Svar: Urolig baby i de tidlige aftentimer
14. marts 2019
Alder:
2 mdr.
Kære Anna Katrine
Tak for dit brev og dejligt at høre, at jeres lille datter trives bedre på Allomin, og at hendes gylpen er blevet minimeret :)
Som du nævner, så kaldes sidste del af dagen ofte ulvetimen, og mange forældre oplever grædende og urolige børn på dette tidspunkt - også spædbørn :) Der er dog flere ting I kan overveje og gøre for at forebygge gråden sidst på dagen, og jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig/jer :)
Med den alder jeres datter har, så vil hun har meget svært ved at lukke lyde ude. Det betyder, at hun hører alt. I kan f.eks. have radio eller tv tændt - men hører ikke alt, hvad der bliver talt om eller musikken der spiller - I kan lytte, når noget interessant fanger jeres opmærksomhed og "lukke for" det, der kommer ud af radioen, som ikke interesserer jer. Den evne har jeres datter ikke, hun hører det hele... Derfor kan det være rigtig godt, at hun om dagen nogle gange sover i soveværelset eller sover i haven - væk fra støj og uro. Netop for at sikre, at hun ikke har fået alt for mange indtryk dagen igennem.
Hun begynder at blive mere og mere bevidst. I oplever måske, at hun nu begynder at smile mere bevidst til jer, og hun bliver også mere bevidst om sine omgivelser - hun genkender puslebordet, ved hvad der skal ske, når hun lægges der, hun genkender din barnevogn, sin lift osv. og forbinder dette med at sove.. hun begynder så småt at have glæde af små faste rutiner, fordi det nu bliver til genkendelighed og dermed tryghed.
Det betyder dog også, at hun kan reagere voldsomt på, hvis hverdagen skifter for meget. Det kan være svært for hende, hvis I har gæster, daglige ture ud af hjemmet, skal til babysvømning, babyrytmik, babyyoga, mødregrupper osv. Det betyder ikke, at I ikke gerne må gå til nogle ting, for ture ud af huset er vigtige, og I skal jo også have handlet, ligesom der skal være plads til at se bedsteforældre osv., men hun kan have behov for dage derhjemme, hvor der ikke sker noget, og hvor I bare er jer...:)
Hun oplever verden med alle sine sanser, og det betyder, at hun bombarderes fra morgen til aften med forskellige synsindtryk, lugte, lyde, berøringer... Og det kan være meget voldsomt for hende og kan - hvis det bliver lidt for meget - gøre hende ekstra grædende og urolig sidst på dagen. Når far kommer hjem, så sker der naturligt også en ændring i situationen der hjemme - I taler sammen, griner af ting I har oplevet, far dikke-dikker (naturligt, for det skal han også gøre), I skal have lavet mad, ordnet praktiske ting, dækket bord osv. Hvilket ofte giver ekstra uro og dermed flere sansestimuli...
Det kan derfor være en god idé at hjælpe hende til en rytme, hvor hun ikke er for overtræt, når far kommer hjem, men har sovet et par gode længere lure i løbet af dagen og måske puttes til en 3. lur i løbet af aftenen, alt efter hvor lang tid hun har sovet dagen igennem... Det kan lige nu være bedre, at hun sover, når far kommer hjem, og at hun så vågner glad op og har overskud til aftenen, end at hun er vågen, når far kommer - selvom det naturligt er dejligt for far at kunne være sammen med hende :)
Og så er det faktisk vigtigt, at I forsøger at berolige hende med så lidt aktivitet fra jeres side som muligt. Det vil sige, at mor kan lægge sig og amme hende i dobbeltsengen, nedrullede gardiner og mørkt rum, eller far kan lægge sig med hende og tilbyde hende en flaske liggende der, så de to får den kontakt sammen, efter at have været adskilt i løbet af dagen, og så hun får lov til at falde i søvn med mælken, samtidig med at hun får den ekstra nærhed. Nogle gange kan det også være en idé at give hende flaske i barnevognen og trille hende en tur for på den måde at lulle hende ind i søvnen og hjælpe hende med at koble fra.
Mange forældre vil naturligt forsøge rigtig mange forskellige ting i håb om at noget vil virke - hun ammes, tilbydes flaske, skiftes, kommer op til far, tilbage til mor, bleen tjekkes igen, op til far, forsøge med en rangle, forsøge med en sut, gå rundt, tilbage til mor, prøve med bryst/flaske igen, prøve at putte igen, tilbage til far... Og det eneste der sker er, at I får tilført ekstra mange stimuli, som ofte er netop det, hun protesterer imod. Derfor - hvis hun er overtræt og tydeligt har brug for at sove og brug for hjælp til at koble fra, så prøv med mørke, svøb, mælk, bevægelse - lul hende ind i søvnen, med det I normalt ville gøre for at få hende rolig... uden at øge mængden af stimuli for meget:)
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske