Svar: Pige på 6½ mdr er begyndt at vågne om natten

6. juli 2004

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære trætte mor

Først vil jeg lige sige at du gerne må give din datter et ekstra måltid. Mange børn kan omkring 7 mdr´s alderen godt spise 4 skemåltider i løbet af en dag. Du må også gerne tilbyde hende lidt frugtmos til dessert efter grøntsagsmosen om aftenen og så igen en flaske til natten, som nu.

Du skriver at hun ikke triller og jeg tænker derfor at hun sover uroligt eller vågner fordi hun har svært ved at vende sig selv og søger hjælp til dette?

Det vil derfor være en god idé at du hjalp hende med at trille i løbet af dagen. Med den alder hun har bør hun kunne trille fra mave til ryg og aldersmæssigt, nu her mellem 6-9 mdr, bør hun også trille fra ryg til mave.

Lad hende ligge på maven, hjælp hende med at holde armene ind under kroppen/brystkassen, så armene ikke er i vejen, når hun skal dreje rundt.

Når hun ligger på ryggen, så grib ...

Annonce

... om hendes lægge og bøj knæ og hofte og lad hendes underkrop rulle fra side til side. Prøv også at få hende til at dreje om på siden ved at række hende noget legettøj, som hun skal dreje sig efter.

Du kan købe 'ranglesokker' som vækker interessen for fødderne. Får hun fat i sine fødder, vil hun automatisk begynder at trille fra ryg til side og derfra finde ud af at komme videre om på maven.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Når hun kryber, så støt hendes fodballer, så I hjælper med at frembringe krybevægelser. Lad hende også hoppe på jeres skød og giv hende luftture, hvor I svinger hende frem og tilbage, mens I holder hende under maven. Brug også jer selv og lad hende bevæge sig rundt på jer, imens I ligger på gulvet. En tur i svømmehallen er også altid godt.

Håber at lidt ekstra mad og det at hun begynder at trille vil hjælpe jer lidt videre frem. Held og lykke med hende.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Ruskevold

Nogle gange sker det, at man i overskrifter kan læse om børn, der er blevet rusket af deres forældre. Men lige meget, hvor meget eller hvor længe et barn græder eller skriger, så må man aldrig slå eller ruske sit barn.

Et spædbarn der ruskes kan få blødninger i hjernen, som kan medføre hjerneskade eller død.

Kommer du i en situation, hvor du kan mærke at du ikke kan klare barnets gråd og hvor du kan risikere at gøre dit barn ondt, så læg barnet i seng, lift eller...

Læs mere i Babylex

Gulsot nyfødt

Ca. 60% af alle nyfødte får en gullig farve i huden, det kaldes gulsot eller icterus/ikterus. Det opstår ofte, når barnet er 2-3 dage gammelt, og det topper, når barnet er 5 dage.

Gulsot er hos de fleste børn en ufarlig tilstand, som ikke skader barnet, og som ikke kræver behandling. Det opstår, fordi børn fødes med en del ekstra røde blodlegemer. Da barnet lå i livmoderen, var blodlegemerne med til at ilte barnets blod, men efter fødslen har lungerne overtaget denne funktion,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for hjælpen - det virker!!

Jeg vil takke dig for din støtte i vores søvnprojektet. Det virker så godt, at vi indimellem synes det er for godt/let til at være sandt. I går havde jeg veninder på besøg og alligevel var det så let som ingenting. Det er en lettelse og putningen er blevet en fornøjelse for alle parter.

Det var lange 5 uger for at få det til at fungere, men det hele værd!

Tusinde tak for din støtte.

Fra to nu langt mindre trætte forældre