Svar: Vil ikke sove efter natamningerne
1. november 2012
Alder:
2 mdr.
Kære trætte mor
Tak for dit brev :)
Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med din datter lige nu og den uro du mærker og din datters søgning mod brystet især om natten, kan godt handle om, at der er et tigerspring i gang ...
Du fortæller at hun tager 4-5 timers søvn, når hun puttes - og det er rigtig fint. Hun må godt sove så langt et søvnstræk, dog kun en gang i døgnet. Ellers bør hun ikke sove helt så lange lure, for det er vigtigt at hun er vågen til at spise og dermed får mælk nok. Hun bør få mælk mindst 6 gange i døgnet, meget gerne mere. Hun bør spise med 3-4 timers mellemrum og sover hun et søvnstræk på 4-5 timer, ja så skal hun naturligt derefter melde sig hyppigere, for igen at blive fyldt ekstra op med mælk.
Det er også sådan at du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon prolaktin og det betyder at det øger din mælkemængde netop at amme om natten. Din datter kan godt være så stor nu, at hun har behov for at få sat din mælkeproduktion lidt op og dette gør hun blandt andet ved at die mere hyppigt. Jo hyppigere du lægger til, jo mere mælk producerer du. Og det gør hun så også ved at die lidt mere om natten.
Motorisk bevæger hun sig også mere nu. Hun begynder at sutte på sine fingre og kan selv finde sin mund og putte fingrene i munden. Hun strækker sig mere og mere ud og ligger ikke blot stille, hvor du har lagt hende - og det er rigtig godt. Hun bruger sig selv motorisk og derfor er hun også sværere at "holde samlet", når hun skal sove. Hun bevæger sig i søvne ...
Det er rigtig fint at svøbe hende og derefter putte hende i lift, barnevogn eller seng. Du må prøve at vurdere om liften hjælper hende til ro eller om hun nu skal prøve at sove direkte i f.eks. barnevognen, stadig svøbt i dyne osv.
Hun er for lille til juniordyne - denne anbefales først fra 1 års alderen. Men du kan svøbe hende i babydynen eller i et tæppe og så forsøge at putte hende fra din favn og ned i sengen. Det at hun er svøbt, når du flytter hende, vil gøre at hun stadig føler sig omsluttet og tryg, men det vil være af et klæde og ikke af dine arme. Når du flytter hende skal det være langsomt og roligt, du skal holde hænderne på hende, så hun stadig mærker at du er der, berolige og betrygge, lade dine hænder give hende lidt varme, tyngde og så kan du lulle hende til ro, hvor du ønsker hun skal sove.
Du kan evt. have glæde af f.eks. brio bedrockers på sengen, hvis du gerne vil kunne vippe sengen lidt, men ellers kan du også "vippe" hende netop med dine hænder og kærtegn.
Beroligende ord er godt at bruge, ligesom når du trøster, f.eks. "sshh-ssshh". Du skal ikke pludre for meget med hende, da hun så tror at I skal snakke og ikke sove :)
Om bæresele vil fungere bedre hos jer - det er individuelt. Generelt kan man sige, at det vil være godt at lære hende at sove liggende og hun bør ikke sove i en bæresele. Den er mest anvendeligt, hvis I skal på tur eller hvis du lige har lidt praktisk du skal have lavet og gerne vil have hende hos dig imens. Hun bør så vidt muligt ligge ned og nu hvor hun er 2 måneder gammel, vil det være rigtig fint at arbejde på at hun lærer at sove i f.eks. sin barnevogn mindst en gang dagligt. Det vil være rigtig rart for dig også på sigt, hvis hun kan tage en lur i barnevognen hver dag. Det giver dig mulighed for at få lavet lidt praktisk, du kan ordne noget inde imens hun står og sover ude, hun kan sove i barnevognen imens I triller en tur f.eks. op for lige at handle lidt eller lignende.
Om hun er parat til 3 lure dagligt, - måske. Nogle børn vil i 2 måneders alderen trives bedst med 2 længere lure, andre børn sover 4 kortere lure og atter andet sover faktisk 3 lure dagligt ... ingen faste regler her, du er nødt til at putte hende, som hun viser behov for og forsøge at finde en rytme, som du tænker I alle kan trives med.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske