Svar: Udfordring med urolig søvn - 11 mdr.
31. juli 2017
Alder:
11 mdr.
Kære trætte forældre
Tak for jeres brev og fine beskrivelse :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med jer.
Det lyder hårdt, og jeg kan godt forstå, at I er trætte efterhånden. Der er dog flere ting, som har spillet ind hos jer undervejs, den ene udfordring har ligesom afløst den anden...
Det spiller naturligt ind, at jeres dreng har haft så store maveproblemer som han har. Han har tydeligvis haft ond i maven i længere perioder, og det har gjort, at han har sovet uroligt. Det er rigtig godt, at I har talt med lægen, fået sat ham igang med movicol osv. og odet har også haft en vis effekt, men så bliver han syg på ferien og det vælter læsset igen... Så starter han vuggestue, og det lyder som om, at han der bliver smittet med en mavevirus.. og så er den gal igen...
Han har været meget glad for amning og har haft tendens til at søge brystet rigtig meget om natten. Det har I arbejdet bevidst på at få ændret, og det lyder faktisk til at være lykkedes. I fortæller, at han I er meget opmærksomme på at give ham gode søvnassociationer, at han puttes med bog og musik, og han får mme før han sover. Han falder dog i søvn uden bryst eller flaske i munden. Og det er super godt. Og som jeg læser dit brev, så ammer du ikke længere om natten, det er helt slut...? Det er rigtig godt, og det skal I holde fast i.
Der er dog igen tvivl om, at han stadig godt kan vågne og søge efter brystet om natten, fordi han har været vant til den tryghed og nærhed, og det ligger så dybt i ham, at når han vågner, fordi han har ondt i maven, så er brystet, det der virker. Og selvom han ikke længere har ondt i maven nu og ikke længere ammes, så er det sådan, at kroppen husker. Det tager tid, at få en ny erfaring med sig. Han kan derfor godt stadig vågne og stadig søge brystet, selvom han egentlig ikke rigtig har behov for det. Og det er her vigtigt, at I giver ham den nærhed og tryghed, som han søger, men forsøger at hjælpe ham videre i søvnen om natten, uden at give ham en ny uhensigtsmæssig vane.
Det vil f.eks. være uhensigtsmæssigt, hvis I er begyndt at give ham sut i munden, hver gang han vågner, fordi I så kan risikere, at han vågner igen og igen, for at få sutten i munden, fordi han taber den, når han sover godt. Det kan også være uhensigtsmæssigt, hvis I begynder at tage ham op og gå rundt med ham, fordi han så lærer, at han skal op og i bevægelse, for at kunne sove. Derfor er det godt, hvis I kan forsøge at hjælpe ham videre i søvnen med så lidt aktivitet fra jeres side. Det vil sige en beroligende hånd, stillingsskift, berolige ord, kærtegn, evt. tænde for musikken igen eller lignende, men så han hjælpes med at sove videre, hvor han er.
Så når I skriver "han vågner ofte hver eller hver anden time natten igennem", så skal I overveje, hvad I laver, når han vågner og hvordan I kan hjælpe ham ind i søvnen på en tryg måde, men også en måde, som lærer ham at komme ind i søvnen selv på sigt :)
Og her spiller den naturlige udvikling naturligt ind. Det at han begynder at kravle, rejser sig ved tingene og begynder at bevæge sig mere og mere rundt i verden på egen hånd, giver ham en stor motorisk uro, en rastløshed. Det er svært for ham at finde fysisk ro, det er svært at ligge stille, når han skal sove. Og det giver ham også en mental uro, fordi verden opleves større og han er langt mere bevidst nu, og det er naturligt svært at slippe dagen og alle oplevelserne, ligesom alt hvad han oplever skal bearbejdes, når han sover. Så søvnen vil naturligt også være urolig.
Her skal I prøve at vurdere, hvad han har brug for hjælp til. Det vil være naturligt, at han har små opvågninger i løbet af natten. At han har brug for at skifte stilling - og nogle gange kan han måske klare det selv, andre gange skal I hjælpe ham med at blive lagt rigtigt ned igen, få dynen på, som han har sparket af osv. Han kan også småklynke eller nogle gange grine i søvne - og det er ikke sikkert, at I behøver gøre noget her. Nogle gange gør han det i drømme, og vil selv finde videre i søvnen, hvis han får lov. Andre gange vil han lige have behov for en beroligende hånd og kan dermed bedre sove videre. Der er ikke noget problem i at hjælpe ham med stillingskift og beroligende hænder. I takt med at han motorisk bliver stærkere om dagen, vil han naturligt også bedre kunne skifte stilling selv om natten :)
Det kan være en god idé at han får en juniordyne. Det anbefales fra 1 års alderen og fordi det er en større og lidt tungere dyne, så svøber den sig om ham på en anden måde og kan være med til at give ham større fysisk ro. Det vil jeg derfor i første omgang forsøge mig med :)
Man kan godt købe kugledyner og forskellige tyngdedyner, og jeg kan naturligvis ikke udelukke, at det også kan være en idé og en hjælp for jer. Det lyder som om, at han har stor glæde af at mærke jeres hænder og tyngen fra jeres hænder på sin krop, og om det kan skabes af en dyne.. måske. Der er dog ikke nogen garantier, for det er naturligt ikke det samme at putte med en dyne, som at komme over og sove videre tæt på mor eller far og hele tiden kunne mærke jer....
En kugledyne eller en tyngdedyne er en rigtig god idé til nogle børn, men bestemt ikke til alle børn. Det er som udgangspunkt et hjælpemiddel, og hvis han f.eks. har problemer med sanseintegration, kan den godt være en god løsning, men det er ikke sikkert. Kugledynen stimulerer sanserne og giver barnet en øget kropsbevidsthed. Den er fyldt med plastikkugler, som kan være i forskellige størrelser og når barnet bevæger sig under dynen, så vil kuglerne flytte på sig og dermed trykke et nyt sted på barnets krop og det giver barnet en ro at mærke dette. Det at kunne mærke kroppens grænser, hjælper barnet med at sove bedre ... En tyngdedyne vejer mere end en normal dyne og nogle børn har glæde af at have denne "tyngefornemmelse" på kroppen. Der fås også her forskellige modeller og muligheder - og til mange priser. Specialdyner er ofte dyre, nogle gange kan man dog leje dem eller låne dem i en periode, og se om det fungerer, før man så investerer. Nogle kommuner har også mulighed for at man kan låne gennem dem - det kan man f.eks. tale med en børnefysioterapeut om, hvis en sådan er tilknyttet...
Nogle børn har også glæde af at sove i en sovepose, fordi den kan hjælpe dem med at føle sig omsluttet, hvilket gør dem rolige. Mens andre børn har det svært med at være puttet i en pose, de vil gerne have muligheden for at kunne "sparke dynen af" om natten...
Når jeres dreng vågner kl 04-05, så kan det både handle om alder, motorisk udvikling, vaner osv. Og det kan handle om hans døgnrytme, og hvordan hans dag er skruet sammen. Jeg vil derfor lige sende en plan for dagen, som den kan se ud nu:
Morgen 6.30-7: Havregrød, vand af kop.
Afleveres i vuggestue
Formiddag 9: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, Vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med grøntsager, stykker af frikadelle, pastaskruer, 1/2 hårdkogt æg eller lignende. Må også meget gerne få varm mad til frokost. Vand af kop.
Puttes til middagslur
Eftermiddag 15: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt, bær, frugtmos. Vand af kop.
Hentes fra vuggestue... :)
Før aftensmad - tilbydes lidt gnavegrønt imens du laver maden klar...
Aften 18: Almindelige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker, og moset mad. Kartofler kan moses med sovs og frikadellen spises i stykker :) Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv.
Tilbydes en godnatgrød ca kl 19.30, får mme af kop - og får derefter børstet tænder.
Puttes til natten ca kl 20 - har nogle gange brug for mme af kop eller flaske først, og det er helt okay :) Og sover herefter uden yderligere mælk til næste morgen, hvor dagen så starter med grød.
Jeg vil anbefale jer, at I bibeholder godnatgrød lidt endnu. Det vil være med til at give ham ro i maven og sikre, at maven ikke giver ham problemer om natten. Han må også gerne få en flaske med mme, når han ligger i sin seng, hvis det kan hjælpe ham til at overgive sig til nattesøvnen - dog skal han slippe flasken, før han sover, så han stadig falder i søvn uden at have flaske i munden :)
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske