderens mave, ofte tabes på en gang.

De nye hår, som vokser frem, er ofte tynde og fine i forhold til det hår, som...

Læs mere i Babylex

Stamceller

Vores krop er bygget op af celler og Stamceller er oprindelige celler, hvorfra kroppens andre celler udvikler sig. Stamceller findes i det tidlige fosteranlæg, i navlestrengsblod hos nyfødte og i knoglemarven. Man kan sige at stamceller er en umoden celle, der i princippet kan udvikle sig til en hvilken som helst celle i kroppen.

Der forskes i at kunne udnytte stamceller fra fostre, da fosterstamceller kan være et vigtigt led i at helbrede mange forskellige sygdomme.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for hjælpen - det virker!!

Jeg vil takke dig for din støtte i vores søvnprojektet. Det virker så godt, at vi indimellem synes det er for godt/let til at være sandt. I går havde jeg veninder på besøg og alligevel var det så let som ingenting. Det er en lettelse og putningen er blevet en fornøjelse for alle parter.

Det var lange 5 uger for at få det til at fungere, men det hele værd!

Tusinde tak for din støtte.

Fra to nu langt mindre trætte forældre