Svar: Vaner om natten

14. marts 2018

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære A´s mor

Tak for dit brev og fine beskrivelse og alle dine tanker :)

Jeg kan godt forstå, at du nyder at sove sammen med din dreng, men jeg kan også godt forstå, hvis du savner at sove sammen med din mand - og hvis din mand efterspørger at få lov til at komme tilbage til soveværelset... :)

Det er sådan, at i de perioder, hvor børn udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, så vil de ofte have svært ved at sove. De kan være mere brændende, sove mere uroligt, have brug for ekstra fysisk kontakt og nærhed - og kan i den forbindelse godt søge brystet ekstra. Og der ligger en af disse perioder i 8-10 måneders alderen. Det betyder, at det faktisk ofte kan være lettere at flytte jeres dreng på eget værelse nu, end det er om 2 måneder. Samtidig fortæller du, at du gerne vil stoppe med at amme ham, når han bliver 8 måneder - skal han da i dagpleje, vuggestue eller lignende? For så vil det naturligt også gøre det ekstra svært at putte ham på eget værelse til den tid.

Der sker også udviklingsmæssigt meget med ham lige nu - og han kan godt have behov for hjælpe til stillingskift osv. om natten med den alder han har, men det vil ikke være på samme måde som når han bliver 8-10 måneder gammel. Samtidig så har han en alder nu, hvor han rent ernæringsmæssigt ikke længere behøver mælk om natten. Han kan spise både grød og mos i løbet af dagen, drikker mere og mere vand af kop - han skal naturligvis stadig ammes eller have flaske, gerne 6 gange i døgnet, men han kan godt sikres sit behov i løbet af dagen og aftenenen og derfor begynde at sove igennem om natten. Det vil sige sove 5-6 timer uden mælk - f.eks. sove fra kl 23.30 til 05.

Og for at hjælpe ham til dette, så kan det faktisk være en god idé, hvis I kan sove lidt på afstand af hinanden. Det vil sige, at du efter amning sen aften, bør putte ham i egen seng og så hjælpe ham med at sove videre der - uden at du ammer ham, vugger ham eller andet. Og egen seng kan så være i soveværelset, koblet til din seng, eller du kan stille hans seng på hans eget værelse, og øve at han sover der nu.

Det er værd at medtænke, at når I sover sammen på den måde I gør nu - hvor du ligger med ham, ammer ham og har ham hos dig om natten, så vil han naturligt kunne dufte din mælk og vil naturligt derfor også søge brystet ekstra meget om natten. Det at sove på afstand kan derfor gøre det lidt lettere for ham at komme videre i søvnen uden brystet, fordi han ikke ligger foran mælkebaren og "bliver fristet". Samtidig vil din tendens til at reagere på ham, og hver eneste lyd han laver måske blive mindre, hvis du ikke sover i samme rum som ham eller helt tæt med ham, og det giver ham også mulighed for at komme videre i søvne på egen hånd, fordi du måske ikke vil reagere helt så ...

Annonce

... hurtigt på ham, som hvis han sover tæt med dig... Det betyder naturligvis ikke, at du ikke skal reagere på ham om natten, men det vil være naturligt for hans alder, at han kan sove uroligt og også kan komme med forskellige lyde om natten, og det er ikke alle lyde som betyder, at han f.eks. skal have bryst i munden...

Der er i princippet ikke noget i vejen for at I sover sammen, hvis alle trives med dette. Men det lyder faktisk ikke til at være tilfældet hos jer. Og ud fra alle ovenstående ting, så kan det derfor være en overvejelse værd, at du nu bevidst arbejder på at lære ham at sove uden brystet om natten, og at du i den forbindelse overvejer, om det vil være lettere for dig (og ham) at lære det, hvis I ikke sover sammen, og at du derfor vælger at flytte ham på eget værelse nu...

I forhold til om din dreng er reelt sulten, så tror jeg det ikke, hvis han spiser, som du umiddelbart forklarer, men jeg vil lige sende dig en dagsplan som den kan se ud:

Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9-9.30: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos og vand af kop.

Tilbydes en lille flaske og puttes til formiddagslur

Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos, og der begyndes stille og roligt med lidt kød eller fisk i mosen. Prøv med lidt middagsretter fra glas, for at se om han kan kapere disse lidt bedre:) Suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.

Tilbydes flaske og puttes til middagslur

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Eftermiddag 16: tilbydes frisk blød frugt i hånden, frugtmos og vand af kop.

Ammes evt. kortvarigt og puttes til en 3. lur - eller den springes måske over

Aften 18: Grøntsagsmos og også her begyndes med kød eller fisk - vand af kop og suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende.

Ammes og puttes til natten ca kl 20 - tidspunktet kan variere lidt efter, hvorvidt han har sovet 2 eller 3 lure dagligt og hvor lang den 3. lur er...

Sen aften 23-24: Ammes og puttes tilbage i egen seng, og sover videre der uden mælk til næste morgen tidlig...

Hvis din dreng spiser jf. dagsplanen, så burde han få sit behov for både skemad og mælk/vand tilstrækkeligt dækket om dagen og aftenen, og du kan således godt holde fast i, at han ernæringsmæssigt ikke har behov for bryst om natten...

Da jeres dreng også tilbydes flaske og du gerne vil stoppe amning om 2 måneder, så kan du også overveje om han skal have en flaske sen aften. Modermælkserstatning kan nogle gange mætte lidt mere end modermælk og derfor vil man nogle gange opleve, at barnet sover lidt længere tid på en flaske sen aften, end på en amning sen aften. Det kan derfor også være en mulighed.

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Vælling

Vælling er en tilskudsblanding, og det minder i sammensætning om en tynd grød. Tilskudsblading adskiller sig fra modermælkserstatning ved at have et højere indhold af protein og visse mineraler. I følge sundhedsstyrelsen er der ikke grund til at give barnet tilskudsblanding fremfor modermælkserstatning. Og børn der bliver ammet har heller ikke ernæringsmæssigt brug for at få vælling.

Vælling kan tidligst gives til barnet fra 6 mdr.´s alderen, og det anbefales, at man ikke giver...

Læs mere i Babylex

Bug Buster

Bug Buster er en metode til at fjerne hovedlus. Joanna Ibarra fra den velgørende organisation Community Hygiene Concern i London har udviklet denne metode og princippet i i Bug Busting er, at du i en og samme arbejdsgang får tjekket for hovedlus og også får fjernet lusene.

Metoden bygger på viden om lusenes adfærd og udvikling og på benyttelse af tættekam, almindelig shampoo og hårbalsam. Behandling med insekticider er således overflødig.

Du kan købe "Bug Buster"...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Der er ingen tvivl om at Helen er en sundhedsplejerske med hjertet på rette sted og det betyder meget for mig i perioder hvor jeg har været usikker på nogle ting.

Camilla Martin