Svar: 5 måneder og sover meget

5. december 2018

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Anne

Tak for dit brev :)

Det gennemsnitlige søvnbehov for et barn på 5 måneder er ca. 15 timer i døgnet. Du fortæller, at jeres dreng ofte sover ca 9 timer om natten og fire til fem lure om dagen på mellem 45 minutter og 3 timer. Det lyder derfor som om, at han ofte sover ca. 5-6 timer samlet i løbet af dagen og således når op på det gennemsnitlige søvnbehov - han sover således samlet ikke mere end han behøver, men han tager ofte flere korte lure. Og det er okay... :)

Jeg tænker, at for at hans døgn skal hænge sammen og han skal have den mængde søvn, som han har behov for, så vil han naturligt ofte ikke kunne være vågen i mere end 1.5-2 timer af gangen... Men han må naturligvis ikke virke sløv - det skal være sådan, at når han vågner, så er han glad, har overskud til at være aktiv, bruger sig selv på gulvet, pludrer mere og mere osv. og så falder til ro og er parat til at sove igen. Hans døgn skal nu mere og mere være inddelt i perioder, hvor han er aktiv og bruger sig selv rigtig godt både motorisk og mentalt og så perioder, hvor han sover.

Han må derfor ikke virke sløv, apatisk, vågne grædende op, være pylret, mangle lyst og overskud til kontakt osv. Ligesom han ikke må virke til at have ondt. Du skal også have en oplevelse af, at han spiser og er glad for mad - måske er han startet på skemad? Ligesom du skal have en oplevelse af, at når han sover, så sover han godt og at søvnen er god for ham... Hvis han pludselig ikke vil spise, eller sover rigtig dårligt, så skal du få ham set af lægen.

De fleste børn vil i 5 måneders alderen trives med en rytme, hvor de sover 3 lure dagligt, men hvis lurene er meget korte eller han står ...

Annonce

... meget tidligt op, så vil han naturligt sagtens kunne have brug for 4 lure i stedet.

Jeg ved ikke om han er begyndt med skemad, men vil lige sende dig en dagsplan, som den kunne se ud med 3 lure og to måltider skemad:

Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre, får evt. en lille ekstra amning, når han vågner og dagen begynder

Leger, er aktiv, bruger sig selv rigtig godt både motorisk og mentalt

Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur

Frokost 11.30: Tilbydes lidt grød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur

Eftermiddag 16: Ammes

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Sover dagens 3. lur..

Aften 18: Tilbydes lidt grøntsagsmos, vand af kop.

Ammes og puttes til natten - måske kl ca 19.30-20

Sen aften 23-24: Ammes

Nat: Ammes og sover videre

Hvis han har en rytme, hvor han sover en 4. lur om aftenen og derfor går sent i seng - f.eks. først går i seng kl 22 - så er det naturligvis helt okay. De 9 timers nattesøvn, som han ofte tager må gerne ligge fra kl 22 til 07, hvis han f.eks. trives med dette og det vil naturligt give behov for en 4. lur. Det vil så ofte betyde, at han ammes, når han puttes kl 22 og ammes midt nat og igen tidlig morgen...

Så længe hans nattesøvn ikke er længere end ca. 9 timer, så vil hans dagssøvn naturligt skulle være længere, så han samlet når op på sit søvnbehov og så vil hans vågenperioder om dagen naturligt være kortere. Og så længe han trives med denne rytme, udvikler sig i god retning og virker til at have det godt, så er det helt okay :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre og at det giver lidt ro med på vejen:)

- rigtig meget held og lykke fortsat:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

C-Vitamin

Vitamin C findes i frisk frugt, grøntsager og kartofler. Danske børns indtag af vitamin C er normal tilstrækkeligt og Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor ikke ekstra tilskud af vitamin C til mature børn.

Præmature børn, dvs. børn født før 37 uge har mindre depoter af jern, vitaminer og mineraler end mature børn. Det gælder især for de fedtopløselige vitaminer A, D, E, K, men også for C-vitamin.

På neonatalafdelingerne vil det præmature barn få ekstra tilskud af...

Læs mere i Babylex

Cykelstol

De fleste børn vil fra ca. 9 måneders alderen sidde så stabilt, at de begynder at kunne sidde i en cykelstol monteret på en voksencykel.

Vælg en stol som har justerbare fodstøtter og remme til at spænde fødderne fast, så barnets fødder ikke kan komme i klemme i hjulet. En frakkeskåner på hjulene, kan være en god idé at sikkerhedshensyn.

Cykelstolen skal være spændt fast til cyklens stel. Det er ikke sikkert nok, hvis den kun er spændt fast til bagagebæren.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for altid lange og fyldestgørende svar.

Lone og Claus fra København