Svar: Hvordan lærer jeg ham at falde i søvn uden flaske

13. juni 2017

Kategori:
Alder:
18 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære J

Tak for dit brev og alle dine tanker omkring din lille dreng :)

Jeg tror ikke, at hans opvågninger skyldes behov for flaske - jeg tænker, at han lige nu vågner om aftenen, græder og er ked af det, fordi han gennemgår en stor udvikling. Netop med den alder han har nu, så begynder han at få farefornemmelse, - altså en oplevelse af at verden er stor og farlig, at der er modstand i hverdagen og tingene ikke altid er sjove, men kan være svære... Og det gør det svært for ham at koble fra, når han skal sove, ligesom det gør, at han har svært ved at sove sammenhængende, når han først sover.

Han drømmer ekstra meget lige nu, for alt skal bearbejdes, og det sker netop via drømme, så ofte når han vågner og græder og søger dig og flasken, så skyldes det udvikling og ekstra stor drømmeaktivitet - og her hjælper flasken ham så til ro. Ikke fordi han egentlig har behov for mælken og flasken som sådan, men fordi han har fået den rigtig længe, det er det mest trygge og genkendelige og derfor det, som giver ham den største ro...

Derfor tænker jeg, at det vil hjælpe jer, hvis du kan begynde at give ham et andet ritual, som på sigt kan erstatte flasken og den tryghed, som flasken er for ham. Så du får trappet ud af flasken og finder ham en nu ting, der kan være substitut...

Jeg tænker, at du skal gøre godnatgrøden til et fast putteritual for ham, og jeg tænker også, at du godt må prøve at putte ham lidt senere, end du gør lige nu. så han måske puttes kl 19.30-20... Godnatgrøden er med til at sikre, at han ikke søger flasken, fordi han reelt har brug for mælken, samtidig med at den giver en ro i maven, når han skal sove. Det vil sige at en aftenrutine kunne se således ud:

17.30-18: Aftensmad

Kommer herefter i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres evt. med lidt creme eller lignende.

Tilbydes en godnatgrød kl 19.30, vand eller letmælk af kop. Får børstet tænder og puttes så direkte derefter.

Det er rigtig fint med godnathistorien - du kan overveje, om han skal sidde på skødet og få læst historie eller han skal puttes i sin seng, og du så sidder og læser historie for ham. Nogle gange kan det en overgang være en god idé at han starter på dit skød og her måske får en kop med lidt lun mælk, imens du læser, og derefter putter du ham så over i sengen, hvor du læser videre - så han starter hos dig og i en overgang stadig får lidt mælk, men også oplever at komme i seng og skulle sove der.

Det er rigtig fint med nussekluden, den skal også bibeholdes. Og tanken er, at du stille og roligt skal sætte det nye ritual i stedet for ...

Annonce

... flasken. Så badet, godnatgrøden, puttekluden, godnathistorien osv. er fuldstændig som det plejer at være, flasken bliver til mælk af kop og derefter til noget der helt kan undværes - netop fordi alt andet er som det plejer...

Det er rigtig fint, at du ikke giver ham mælk om natten, men forsøger at trøste og berolige ham på anden vis - og det er helt naturligt, at det er dig, som trøster ham bedst, da det ofte er dig der putter ham og dig der er mest sammen med ham om aftenen, fordi far er på arbejde :) Det er igen genkendeligheden der giver ham mest ro.

Det kan være en god idé at tale dagen igennem med ham. Netop en snak om dagen kan hjælpe ham med at koble lidt fra og slippe dagen. Det er vigtigt, at han har brug sig selv motorisk, når han kommer i seng, så han kan slappe af i kroppen - det er her at badet kommer ind og det er ofte godt, hvis badet ligger ca 1 time før han puttes og netop afsluttes med lidt babymassage osv. Hvis han kan finde ro i kroppen, så kan han bedre ligge og lytte til det du læser eller fortæller ham - og hvor han lige nu finder roen ved at ligge og sutte på sin flaske, så skal han hjælpes til at finde roen på en ny måde.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

En snak om dagen kan f.eks. være "da du stod op i morges fik du havregrød.. mmm det smager godt", "men så væltede mælken og den løb ud over bordet, sikke noget", "så kom du i vuggestue og legede med x og x", "så var du på legepladsen, men faldt - AV! Det gjorde ondt", "så fik du plaster på" og så kikker I på plasteret og mindes den episode. Så du på den måde får sat lidt ord på alt det som har været sjovt, dejligt, hyggeligt, svært, problemfyldt, er blevet løst... Så han netop hjælpes med at koble fra, så han bedre kan sove.

Nogle børn har glæde af at man sidder der, holder i hånden og bliver der de 10 minutter de har brug for, for at kunne lægge sig til at sove. Andre børn har glæde af at man tænder for en lille natlampe eller lignende, som danner små stjernebilleder i loftet eller som kan bevæge sig eller lignende, som han så kan ligge og kikke på. Der er også børn, som har brug for beroligende lyde, som de kan ligge og lytte til. Det er slet ikke sikkert, at dette er noget for jer eller jeres dreng, det er blot for at nævne, at der findes forskellige muligheder for at give ham et andet ritual, som kan erstatte hans flaske og den tryghed, som flasken giver ham :)

Og så er det, som du også gør, en god idé at skære gradvist ned i mængden af mælk, så han får mindre og mindre og til sidst så helt kan undvære :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Reservebedste

En reservebedste er en ældre person, der gerne vil hjælpe småbørnsfamilier med at passe børnene, når de er syge, har brug for at blive hentet tidligt eller skal passes en dag, hvor forældrene skal i byen.

I nogle kommuner kan man søge om en reservebedste, hvis man er enlig og ikke har mulighed for at trække på sit netværk, men det er også muligt at søge en reservebedste privat.

Det kan være en rigtig god idé at have en reservebedste (M/K), som kan hjælpe i...

Læs mere i Babylex

Svangerskabsforgiftning

Svangerskabsforgiftning kaldes også for Preeklampsi og eklampsi. Man ved ikke præcist, hvorfor svangerskabsforgiftning opstår.

Sygdommen medfører at væskemængden i kroppen forøges, at der udskilles protein med urinen og at blodtrykket stiger. Det kan være lette symptomer, som opdages ved en rutinekontrol hos egen læge eller ved jordemoder, men der kan også være svære tilfælde, hvor kvinden oplever hovedpine, flimren for øjnene, overfølsomhed for lys, kvalme, opkastninger og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit hurtige svar - jeg ser altid tingene fra en anden vinkel når jeg læser dine svar - en vinkel som man ikke altid selv kan se tingene fra, når det er kørt lidt i hårdknude.

Glæder mig altid til at høre fra dig

Mange hilsner
Lillepigens mor