Svar: Slut med flasker?
28. juli 2017
Alder:
11 mdr.
Kære L
Tak for dit brev :)
Det vil være rigtig fint at bibeholde de to flasker til jeres dreng er 1 år. Lige nu er han igang med indkøring i vuggestuen og flasken før middagsluren giver ham tryghed og hjælper ham til at sove en god lur midt på dagen, og hjælper også pædagogerne med at putte ham på en tryg og genkendelig måde... Men når han bliver 12 måneder, så vil det være rigtig fint hvis de kan forsøge at skære lidt ned i mængden af mme i flaske, så han gradvist får mindre og mindre og til sidst måske kan få lidt mælk af en kop og derefter helt begynde at undvære.
Det vil være rigtig godt, hvis I indtroducere en putteklud, bamse, slaskedukke eller lignende, som han lige nu puttes med sammen med sin flaske, så den bliver en fast del af hans putteritual. Og i takt med at flasken så trappes ud, så bibeholdes det nye ritual.
Flasken om aftenen må I gerne bibeholde et par måneder og så trappe ud af den i en periode, hvor der er ro på. Det vil sige, når han er kørt ind i vuggestuen og har vænnet sig til hverdagen, når der ikke er sygdom eller andet, som naturligt kan gøre det svært at sove, når I som familie tænker, at det vil være et godt tidspunkt. Det er mit indtryk, at de fleste stopper helt med flasken i 13-15 måneders alderen, så der er lidt tid endnu :)
Også om aftenen trappes ud ved at skære ned i mængden af mælk, så han gradvist får mindre og mindre og vænnes til at undvære mælk. Og før putning tilbydes han godnatgrød og mælk af kop, ligesom ritualer med putteklud, bamse osv. som han også har om dagen, bruges om aftenen. Ritualet ligner altså sig selv, men gradvist trappes ud af flasken lige før søvn :)
Håber I kan bruge dette videre, rigtig meget held og lykke med det hele :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske