Svar: Ændret søvnrytme

30. maj 2004

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære frustrerede mor

Søvnrytmen ændrer sig ofte i forbindelse med at barnet blive syg. Smerter i ørerne, feber og lignende giver en urolig søvn, og barnet forstår ikke hvad der sker. Jeg synes derfor ofte man hører om at børn i forbindelse med sygdom efterfølgende kan vågne mere, sove mere uroligt, være grædende og utrøstelige. Jeg vil derfor tro at det kun er en overgang.

Når jeres datter vågner og græder utrøsteligt, så er det sandsynligvis fordi hun føler sig utryg. Det mest trygge hun kender i øjeblikket er nok mors bryst, det vil derfor være en god idé at du ammer hende, når hun vågner op kl. 22, på den måde får du hende til at falde til ro igen, samtidig med at du sikrer dig at hun ikke er så sulten i løbet af natten.

Det er rigtigt at børn efter 6 mdr´s alderen ernæringsmæssigt ikke har behov for natamning mere. Mange børn har dog ...

Annonce

... stadig behov for den tryghed der er i at blive ammet, når man vågner efter en drøm osv.

Hvor meget barnet har behov for afhænger naturligvis også af, hvor meget barnet får at spise i løbet af dagen. Hvis barnet er begyndt med skemad allerede i 4 mdr´s alderen og dermed er godt igang og måske oppe på 3-4 måltider skemad dagligt, så vil natamningen sandsynligvis kunne springes over og i stedet kan man tilbyde vand. Er barnet først begyndt med skemaden kort før 6 mdr´salderen og kun får 2 måltider dagligt, så kan det jo godt være at barnet er sultent.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det kan derfor være en mulighed at du forsøger at øge din datter til tre måltider skemad dagligt, for at se om det vil mætte hende mere, så du er sikker på at hun ikke vågner af sult. Du kan bibeholde de to grødmåltider og det tredie måltid skal være grøntsagsmos.

Fortsat held og lykke med hende.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Tilskudsblanding

En tilskudsblanding er en modermælkserstatning, der kan gives som tilskud til anden ernæring. Det vil sige, at barnet ikke kan leve af en tilskudsblanding alene.

En almindelig modermælkserstatning kan barnet få fra fødslen, hvor en tilskudsblanding ofte først anbefales fra 6 måneder, hvor barnet naturligt også får skemad.

Er du i tvivl kan du altid læse på pakken. Det vil fremgå af indholdsdeklarationen, hvorvidt der er tale om et fuldgyldigt præparat eller ej....

Læs mere i Babylex

Massage - baby

Mange babyer nyder at få massage eller berøring af ryg, mave, ansigt, fingre, tær. De rolige og rytmiske bevægelser giver barnet en følelse af at være elsket og fylder barnet med velvære. Der findes flere bøger om emnet, hvis du ønsker at sætte dig ind i en bestemt teknik, kan det anbefales at låne eller købe en af disse.

Hvis dit barn har svært ved at komme af med afføring eller luft, så kan det også være en god ide at massere lidt på barnets mave. Dette gøres ved stille og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Min mand og jeg har så ofte talt om, at vi burde skrive til dig og fortælle, hvor fantastisk din brevkasse er.
Vi har aldrig selv skrevet til dig, men har fundet svar på så mange spørgsmål via dine svar til andre i lignende situationer.

Jeg beundrer dine evne til at formidle, og jeg elsker din tilgang til børn og forældre og alle de ting man sammen kommer igennem!
Dine svar stemmer så utrolig fint overens med præcis den måde, vi forsøger at være forældre på. Som førstegangs-forældre betyder det helt utrolig meget, at finde opbakning et sted man har tillid til og kan identificere sig med. Og det kan vi hos dig!

Det er så rart at have dine ord med i bagagen, hvis noget er svært eller andre synes, vi f.eks. burde skælde ud, når vores søn et par gange har haft det, du beskriver som fortvivlelses-anfald - er det så rart at kunne sige, at vi ikke er de eneste, der mener, det skal tackles helt anderledes.

Så kære Helen, tusind tak for dine altid inspirerende og varme svar - Tak for dig! Det er fantastisk at kunne søge råd og vejledning på alle tider af døgnet i din brevkasse!

De varmeste hilsner med ønsket om en rigtig god dag - uden tvivl også fra min mand.

Familien S