Svar: Putning og søvn - 7.5 måned

8. maj 2017

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære trætte forældre

Tak for jeres brev og meget fine beskrivelse af jeres lille dreng - samt den ærlige beskrivelse af, hvor højt elsket og dejligt han er, men hvor svært det også nogle gange kan være, når man bare rigtig gerne vil hjælpe ham og ikke kan...

Der er ingen tvivl om, at jeres drengs store motoriske udvikling spiller ind på hans evne til at overgive sig til søvnen (eller mangel på samme). Det er min erfaring, at når børn er motorisk meget fremmelige, så har de ofte rigtig svært ved at sove. Det at han kryber, kravler, rejser sig og begynder at bevæge sig så meget rundt på egen hånd, som han gør og faktisk har gjort længe, betyder at han oplever verden stor, og at han får rigtig mange stimuli. Faktisk stimuli, som mange børn måske først får, når de er 9-10 måneder gamle..

Og det gør, at det er rigtig svært for ham at kapere. For han er jo ikke så gammel og hjernemæssigt har han svært ved at håndtere alle de oplevelser som hans motoriske udvikling er med til at give ham - og det gør det rigtig svært for ham at koble fra, når han skal sove. Det gør det ekstra svært at slippe dagen og alle oplevelserne.

Og samtidig har han også en motorisk uro i kroppen, som gør det svært for ham at ligge stille og lade roen komme over sig, når han skal sove. Det er en rastløshed, som skyldes, at han bruger sig selv så motorisk meget, som han gør...

Din hånd på brystkassen hjælper ham til fysisk ro. Og det samme gør tyngdeposen sandsynligvis - og det er rigtig fint, at du nu forsøger med den. Det kan hjælpe ham til at få slappet lidt af i kroppen.

Det kan også være en idé at give ham et bad om aftenen - gerne afsluttet med god frottering i håndklædet, blive smurt med lidt creme, få lidt babymassage og lignende. Det kan også hjælpe ham til at slappe af i kroppen og badet vil sandsynligvis have størst effekt, hvis det ligger ca. 1 time før han puttes.

Den mentale uro kan være rigtig svær at gøre noget ved i denne alder. I skal naturligvis overveje, hvor mange oplevelser I giver ham om dagen - altså hvor meget i byen I tager, har gæster, deltager i salmesang, babyyoga, mødregrupper, cafe-besøg, svømning, babybio osv. Der er rigtig mange ting som man kan gå til. Og det kan være rigtig dejligt og nogle ting må du også gerne prioritere - men da han i forvejen oplever verden stor, fordi han motorisk bevæger sig så meget omkring, så kan det være tilstrækkeligt for ham, så måske kan det hjælpe jer at skære lidt ned for andre oplevelser... bare en tanke, ved ikke om det overhovedet er reelt for jer :)

Det at hjælpe ham med at koble mentalt fra overfor verden kan også nogle gange gøres ved at lægger dig med ham i soveværelset, trækker gardinerne for, så I ligger i et mørkt rum og han ligger tæt med dig i dobbeltsengen. Du må gerne amme ham i søvn - selvom han ikke normalt er særligt ...

Annonce

... glad for dette, så kan det godt forsøges nu...

Nogle gange kan det også være en idé at introducere en flaske f.eks. om aftenen, så han kan blive skiftet, puttet i sin tremmeseng og så få en flaske der - så kan flasken hjælpe ham med at koble helt fra og finde ud af at sove i sin seng.

Nogle børn har behov for at tumle rundt i deres seng, rejse sig, sætte sig, pludre, "kalde" osv. og hvor du så går lidt til og fra, hvorefter han så bliver parat til at sove. Her kan du så være hos ham, berolige ham med din hånd, en godnatsang eller lignende...

Og for andre hjælper slyngevuggen, fordi den også skærmer og giver lidt "hule fornemmelse" samtidig med at der jo er bevægelse og dermed noget genkendeligt og trygt...

Så jeg tænker altså, at der er en sammehæng mellem hans udvikling, fordi det både motorisk og mentalt er rigtig svært for ham at koble fra, når han skal sove - og derfor skal I forsøge at hjælpe ham som I tænker, at det kan lykkes bedst. Og heldigvis arbejder tiden for jer, så det bliver ikke altid ved med at være sådan her :)

Derudover så tænker jeg også, at I måske skal prøve at putte ham senere. Du skriver ikke, hvor tidligt han står op om morgenen, men han sover ofte ca 4 timer i løbet af dagen fordelt på 2 lure - og det er super fint. Men hans samlede søvnbehov vil være ca 14 timer i døgnet med den alder han har, og det betyder, at han om natten så skal sove ca. 10 timer. Hvis han f.eks. starter dagen kl 06.30, så vil det således være passende for ham at sove kl 20.30, og så kan han naturligt ikke sove, når du putter ham kl 19.30. Starter han dagen senere vil han skulle puttes senere og modsat, hvis han starter dagen lidt før...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det er derfor også værd at tage med, om han måske skal puttes lidt senere om aftenen og det giver jer også bedre mulighed for at indføre et bad og forsøge om det kan virke for ham (og jer). En aftenrytme kunne derfor se således ud:

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet mere og mere jeres mad, og det er super fint med f.eks. boller i karry eller lidt ovnbagt laks moset ned i grøntsagerne, så han stille og roligt får mere og mere rigtig mad og vænnes til at spise mad med mere bid. I hånden kan han suppleres med kogte blomkål- og broccolibuketter, en kartoffelbåd fra ovnen osv. Det er rigtig fint, at du venter med små hapsere til han er ældre :) Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædes, smøres med lidt creme, får lidt massage og gøres klar til natten.

Ammes og puttes til natten ca 20-20.30...

Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og puttes over i egen seng, hvor han så sover videre..

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre, at det giver lidt idé om, hvad der måske sker hos jer, og hvad I kan arbejde videre med :)

Rigtig meget held og lykke med ham fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Psykisk udvikling børn

Lige fra dit barn bliver født, er det aktivt kommunikerende. Det har brug for at blive taget op, holdt om, trøstet og beroliget, snakket med, kærtegnet osv.

Børn vil altid have brug for at blive set og hørt. De har brug for at vide, at de har en vigtig plads i familien, og at det er dejligt at være sammen med dem. Barnets psykiske udvikling skal støttes, fra barnet er nyfødt og hjælpeløst, og til det vokser op og gradvist bliver mere og mere selvstændigt.

I en...

Læs mere i Babylex

Sutteflaske

For børn der ikke ammes er det vigtigt at man køber en ordentlig sutteflaske. Flasken skal passe til barnet og barnets evne til at sutte.

Det anbefales at man lader barnet "arbejde lidt for føden". Det vil sige at hullet i sutten ikke skal være for stort. Det at barnet skal bruge kræfter på at sutte er vigtigt for kæbernes og tændernes udvikling. Desuden er der en risiko for at barnet kan få ondt i maven, hvis det får maden for hurtigt.

Sutteflaske-sutterne findes...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk brevkasse, du giver os forældre nogle kompetente handlemuligheder som vi i vores familie har haft stor gavn af.

Tak fra børnenes mor og far