Svar: Lange natlige opvågninger

19. oktober 2018

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Milos mor

Tak for dit brev, jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig :)

Der er ingen tvivl om, at jeres dreng har en tidlig søvnfase. Det betyder, at han står tidligt op og sover meget tidligt dagen igennem. Da han allerede starter dagen kl 05, så har han naturligt brug for sin første lur allerede kl 8, og så sover han naturligt også sin middagslur allerede kl 11.15... Og jeg kan godt forstå, at I fornemmer, at han har brug for en lur om eftermiddagen, for det er en meget lang vågenperiode, hvis han skal være vågen fra kl 13.30 til 19.30...

Det er dog helt rigtigt, at søvn efter kl 16 i denne alder kan "æde" af nattesøvnen, og det kan godt være forklaringen på, at han vågner og har en længere vågenperiode midt nat. Derfor forstår jeg godt bevæggrundende for at fjerne den 3. lur, men jeg tænker, at han når at blive overtræt og derfor stadig ikke sover bedre.. og han mangler faktisk den søvn om dagen, hvilket heller ikke hjælper på nattesøvnen....

Mit forslag vil derfor være, at I begynder at ændre på hans rytme. Det er lidt komplekst, og det tager ofte tid - og det kræver et godt samarbejde med dagplejen.

Du fortæller, at dagplejer ofte vækker ham efter en time om morgenen, og jeg vil faktisk anbefale, at I som det første ændrer på dette. Prøv om I en periode kan lade være med at vække ham, men i stedet lade ham sove en længere første lur - og lad ham vågne af sig selv. Det vil gøre, at dagplejer kan putte ham til en senere middagslur. Måske kan han så vente med at blive puttet til middagslur kl 12.30-13 og således måske sove til kl 15 - det vil give jer langt roligere eftermiddage, jeres dreng vil sove godt om dagen og ikke blive forstyrret i sin søvn - og det kan have en god effekt på nattesøvnen. Det synes jeg bestemt vil være et forsøg værd...

Hvis det ikke virker, så vil løsningen være at flytte på jeres drengs puttetidspunkter med 15 minutter af gangen om dagen. Det kan ikke gøres fra dag til dag, men skal gøres over flere dage (flere uger). Så nogle gange vil dagplejer godt kunne flytte hans puttetidspunkt fra den ene dag til den anden, men andre gange vil hun skulle bibeholde samme puttetidspunkt flere dage i træk, før hun så kan flytte ham igen.

Puttetidspunktet om aftenen er faktisk meget fint. Det er fint i forhold til hans alder, hvis han kan blive puttet ca. 19.30, så det vil jeg ikke ændre på. Men puttetidspunkterne om dagen vil jeg forsøge at flytte - og I skal naturligvis gøre det samme i weekenden. Det er aldrig et spørgsmål om at fjerne søvn fra ham, men derimod et spørgsmål om at give ham den søvn, som han naturligt behøver, men på tidspunkter, som passer bedre til jer som familie. Derfor skal hans søvn ikke afkortes, men tidspunkterne skal ændres.

At flytte på tidspunkterne med ca. 15 minutter af gangen betyder, at i stedet for at han puttes til første lur kl 7.30, så skal han puttes 7.45, 8.00, 8.15, 8.30, 8.45, 9.00.. indtil I rammer det tidspunkt, som kan passe ind i dagen og den rytme, som han gerne må have fremadrettet. Og det samme skal I gøre med hans middagslur, så han ikke puttes 11.15, men 11.30, 11.45, 12.00, 12.15 osv. indtil I rammer det tidspunkt, I har som mål.

Jo bedre rytmen fungerer om dagen, jo bedre han sover om dagen og får sit søvnbehov om dagen dækket, jo bedre vil nætterne normalt også fungere.. derfor er det rytmen, spisetider, sovetider osv. som I skal kikke på og justere ind, for at nætterne kan fungere bedre for jer...

Mit forslag vil som sagt være, at I starter med at lade ham sove en længere formiddagslur og undgår at vække ham ...

Annonce

... der. Den søvn, som han lyder til at have behov for om eftermiddagen, tænker jeg, at I skal forsøge at tilbyde ham om formiddagen - og det er sandsynligt, at han netop vil forlænge sin søvn der, fordi han mangler søvnen. Det vil rykke hans tidspunkt for middagsluren og kan i sig selv give en bedre sammenhængende dag og bedre nætter....

Jeg er helt enig i, at I ikke skal ændre et putteritual der fungerer, og det er helt okay med en beroligende hånd på hoften. Det giver ham ro at mærke jer på denne måde og fornemme tyngden af jeres hænder.. men det vil naturligt være rigtig godt, hvis den kan erstattes af noget andet. Nogle børn har glæde af en tyngdedyne... det hjælper dem til fysisk ro og netop følelsen af at blive holdt. Der findes forskellige typer og i nogle kommuner har man dyner man kan låne og forsøge sig med. I kan undersøge dette via jeres sundhedsplejerske.. Det kan være kugledyner, kædedyner og lignende. Vi bruger det ikke så meget i Danmark, men i udlandet kan man købe tyngdetæpper til mindre børn. Et tæppe med vægt kan være med til at give barnet fysisk ro, og det kan være med til at gøre, at barnet føler sig holdt og omsluttet, når det skal sove... I Danmark sælges blandt andet tyngdeposen.

Nogle gange hjælper det også at skifte til en større dyne - gå over til juniordynen i stedet for babydynen og jeres dreng må gerne skifte til en juniordyne nu, hvor han er blevet et år. Det kunne også være et forsøg værd.

Derudover er det rigtig fint, at I forsøger at erstatte med en nusseklud. En bamse, slaskedukke eller lignende kan også være et forsøg værd :) De fleste børn er mellem 12-18 måneder, før de bevidst begynder at bruge en putteklud, bamse osv. Så det er helt naturligt, at jeres dreng ikke har taget dette til sig endnu, og I må meget gerne blive ved med at introducere den for ham. Den skal følge ham i hverdagene, være med i bilen, i barnevognen, bruges når han er ked af det, når han sidder og putter hos jer, når han puttes, så den bliver en naturlig tæt følgesvend. Den kan på sigt være med til at give ro og tryghed og derfor på sigt være med til at erstatte jeres hånd :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Så på sigt vil det være en god idé, hvis han kan falde i søvn uden jeres hånd, men i stedet med et alternativ, og det vil derfor være rigtig godt, hvis I forsøger at finde ud af, hvilket alternativ der kan fungere for jeres dreng :)

Med hensyn til at lade ham græde lidt, før I går ind til ham, så er det en balance. For han vil naturligt kunne have mange lyde om natten, og det er ikke alle lyde, som I behøver reagere på. Nogle gange kan han både klynke, græde, grine, le, pludre osv. i søvne og skal her selv have lov til at komme videre i søvnen - og kan selv komme videre, hvis vi lige trækker tiden lidt. Men andre gange skal I være der og være der ret hurtigt, fordi han naturligt ellers bliver for ked af det eller vågner så meget op, at I ikke kan få ham videre i søvnen igen, før der er gået ret lang tid - og igen af jer har glæde af at være vågne en time midt om natten.

Når I kommer ind til jeres søn og han står op, så er I nødt til at hjælpe ham ned at ligge og hjælpe ham til ro - og nogle gange skal I være der og hjælpe ham før han får sig rejst netop fordi han når at vågne for meget... Jeg tænker dog at en ændret dagsrytme godt vil kunne hjælpe på disse opvågninger, og at det derfor er det I skal starte...:)

I kan læse mere om ændring af rytme, puttebamser og putteklud, middagslure osv. i min bog "Helens bog om børn og søvn" :)

Jeg håber, at I kan bruge ovenstående lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Forstoppelse

Hvis dit barns afføring er hård og knoldet, så har dit barn forstoppelse. Ofte vil barnet også have ondt i maven og være grædende. Børn der tilbydes modermælkserstatning får hyppigere forstoppelse, end børn der ammes. Men børn der ammes kan også godt få problemer med forstoppelse.

Får dit barn modermælkserstatning, skal du være opmærksom på, at blandingsforholdet er korrekt. Du kan også prøve at skifte till en anden type erstatning - der findes erstatninger, som er udviklet til...

Læs mere i Babylex

Fisk og børn

Det er vigtigt at børn tilbydes fisk. Gerne flere gange om ugen, det vil sige næsten hver dag til frokost og et par gange til aftensmad.

Det er vigtigt at børn tilbydes forskellige typer af fisk. De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk. Fisk er rige på næringsstoffer som D-vitamin, selen og omega-3-fedtsyrer, som er meget vigtige for udviklingen af barnets hjerne.

Er dit barn mellem 0-14 år, er det vigtigt,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen, Det er simpelthen så dejligt at jeg har fundet dig på nettet.. Dig kan jeg skrive til med alle mine tanker og udfordringer, og så får jeg et fornuftigt og brugbart svar – tak!!!