Svar: Luller sig selv i søvn med gråd
7. april 2017
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev. Dejligt at høre, at du har fulgt med på sidelinjen og nu selv har fået lyst til at skrive til mig - velkommen til :)
Det er til en vis grad normalt, at små børn kan græde lidt før de falder i søvn. Han oplever verden meget bevidst nu, han følger rigtig godt med, registrerer tydeligt om han i favn hos mor, far eller en fremmed, om I er hjemme eller ude - og han kan f.eks. godt blive rigtigt ked af det, hvis andre (bedsteforældre eller lignende) prøver at holde ham eller forsøger at trøste ham.. mors favn er bedst...
Og fordi verden lige nu opleves større, han får mange flere stimuli osv. så kan det være ekstra svært at koble fra for ham. Det er svært at lukke af for verden og overgive sig til søvnen.. og derfor vil nogle børn have brug for at lukke lidt overskudsenergi ud. Det betyder, at han græder et par minutter, før han er parat til at overgive sig til søvnen. Der er ikke tale om en langvarig utrøstelig gråd, men mere end overtræt gråd, der som sagt varer et par minutter og med håndspålæggelse og trillen med vognen kan han så overgive sig til søvnen...
Men hos jer lyder det faktisk som om, at han nogle gange græder i længere tid og at der ikke er tale om en overtræt gråd, men snarere en ulykkelig gråd, hvor han bare er rigtigt ked af det, utrøstelig.. Og det er naturligvis vigtigt at finde ud af, hvorfor det er. Du har ret i, at hvis han altid har grædt sig i søvn, så kan man naturligvis godt få den tanke, at han tror, at han skal græde for at sove og derfor, som du skriver "bruger gråden til at lulle sig i søvn", fordi han har lært at det er sådan det foregår.. Og derfor tænker jeg, at det vil være rigtig godt, hvis du kan prøve at undgå så meget gråd, så I kommer helt væk fra dette...
Du fortæller, at I giver ham flasken i barnevognen. Det er rigtig godt. Det må I gerne fortsætte med fordi det kan gøre, at han ikke oplever skiftet fra favn og ned i vognen, som han lyder til at reagere voldsomt på. og han bør som udgangspunkt få mælk at sove på - og lige nu skal I ikke være urolige for om han falder i søvn med flasken (eller brystet) i munden. Han må gerne spise/sutte sig i søvn, hvis det betyder søvn uden gråd.
Jeg kan ikke helt gennemskue ud af dit brev, hvornår han får flasken, hvornår han græder og hvornår han sover.. Ligger han og græder med flasken i munden, eller får han flasken og så fjernes den og begynder han at græde? Det er som sagt fint, hvis han lige nu falder i søvn med flasken - for at undgå gråd.
Og det samme gælder faktisk de gange, hvor du ammer. Jeg vil anbefale dig, at du lægger dig med ham og ammer ham i din seng - og lader ham falde i søvn ved siden af dig, gerne med brystet i munden. Så du bruger dit bryst som "sovemiddel", uden at tænke på, om han bliver uhensigtsmæssigt afhængig af dette. Det er lige nu rigtig vigtigt, at I får vænnet ham til, at det at sove er forbundet med noget trygt og rart - og ikke længere gråd og ulykkelighed...
Det er også bedre, at du lægger dig med ham og lader ham falde i søvn ved siden af dig - end at I sidder og hopper med ham på pilatesbolden. Han bliver fysisk tungere og det bliver sværere at sidde og hoppe med ham - og det er svært at komme væk fra. Hvor han, når han dier og falder i søvn ved dig, lærer at ligge ned og sove, lærer at sove uden at skulle være i favn, lærer at sove uden at skulle vugges eller hoppes med...
Ud fra dagsplanen, så ser det ud som om, at han spiser mere og mere hyppigt som dagen skrider frem og jeg tænker, at du måske skal prøve at øge hans indtag af mælk lidt mere fra morgenstunden, så han spiser lidt hyppigere dagen igennem. Det kunne også være at I så småt skal begynde med lidt skemad, så det stille og roligt også vil være med til at fylde ham lidt ekstra op - og her bør i starte op om dagen, formiddag eller frokost.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre. Og når han vågner omkring kl 07, så ammer du igen, så han får mælk at starte dagen på.
Formiddag 9-9.30: Flaske og puttes til formiddagslur, må gerne sove i sin barnevogn og tilbydes flasken der:)
Frokost 12: Har måske brug for en amning, når han vågner. Derudover kan du overveje, om du her skal begynde at tilbyde ham smagsprøver på lidt grød og vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur kl 13.30-14. Du kan evt. lægge dig med ham og hvis han så viser tegn til at ville vågne op så kan du med brystet hjælpe ham videre ind i søvnen.
Eftermiddag 16-17: Ammes/flaske og puttes til dagens 3. lur. Her kan I variere mellem, om du skal lægge dig med ham eller putte ham i barnevognen med en flaske
Aften - bades, pusles, ammes efter behov.
Ammes/Flaske og puttes til natten ca kl 20.30
Sen aften 23-24: Flaske, det der også kaldes et drømmemåltid
Midt nat 03: Ammes/flaske
Da jeres dreng både får bryst og flaske, så giver det jer mulighed for begge at komme på banen og hjælpe hinanden. Nogle gange vil brystet være det, der virker - og så ammer mor. Andre gange vil det være bedre, at far tilbyder flasken og hjælper jeres dreng med at sove med den - og så gør I det. Gør det, som I fornemmer, at han har brug for, for at kunne falde trygt i søvn. Det er vigtigt at han forbinder det at sove med noget trygt og rart - det har betydning for hans evne til at kunne sove godt senere hen :)
Når alt dette er sagt, så skal I naturligvis være opmærksomme på, om hans gråd kan handle om, at han har ondt. Det kan være smerter fra ørerne. Hvis han har væske i ørerne, så øges trykket, hver gang han bliver lagt ned og så gør det ondt og han græder. Det kan også være fordi han har problemer med spændinger eller lignende i nakke, skuldre eller andre steder. Nogle børn har også et brækket kraveben... Hvis man forestiller sig, at han har nogle spændinger, forkortede halssener eller lignende, så vil det gøre ondt, når I lægger ham ned på en bestemt måde og det kan være det, som han så græder over.. Når han generelt er så ked af det, som han er, så synes jeg I bør få ham grundigt set igennem af en læge... Det er vigtigt at udelukke, at der ikke er en fysiologisk forklaring på hans gråd :)
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske