Svar: Justere på dagsrytmen?
3. december 2016
Alder:
11 mdr.
Hej igen
Tak for dit brev, og jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig :)
At starte i vuggestue vil naturligt spille ind på jeres drengs søvn. Det er en stor ny verden, som han pludselig skal forholde sig til. Nye voksne, nye børn, helt nye rutiner, dufte, oplevelser osv. og samtidig at skulle være adskilt fra mor og far i dagtimerne - det er bestemt ikke let.
Det betyder, at han lige nu både kan have sværere ved at sove. Det kan være svært at slippe dagen og alle oplevelserne, og han kan derfor have svært ved at overgive sig til søvnen. Og når han endelig sover, så vil han ofte sove dårligere, sove langt mere uroligt. Han kan græde i søvne, klynke i søvne, men kan også ligge og pludre eller grine imens han sover, alt sammen på grund af ekstra drømmeaktivitet. Alt det han oplever i løbet af dagen skal bearbejdes, når han sover og derfor drømmer han ekstra meget netop nu - og derfor sover han ekstra uroligt netop nu.
Nogle børn vil sove ekstra meget, blive ekstra trætte, fordi de simpelhen bliver overvældet af alt det nye, som de oplever. Andre børn bliver stressede og kan derfor ikke sove (ligesom vi heller ikke kan, hvis vi er stressede) og de sover derfor mindre end de plejer, når de skal vænnes til vuggestue... Og derfor er det begrænset, hvor meget du kan og skal justere på hans rytme lige nu. Det er derfor rigtig dejligt at høre, at personalet giver udtryk for, at det ikke betyder noget, hvis hans rytme lige nu ikke passer ind i institutionens rytme. Det vigtiste for ham er nemlig ikke, at han er "social med de andre børn", men at han trives og får lov til at sove, når han er træt, spise når han er sulten osv. Det er dette som giver ham overskuddet til at være aktiv med de andre og i takt med at han bliver ældre og vænner sig til vuggestuelivet, så vil han naturligt få deres rytme og være mere aktiv sammen med de andre børn :)
Det du kan gøre for at hjælpe ham og jer er, at du begynder at sikre ham et fast stå op tidspunkt om morgenen. Jo mere ens jeres stå op tidspunkt er, jo mere ens vil han kunne blive puttet til formiddagslur og middagslur. Det er dagens stå op tidspunkt, der sætter rytmen for, hvordan resten af dagen forløber, altså hvad tidspunkter han sover på, spiser på, er aktiv på osv. og hos jer der der naturligvis stor forskel på, om han står op k 05.30 eller 07.30.. :) Midt forslag vil derfor være, at du forsøger at sikre et fast stå op tidspunkt, og hvis du f.eks. gerne vil have at han nogenlunde kan følge vuggestuens rytme, så kunne det være, at du f.eks. vækker ham senest 06.30, hvis ikke han er vågnet af sig selv...
Hvis han skal kunne puttes til første lure allerede kl 08, så skal han meget tidligt op. Og det kan også være, at det vil passe jer bedre, hvis han står op allerede kl 05-05.30.. Men hvis han sover til kl 06.30, vil det naturligt være for tidligt. Måske kunne det lade sig gøre at putte ham til formiddagslur kl 9 og så måske putte ham til middagslur kl 13-15...
Mit forslag til en dagsplan ser derfor således ud:
Morgen 07: Havregrød, vand af kop.
Afleveres i vuggestue ca kl 08
Puttes til formiddagslur ca kl 9 og sover her måske en lille times tid
Formiddag 10: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop. Dette måltid kan også ligge før formiddagsluren.
Frokost 11.30-12: Rugbrødhapsere eller varm mad til frokost - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Der skal være mad i stykker og også stadig moset mad. Vand af kop.
Puttes til middagslur ca kl 13 og sover her måske et par timer
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En portion frugtgrød med mme, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Igen mad i stykker og også stadig moset mad. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes en godnatgrød, som en fast del af putteritualet, får børstet tænder :)
Flaske og puttes til natten ca kl 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske og sover videre til næste morgen, hvor dagen så starter med grød.
Jeg tænker, at en sådan plan vil passe ind med, at du gerne vil aflevere omkring kl 8 og også gerne vil give mulighed for at jeres drengs søvntidspunkter passer nogenlunde med vuggestuens rytme.. Hvis I følger denne plan, vil han naturligt kunne spise sammen med de andre og vil også være vågen på tidspunkter, hvor de er vågne :)
Han rytme vil naturilgt ændre sig lidt hele tiden. I 12-18 måneders alderen vil mange børn begynde at kunne nøjes med kun en lur dagligt, og det betyder, at hans mulighed for at lege, være aktiv osv. sammen med de andre børn naturligt bliver større de næste måneder frem. Lige nu er det dog godt, hvis I kan forsøge at være lidt fleksible omkring hans søvn og det han viser behov for :)
Og når det så er sagt, så ja - det er generelt en god idé ikke at lade rytme svinge for meget, når han ikke er ældre end han er. Det vil være godt at I forsøger at følge nogenlunde samme rytme uanset om det er hverdag eller weekend. Det er med til at stabilisere hans indre ur og hans fornemmelse for træthed/aktivitet, mæthed/sult...
Jeg vil anbefale dig rigtig meget min bog "Ha en god dag, skat", som jeg har lavet sammen med Erik Sigsgaard. Den handler netop om, hvordan du kan sikre din dreng en god dag i vuggestue - for det bliver som sagt en helt ny verden - både for ham og for dig :)
Rigtig meget held og lykke med det hele fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske