Svar: Vågner kl. 4 i skrig og skrål og nægter at sove

15. marts 2017

Kategori:
Alder:
20 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Elliotts mor

Tak for dit brev :)

Jeg er tilbøjelig til at sige, at det hos jer nok er en periode, som I skal igennem - men det er dog vigtigt, at du ikke får skabt nogle uhensigtsmæssige vaner for jer selv på sigt i denne periode...

I 18-20 måneders alderen begynder børn naturligt at få lidt farefornemmelse. Det betyder, at han nu begynder at opleve verden større og mere farlig - han klatrer op og finder ud af at han ikke selv kan komme ned, han begynder at løbe, bevæger sig hurtigere omkring, falder, slår sig osv. Han oplever modstand fra andre børn, at de tager legetøjet fra ham, skubber til ham, nogle bider måske, og han møder også modstand fra jer, I holder fast i ham, så han ikke løber ud på vejen, I siger mere "Nej!" i løbet af dagen osv. osv. Alt sammen med til at give en spirende farefornemmelse og en uro, når han skal sove og om natten.

Det betyder, at han kan have sværere ved at falde til ro. Det er svært at slippe dagen og alle oplevelserne, give slip og overgive sig til søvnen - og når han sover, så sover han ofte meget uroligt. Han har svært ved at ligge fysisk stille, ligesom han kan græde, le, snakke osv. i søvne. Og rigtig mange børn vil i denne alder have en periode, hvor de pludselig vågner med skrig og voldsomt gråd om natten. Det handler om at farefornemmelsen og dermed drømmeaktiviteten er stor og de kan være rigtigt kede af det og svære at trøste om natten. Det kan som du skriver, virke til at han har mareridt og det er i denne alder at anfald af natteskræk ofte også opstår...

Det er vigtigt at du holder fast i hans dagsrytme og det lyder fint med middagslur mellem 11-14. Ved en pludselig opvågning om natten skal man nemlig se lidt på, hvordan hele dagen forløber og hvis han f.eks. sover kl 16, så kan det godt være forklaringen på, at han vågner kl 04... Det gør han dog ikke, så det er fint :) Men, du skal så sikre dig, at han ikke sover i bilen eller bag på cyklen på vej hjem fra vuggestue. Hvis han powernapper, når han hentes, så kan den søvn faktisk være en del af forklaringen på hans opvågninger om natten. Derfor skal hans dagsrytme holdes og det med en lur dagligt uden powernap om eftermiddagen...

Du bør også holde fast i hans rytme uanset om det er hverdag eller weekend. Det gælder stå op tidspunkter, puttetidspunkter, spisetider, leg- og aktivitet osv. Så dagene så vidt muligt ligner hinanden - det er med til at holde hans indre rytme stabil og sikre, at han sover om natten :)

Det samlede søvnbehov i denne alder vil ofte være 13-13.5 time. Ofte fordelt sådan at barnet sover 2-2.5 time til middag og sover 11 timer om natten. Jeres dreng sover ofte 3 timer til middag og skal således have ca. 10 timers nattesøvn. Det betyder, at hvis hans ...

Annonce

... puttes kl 18.30, så vil hans udregnede opvågningstidspunkt naturligt være kl 04.30-05.. så når han vågner, så kan det også nogle gange skyldes, at natten er så lang for ham og at det derfor måske ville hjælpe ham at sove lidt senere..

Jeg synes ikke, at du skal vække ham fra middagsluren for at forlænge nattesøvnen. Men man kan måske overveje at rykke middagsluren lidt, så han puttes lidt senere og derfor kan sove lidt senere om aftenen. Hvis han f.eks. sover fra 12-15 i stedet for fra 11-14, så vil han måske kunne vente en time med at blive puttet og vil - fordi man ændrer lidt på hele rytmen - kunne sove en time længere om morgenen...

En anden god idé vil være at give ham en godnatgrød, som en fast del af hans putteritual, så han bliver fyldt lidt ekstra op før han puttes. I kan overveje om børnene skal have et aftenbad efter aftensmaden og derefter så en godnatgrød eller banan, få børstet tænder og så blive puttet. Det kan gøre, at han (dem begge) sover lidt senere og samtidig får lidt ekstra mad i maven, som sikrer god søvn, samtidig med at natten så ikke bliver helt så lang...

Når og hvis han vågner, så prøv om du kan hjælpe ham videre uden at få skabt nogle vaner, som bliver svære at komme væk fra. Lige nu fortæller du, at du ofte tager ham op, bærer ham ind i stuen og sætter dig med ham - og det er naturligvis hyggeligt, men han lærer jo også, at han skal op og sidde hos dig om natten.... og han bliver naturligt mere og mere bevidst...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det er rigtig dejligt, at du gerne vil give ham den ekstra tryghed. Men måske kunne du have en madras på gulvet i værelset og lægge dig med ham der.. På den måde kan du lære ham, at han ikke skal ud af værelset om natten, men blive liggende - samtidig med at du er der, beroliger og betrygger... Det kan også give dig mulighed for i en periode at være der og med det samme give ham roen - så han ikke når at vågne alt for meget op og blive alt for ked af det. Hvis du med det samme kan være der for ham, vil han måske hurtigere falde til ro, netop uden at du behøver gå i stuen med ham.

Det er som sagt ofte en urolig periode, som hænger sammen med hans alder, udvikling, spirende farefornemmelse osv. Og det er vigtigt, at du giver ham den tryghed, som han viser behov for, samtidig med, at du ikke får skabt nogle ritualer og vaner, som bliver svære at komme væk fra fremover, fordi han netop bliver mere og mere bevidst. Prøv derfor om du kan finde balancen mellem at være der og give ham den tryghed, som han viser behov for - uden at skabe nye vaner... Og medtænk om I kan ændre lidt på rytmen hele dagen igennem fordi dagens rytme naturligt spiller ind på nattens forløb :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Og fortsat god lørdag til jer alle fire!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Downs syndrom

Downs syndrom er også det man kalder trisomi 21 eller mongolisme.

Alle gravide tilbydes i dag en undersøgelse af risikoen for Downs syndrom hos fostret. Kvinder kan på baggrund at denne undersøgelse vælge om de vil have en abort. Det betyder at antallet af børn født med downs syndrom er faldet meget de sidste år.

Børn med Downs Syndrom er ligeså forskellige, som alle andre børn er det og derfor er nogle mere påvirkede af deres kromosomfejl end andre. Som forældre...

Læs mere i Babylex

Tidlig født

Når børn bliver født før termintidspunktet taler man om for tidlig fødsel. En graviditet varer normalt ca 40 uger.

Børn der er født mellem uge 33 og uge 37, betegnes ofte "moderat tidlig født". Disse børn er altså født mellem 3-8 uger for tidligt.

Børn der er født mellem uge 29 og uge 32, betegnes normalt som "meget tidligt født". Disse børn er født mellem 9-12 uger for tidligt.

Børn der er født før uge 29, betegnes normalt som "extremt tidligt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dine fantastiske sider - det er dejligt at kunne skrive til dig, når man bor i Italien hvor der ikke findes sundhedsplejerske ;o)

Kærlig hilsner
Tanya fra Italien