Svar: Vil ikke sove efter natamningerne

1. november 2012

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære trætte mor

Tak for dit brev :)

Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med din datter lige nu og den uro du mærker og din datters søgning mod brystet især om natten, kan godt handle om, at der er et tigerspring i gang ...

Du fortæller at hun tager 4-5 timers søvn, når hun puttes - og det er rigtig fint. Hun må godt sove så langt et søvnstræk, dog kun en gang i døgnet. Ellers bør hun ikke sove helt så lange lure, for det er vigtigt at hun er vågen til at spise og dermed får mælk nok. Hun bør få mælk mindst 6 gange i døgnet, meget gerne mere. Hun bør spise med 3-4 timers mellemrum og sover hun et søvnstræk på 4-5 timer, ja så skal hun naturligt derefter melde sig hyppigere, for igen at blive fyldt ekstra op med mælk.

Det er også sådan at du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon prolaktin og det betyder at det øger din mælkemængde netop at amme om natten. Din datter kan godt være så stor nu, at hun har behov for at få sat din mælkeproduktion lidt op og dette gør hun blandt andet ved at die mere hyppigt. Jo hyppigere du lægger til, jo mere mælk producerer du. Og det gør hun så også ved at die lidt mere om natten.

Motorisk bevæger hun sig også mere nu. Hun begynder at sutte på sine fingre og kan selv finde sin mund og putte fingrene i munden. Hun strækker sig mere og mere ud og ligger ikke blot stille, hvor du har lagt hende - og det er rigtig godt. Hun bruger sig selv motorisk og derfor er hun også sværere at "holde samlet", når hun skal sove. Hun bevæger sig i søvne ...

Det er rigtig fint at svøbe hende og derefter putte hende i lift, barnevogn eller seng. Du må prøve at vurdere om liften hjælper hende til ro eller om hun nu skal prøve at sove direkte i f.eks. barnevognen, stadig svøbt i dyne osv.

Hun er for lille til juniordyne - denne anbefales først fra 1 års alderen. Men du kan svøbe hende i babydynen eller i et tæppe og så forsøge at putte hende fra din favn og ned i sengen. Det ...

Annonce

... at hun er svøbt, når du flytter hende, vil gøre at hun stadig føler sig omsluttet og tryg, men det vil være af et klæde og ikke af dine arme. Når du flytter hende skal det være langsomt og roligt, du skal holde hænderne på hende, så hun stadig mærker at du er der, berolige og betrygge, lade dine hænder give hende lidt varme, tyngde og så kan du lulle hende til ro, hvor du ønsker hun skal sove.

Du kan evt. have glæde af f.eks. brio bedrockers på sengen, hvis du gerne vil kunne vippe sengen lidt, men ellers kan du også "vippe" hende netop med dine hænder og kærtegn.

Beroligende ord er godt at bruge, ligesom når du trøster, f.eks. "sshh-ssshh". Du skal ikke pludre for meget med hende, da hun så tror at I skal snakke og ikke sove :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Om bæresele vil fungere bedre hos jer - det er individuelt. Generelt kan man sige, at det vil være godt at lære hende at sove liggende og hun bør ikke sove i en bæresele. Den er mest anvendeligt, hvis I skal på tur eller hvis du lige har lidt praktisk du skal have lavet og gerne vil have hende hos dig imens. Hun bør så vidt muligt ligge ned og nu hvor hun er 2 måneder gammel, vil det være rigtig fint at arbejde på at hun lærer at sove i f.eks. sin barnevogn mindst en gang dagligt. Det vil være rigtig rart for dig også på sigt, hvis hun kan tage en lur i barnevognen hver dag. Det giver dig mulighed for at få lavet lidt praktisk, du kan ordne noget inde imens hun står og sover ude, hun kan sove i barnevognen imens I triller en tur f.eks. op for lige at handle lidt eller lignende.

Om hun er parat til 3 lure dagligt, - måske. Nogle børn vil i 2 måneders alderen trives bedst med 2 længere lure, andre børn sover 4 kortere lure og atter andet sover faktisk 3 lure dagligt ... ingen faste regler her, du er nødt til at putte hende, som hun viser behov for og forsøge at finde en rytme, som du tænker I alle kan trives med.

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Fødder

På grund af den trange plads i livmoderen, bliver mange børn født med indaddrejede fødder. Det kan være den ene fod eller begge. Små børn fødes også let hjulbenede. Det har ofte ingen betydning, og det retter sig efterhånden, som barnet bliver ældre. Nogle børn bliver født med klumpfod, også kaldet varusfod eller talipes equinovarus. Dette kræver speciel behandling.

Den sunde babyfod er bred og med en smal hæl. Barnet kan let sprede sine tæer. Alle børn er platfodet indtil...

Læs mere i Babylex

Mødregruppe

De fleste kommuner tilbyder nybagte mødre at komme i en mødregruppe, som oftest vil bestå af 5-8 mødre, som har barn i nogenlunde samme alder.

Sundhedsplejersken spørger, om man er interesseret i at være med i en mødregruppe og sender så invitationer ud til første gang, man mødes. Nogle gange mødes man første gang privat hos en af mødrene, andre gange mødes man i et lokale, som sundhedsplejersken bruger til formålet.

Det kan være en stor glæde at mødes med andre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine dejlige, fornuftige svar. De passer så godt til mit temperament, og det giver altså ro i sjælen at høre fra dig. Mange gange hjælper det også at få sat ord på sine bekymringer.

Jeg finder mange gode råd i dine tidligere svar til andre forældre. Jeg kan nogle gange føle mig som verdens dårligste mor, når ingenting vil lykkes. Derfor trøster det mig, når jeg kan læse, at jeg ikke er den eneste, der har problemer med de kære børn. Så føler jeg mig ikke så alene.

Tak fra Lis, mor til datter på 4 måneder