Svar: Natteroderi og ammestop
10. januar 2018
Alder:
14 mdr.
Kære trætte mor
Tak for dit brev :)
Det er rigtig vigtigt at finde ud af, om jeres datter græder og vågner med skrig, fordi hun har ondt. Når børn har sovet igennem og pludselig begynder at protesterer mod at sove, vågner med gråd osv. så er det ofte fordi de har ondt. Det vil være oplagt her at medtænke om hun kan have ondt i ørerne, men det kan også være tandfrembrud, ondt i maven, i halsen, blærebetændelse og lignende. Der kan være mange ting som spiller ind, og det kan være en god idé lige at få jeres datter tjekket igennem af en læge.
Det er også vigtigt at medtænke om hun vågner og søger bryste, fordi hun er sulten/tørstig og altså ikke spiser og drikker tilstrækkeligt i løbet af dagen. Jeres dagsplan ser umiddelbart fin ud, hvad angår antallet af måltider, men det spiller naturligt ind, hvor meget hun spiser. Og jeg kan også se, at I ofte giver hende øllebrød i stedet for rugbrødshapsere, mad i stykker og grøntsagsmos. Hun må gerne få øllebrød, men det er vigtigt, at hun også tilbydes kartofler, grøntsager, kød, fisk - gerne både til frokost og aften, og grønt kan også gives som før aftensmåltid.
Derudover kan hun måske have glæde af en godnatgrød, som en fast del af hendes putteritual, som sikrer at hun bliver fyldt tilstrækkeligt op. Det kan godt være en øllebrød, men ikke, hvis hun også har fået øllebrød kl 11 og kl 17. I princippet vil det være rigtig godt, hvis du kan nøjes med 2 x grød dagligt og derudover sikre hende kød, fisk,kartofler, grøntsager, ris, pasta osv. så hun spiser lidt mere varieret. Og så kan hun få havregrød om morgenen og øllebrød om aftenen, lige før hun kommer i seng.
Godnatgrøden må gerne ligge adskilt fra aftensmaden, gerne adskilt af et bad. Badet kan hjælpe hende med at slappe af i kroppen og hvis hun derefter får en grød, så er den med til at sikre, at hun ikke vågner og søger brystet, fordi hun er sulten. En aftenrytme kan således se sådan her ud:
Aften 18: Aftensmad sammen med mor og far, - spiser det samme som jer, men får dog stadig moset mad ved siden af mad i stykker. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme osv. efter behov.
Tilbydes en godnatgrød ca 19.15-19.30 sammen med lidt vand. Får derefter børstet tænder.
Ammes og puttes til natten ca 19.30-20 som nu med godnathistorie og godnatsang som nu. Det er netop super fint, at I putter hende i egen seng og hun ikke falder i søvn med brystet i munden, men kan overgive sig til søvnen med jeres hænder, kærtegn, sang osv. Det er super godt, så hold fast i dette.
Det vil være en god idé at introducere en puttebamse, slaskedukke, putteklud eller ligende nu. De fleste børn er mellem 12-18 måneder, når de begynder at bruge en sådan bevidst, og det vil være rigtig dejligt, hvis hun fremadrettet kan putte sig med denne og ikke længere behøve mors bryst. Derfor skal bamsen eller kluden stille og roligt tage mere og mere over, og det vil være super, hvis I nu kan finde en substitut som kan følge hende i løbet af dagen. Kluden eller bamsen skal altid være der, både hjemme og i vuggestue, når hun sover, skal trøstes, når I kører i bil, i barnevogn osv. Den skal følge hende som en fast ven, der således bliver en naturlig del af hendes putteritual og som kan berolige hende, hvis og når hun vågner om natten.
Og så skal hun så vidt muligt trøstes med hænder, kærtegn, beroligende ord, godnatsang osv. Hvis I lige nu fornemmer, at hun er nødt til at komme op og har brug for nærheden, så giv hende denne, men prøv om brystet kan undværes. Det kan godt være nødvendigt at tage det i etaper, så hun ikke både skal undvære bryst, favn og jeres seng på en gang. Nogle gange kan det være en god idé at mor sover med en t-shirt, så hun ikke selv kan søge brystet i søvne. Andre gange er det bedre at mor sover i et andet rum imens far sover med jeres datter for med hænder, kærtegn, beroligende ord osv. hjælpe hende videre i søvnen - så hun netop lærer at sove med dette, men ikke behøver brystet.
Det vil stadig være rigtig godt, at I putter hende i egen seng og forsøger at holde hende sovende der, men det kan godt være nødvendigt at far i en periode tager hende op, trøster, beroliger, lægger sig med hende osv. og når hun så sover godt, evt. flytter hende tilbage til egen seng igen. Og at far gør dette flere nætter i træk, hvor mor ikke er der, så amning på den måde er udelukket... behovet for bryst og mælk kan godt øges, når mor er der.
Med den alder hun har, så kan I ikke regne med, at hun selv vil begynde at sige fra overfor amningen - tværtimod. Hun søger brystet rigtig meget og har lige nu rigtig meget behov for den nærhed og tryghed, som brystet giver hende - og dette behov kan meget vel øges - og det kan faktisk godt udvikle sig til at blive mere en vane end et tryghedsbehov, som I også selv er inde på... Derfor er det jer forældre (og især mor:)), som må bestemme hvor meget hun skal ammes og hvornår. I skal naturligvis anerkende hendes behov for nærhed, tryghed osv. men samtidig er det også helt okay, hvis I arbejder på at gå tilbage til de gode søvnvaner, som hun har haft igennem flere måneder. Og hun kan sagtens få nærhed uden at få brystet.
Hvorvidt du kan gå helt væk fra amning eller fortsat kan amme hende før hun skal sove, vil være meget forskelligt. Nogle børn falder til ro med brystet om aftenen, så natten på den måde starter godt, og de vænnes hurtigt til ikke at behøve brystet yderligere. Andre børn bliver forvirrede over, hvorfor de kan ammes om aftenen og ikke om natten og her kan det nogle gange være nødvendigt så at stoppe amningen helt. I første omgang tænker jeg, at du skal forsøge at trappe ud af natamningerne, men bibeholde amningen før hun puttes og så se hvordan det går. Og går det ikke, så er det naturligvis helt okay, hvis du vælger at stoppe amning fuldstændig.
Jeg håber, at du/I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat:)
Og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske