Svar: Barn vil ikke sove lur
4. juli 2017
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres lille dreng og de søvnudfordringer I lige nu oplever - jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig :)
Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med jeres dreng lige nu - og samtidig er han startet i dagpleje, hvilket betyder, at det med søvnen lige nu godt kan være lidt svært.
I skal regne med, at han har behov for ca. 14 timers søvn i døgnet nu, og mange børn vil i denne alder faktisk sove lidt mindre, end de egentlig har behov for, fordi de lige nu har meget travlt med at bruge sig selv motorisk og mentalt. Han vil lige nu rigtig gerne opleve verden og han har ikke tid til at sove - så derfor protesterer han mod søvnen, mod at blive lagt ned og puttet. Han vil hellere lege, følge med og kan ikke forklares, hvorfor det er sovetid.
Det er nyt og spændende at være i dagpleje, følge med i hvad der sker og han får rigtig mange nye stimuli, som gør det svært at koble fra og slippe dagen og alle oplevelserne. Og samtidig gennemgår han en stor motorisk udvikling, som giver ham en rastløshed i kroppen, som gør, at han lige nu har svært ved at finde fysisk ro. Det er svært at ligge stille og svært at overgive sig til søvnen både motorisk og mentalt...
Det er således en periode, som I skal igennem, og hans søvn bliver sandsynligvis bedre i takt med, at han vænner sig til dagplejen og alt det, som sker der - og i takt med, at han motorisk også bliver stærkere, kan flere ting selv. Det er dog vigtigt, at I forsøger at holde fast i de gode rutiner, som I allerede har - og ikke får skabt nogle uhensigtsmæssige vaner. Uhensigtsmæssige vaner kan f.eks. være at I putter ham for tidligt, så han bruger for lang tid i sengen på at falde i søvn, eller at I begynder at tage ham op og gå rundt med ham for at få ham til at sove, så han pludselig vænnes til at skulle gås med, skulle vugges igen og igen.... Det er rigtig godt, hvis I kan vænne ham til at sove med så lidt aktivitet fra jeres side som muligt.
Det er lidt forskelligt, hvordan søvnen bedst fordeles i denne alder. Nogle børn sover meget lidt i løbet af dagen, de sover f.eks. kun 2.5 time samlet, ofte fordelt på 2 lure. Andre børn har brug for 4 timers søvn i løbet af dagen, for at kunne fungere, men sover så til gengæld en noget kortere nattesøvn. Nattesøvnen kan altså variere mellem at vare 10-11.5 time alt efter hvor meget søvn barnet får om dagen.
Da jeres dreng starter dagen meget tidligt og naturligt er påvirket af alle oplevelser om dagen, så lyder det relevant med en 3. lur sidst på dagen lige nu. At hjælpe ham til en 3. powernap kan også gøre, at hans puttetidspunkt om aftenen ikke bliver for tidligt, så han begynder at stå tidligere og tidligere op... Derfor kan det være fint, at I lige nu prøver at give ham den ekstra lur, hvis I kan få ham til at sove der... Ellers vil det normalt være passende med 2 lure dagligt, og det vil være rigtig godt, hvis I kan forsøge at vente med at putte jeres dreng, til han normalt er parat til at sove. Han må naturligvis gerne ligge og pludre med sig selv og hygge sig i sin seng, men nogle gange tager det 45 minutter for ham at falde i søvn, og som jeg læser dit brev, så ender han ofte med at blive frustreret. Jeg tænker derfor, at det vil være rigtig godt, hvis du kan vente med at putte ham til han måske er mere parat, så det at blive puttet stadig forbindes med noget rart og ikke frustration...
Med den alder han har, vil det være passende med 3 flasker i døgnet, og jeg synes ikke, at I skal fjerne flasken før middagsluren ej heller flaske sen aften/nat. Det vil hjælpe ham til at koble fra, at han netop får flaske før han skal sove middagslur, og det vil gøre det lettere for dagplejer at putte ham. Når han bliver 10 måneder, vil det være fint med 2 flasker i døgnet og de to flasker kan f.eks. ligge før middagslur og aften eller du kan vælge at give ham flaske aften og sen aften/nat og før sin middagslur kan dagplejer så give ham lidt mme af en kop, så han stadig får lidt at sove på, evt. sammen med en banan eller lignende.
Det gør ikke noget, at han ikke sover middagslur før kl 13.30 - den fleksibilitet er nødt til at være der, også i dagplejen. Selvom det kan være rart for dagplejer, hvis alle børn sover samtidig, så er det lige nu ikke det vigtigste og ikke hans behov :) Det vigtigste er at hjælpe ham til en rytme, som sikrer ham søvn nok og som passer til hans alder og den udvikling, han går igennem. Han sover en lang formiddagslur og derfor vil middagsluren naturligt være kortere, og det er helt okay. Jo senere middagsluren ligger, jo bedre vil han sandsynligvis også på sigt kunne springe powernappen over igen og rytmen passe sig mere ind til det, som I ønsker... De andre børn i dagsplejen er ældre, så de springer naturligt formiddagsluren over og sover kun middagslur - sådan ændrer søvnen og søvnbehovet sig hele tiden, og lige nu er I og dagplejer nødt til at tage hensyn til det, jeres dreng har behov for, og han kan ikke passes ind i de ældre børns rytme :)
En realistisk dagsplan for jeres dreng nu kunne måske derfor se således ud:
Morgen 6.30: Havregrød, vand af kop.
Mellemmåltid ca 8-8.30: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt og frugtmos, vand af kop.
Puttes herefter til formiddagslur ca kl 8.30-9.00, altså der hvor han normalt plejer at være parat til at sove, så han ikke ligger så lang tid i sin seng.
Frokost 11: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntssager, kogte pastaskruer og lignende - og skal også stadig have grøntsagsmos med kød eller fisk. Han kan tilbydes rester fra aftensmaden eller færdiglavede middagsretter fra glas, så han får så meget variation som muligt.
Mellemmåltid kl 12.30-13: En moset banan, en 1/2 bolle med lidt smør... vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur kl 13-13.30
Eftermiddag 16-17: Tilbydes lidt frugtmos, ristede rugbrødsbjælker eller lignende at sidde og gumle på selv, vand af kop.
Powernapper eller den springes over - alt efter hvor lang en middagslur han har taget.
Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Der skal være mad med mere og mere bid, små hapsere og mad ti hånden og også stadig mos, så I sikrer jer, at han bliver fyldt tilstrækkeligt op.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv.
Tilbydes en godnatgrød ca kl 19-19.15 - det kan f.eks. være en flerkornsgrød. Får derefter børstet tænder (hvis han har fået tænder :))
Flaske og puttes til natten ca 19.30 - hvis han har sovet 3. lur dagligt, vil hans puttetidspunkt sandsynligvis skulle ligge senere...
Sen aften 23-24 eller midt nat 02/03: Drømmeflaske
Jeg håber, at ovenstående giver lidt idé om, hvad det er, der sker hos jer lige nu, og også lidt idéer til, hvad I kan forvente og hvordan I kan komme lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske