Svar: Vågner om natten trods grød, vane?

6. december 2018

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Julie

Tak for dit brev :)

Det lyder som om, at du har fundet det rette tidspunkt at begynde med skemaden - du fortæller, at din datter får spist lidt, når du tilbyder hende grød, og det er rigtig fint. Jeg kan dog ikke ud af dit brev se, hvornår du tilbyder hende skemaden...

Det kan have noget at sige, om du er begyndt med skemaden til frokost eller om aftenen. Mange forældre tilbyder skemad om aftenen, følger efter med en flaske/amning og fylder derfor barnet ekstra godt op om aftenen - i håb om at barnet så vil sove ekstra godt om natten. Det er dog min erfaring, at det ofte virker modsat hensigten. Det helt lille barn vil naturligt have svært ved at kapere den ekstra mad i begyndelsen og det betyder, at barnets mave- og tarmssystem arbejder lidt ekstra på at nedbryde den nye fastere føde - og det giver ekstra mave uro, og dermed ekstra urolig søvn.

Jeg anbefaler derfor, at du tilbyder skemad om dagen f.eks. til frokost og først, når din datter kan spise ca 3/4 dl. uden problemer og maven fungerer og følger med, så tilbyder du et måltid om aftenen :)

Derudover er det ofte en god idé, hvis du kan dele et større måltid i to, så hun f.eks. spiser 3/4 dl. til frokost og til aften fremfor 1.5 dl. på en gang. Det sikrer bedre plads i maven til mælken, som også vil være med til at nedbryde den lidt fastere føde :)

Og så er det vigtigt, at du stadig tilbyder hende bryst/flaske, som du plejer at gøre. Skemaden skal komme ud over hendes vanlige indtag af mælk og vil på den måde stille og roligt begynde at mætte hende lidt ekstra. Hun skal derfor stadig have mælk nok hele dagen igennem og de fleste børn vil også stadig have brug for mælk midt nat i 5 måneders alderen. Når hun bliver 6 måneder og indtaget af skemad gradvist gøres større vil mælkemåltidet midt nat dog ofte kunne trappes ud.

Jeg vil derfor lige sende dig en plan for dagen, som den kan se ud, med to måltider skemad og mælk/væske nok:

Tidlig morgen 06: Ammes/flaske og sover lidt videre. Ammer evt. kortvarigt, når I starter dagen.

Formiddag 9-9.30: Ammes/flaske og puttes til formiddagslur

Frokost 11-11.30: Tilbydes lidt grød, evt. frugtmos som topping, vand af kop.

Ammes/flaske og puttes til middagslur

Eftermiddag 16: Ammes/flaske

Sover dagens 3. lur

Aften 18: ...

Annonce

... Tilbydes lidt grøntsagsmos. Dette måltid introduceres først, når skemaden til frokost fungerer godt. Vand af kop.

Ammes/flaske og puttes til natten ca 19.30-20 - tidspunktet kan dog variere efter, hvornår dagens 3. lur ligger...

Sen aften 23-24: Ammes/flaske og sover videre

Midt nat 03: Ammes/flaske og sover videre

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Hvis hun tilbydes flaske, så vil hun ofte kunne tage et længere søvnstræk end, hvis hun ammes - eller sagt på en anden måde - børn der ammes vil ofte have behov for at spise hyppigere end børn der får modermælkserstatning. I denne plan har jeg skrevet amning/flaske, men hun kan godt trives med færre mælkemåltider, hvis du giver hende flaske - jeg ved fra dine tidligere breve, at I har overvejet at suppleres med flaske, men ikke om dette er lykkedes.. derfor er begge dele med i dagsplanen her :)

Derudover har du naturligvis ret i, at børn godt kan vågne op om natten, fordi de vænnes til at skulle vågne - børn kan godt få det som kaldes et søvnassociationsproblem, hvor hun bliver uhensigtsmæssigt afhængig af dit bryst eller din favn for at kunne sove. Hvis du tænker, at dette kunne være en forklaring hos jer ,så vil det være rigtig godt, hvis du nu arbejder bevidst på at lægge hende fra dig, før hun sover helt. Hun skal stadig have mælk, som et fast del af sit putteritual, men det er vigtigt, at hun når at fornemme, at hun ligger i sin seng - så hun forbinder sin seng med stedet, hvor hun sover. Det er utrygt for hende, hvis hun falder i søvn i din favn eller med dit bryst i munden og derefter vågner op og oplever, at hun ligger et andet sted - så vil hun naturligt søge dig, din favn og dit bryst igen og igen om natten, fordi hun forbinder dette med at sove.

Derfor er det vigtigt, at du giver hende mælk og lægger hende fra dig, før hun falder i dyb søvn. Hun skal ikke være vågen, men være i det stadie, hvor hun næsten sover, men ikke sover helt. Se på hende, lyt til hendes vejrtrækning, læg hende fra dig, når du fornemmer, at hun næsten sover og kæmper for at holde øjnene åbne, flyt hende stille og roligt ned fra din favn, stå ved hende, så hun stadig mærker dig og dine hænder på sin krop og lul hende ind i søvnen i sengen, barnevognen eller hvor hun nu skal sove.

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Fladt baghoved

Da små børns kranieknogler er bløde og ikke helt sammenvoksede, kan de tage facon efter, hvordan barnet lejres. Det kan give barnet en flad eller skæv hovedfacon, - dette kaldes lejringsbetinget skævhed af kraniet.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at børn altid lejres på ryggen, når de skal sove, fordi dette mindsker risikoen for vuggedød. Du skal være opmærksom på, at barnet ikke ligger med hovedet til den samme side, hver gang det sover, da dette kan medføre, at barnet får en skæv...

Læs mere i Babylex

Klumpfod (varusfod)

I Danmark fødes ca. 1 ud af 1000 børn med klumpfod. Det svarer til ca. 60 børn årligt i Danmark. Hos ca. halvdelen er der klumpfod på begge fødder.

Klumpfod kaldes også varusfod eller talipes equinovarus. Det er en fejlstilling i en eller begge fødder. Når barnet bliver født, ser foden normal ud, men den kan ikke rettes til normal stilling. Når man ser på foden, vil hælen dreje indad, forfoden pege ind mod midten, og samtidig vil mellemfoden (svangen) være løftet. Foden...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Mange tusinde tak for dit svar, jeg kan helt sikkert bruge det til noget!

Tak fra Karlas mor