Svar: Skal vi gå (hårdere) til den med tandbørstning
8. november 2022
Alder:
14 mdr.
Kære Christina
Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring tandbørstning:)
Jeg synes ikke, at I skal "gå hårdere til den", men i stedet forsøge om I ikke kan gøre tandbørstning til noget, som er okay. Det er trods alt to gange dagligt i resten af jeres drengs levetid, at tænderne skal børstes, så det er ikke nogen god idé at gøre det til en kamp, så det ender i voldsom gråd og ulykkelighed. Kan man klare det på anden vis, er det naturligt at foretrække:)
Jeres dreng har stadig kun et par tænder i undermunden, og tænderne i overmunden er nu på vej. Det er super fint, men det betyder naturligt, at det stadig er lettere at komme til at børste tænderne, end hvis munden var fyldt med tænder - og derfor tænker jeg, at det igen er ekstra vigtigt at gøre ham tryg ved tandbørstningen, før tænderne rigtigt pibler frem:)
Jeg vil anbefale jer at købe to tandbørster. Den ene tandbørste skal være kombineret tandbørste og bidering. Det laver f.eks. Jordan. Det gør, at han selv kan holde tandbørsten i hånden og lettere kan styre børsten - og denne børste tilbyder I ham i løbet af dagen, hvor han så kan ligge og gumle og gnaske lidt i den og blive mere fortrolig med den. At han selv kan styre tandbørsten på denne måde vil være med til at vænne ham til at have tandbørsten og smagen af lidt tandpasta i munden og på den måde gøre ham mere tryg ved situationen, samtidig med at det at tygge lidt i børsterne naturligt også vil være med til at rense tænder og gummer lidt.
Den anden tandbørste skal være en rigtig tandbørste, men med et meget lille tandbørstehoved. Det laver f.eks. GUM. Det lille børstehoved gør, at det at få børstet tænder virker mindre voldsomt, altså at tandbørsten i munden virker mindre voldsom, når I bevæger den rundt. Samtidig er den ofte lettere for jer at styre tandbørsten, når I skal hjælpe ham:)
Det er rigtig godt, at I har forsøgt at børste tænderne lidt forskellige steder - og også har forsøgt på forskellige tidspunkter, så hans overskud er større. Jeg vil foreslå jer, at I sætter jer med ham på skødet og så lader ham se lidt TV eller kikke på jeres telefon eller lignende imens. Dette for at aflede ham, så han glemmer sin modstand mod tandbørsten lidt.
Når han lukker munden, sætter tungen imod, slår jeres hænder væk, så er det ikke fordi han er imod jer, eller det I forsøger at gøre - det handler om, at han ikke forstår, hvad der skal ske og ikke forstår vigtigheden af at holde munden åben. Det er en refleks, at han bider sammen og skubber jer væk. Hvis I derfor kan aflede ham lidt, når det er tandbørstetid, så vil han måske kunne slappe mere af i kroppen og finde ud af, at det faktisk ikke er så slemt og farligt.
Det kan være en god idé at afspille en tandbørstesang med en lille tegnefilm, et filmklip eller lignende - gerne en sang, hvor I synger med. På den måde kan han spejle sig i det han ser, og han kan lære sangen at kende, så I fremover kan synge netop denne tandbørstesang, hver gang han skal have børstet tænder.
Det at bruge en tandbørstesang, som han på sigt lærer at kende, vil være med til at give ham en erfaring med sig om, at tandbørstningen har en begyndelse og en slutning - lige nu ved han ikke, hvor længe det varer...
En tandbørstesang kan også bruges, uanset om I er hjemme, overnatter hos bedsteforældre, er i sommerhus, ude at rejse eller andre steder. Ritualet og sangen er altid den samme.
Dur det ikke med sangen lige nu, fordi han stadig ikke er ældre end han er, så sæt lidt Gurli Gris, Fantus eller lignende på i stedet... så han afledes på denne måde :) Og ja - jeg er normalt ikke tilhænger af, at man bruger skærm til så lille et barn, men der er naturligt ingen regler uden undtagelse, og netop i forbindelse med tandbørstning kan det nogle gange være en god idé, fordi man så undgår at gøre det til en magtkamp.
Ritualer er også gode i forhold til, hvordan I gør det - altså sætter jer med ham på skødet, så han sidder med ryggen mod jeres mave og føler sig holdt om. Ligesom tidspunktet kan være vigtigt, så han f.eks. om aftenen altid får børstet tænder, når han har fået ren ble, nattøj på og godnatmad - og tænderne børstes så lige før, han puttes med sang og bamse.
Bliver han ked af det stadigvæk, så sæt ord på "øv, det er ikke rart, jeg skynder mig", så han hører, at I forstår ham, selvom I holder fast i, at tænderne skal børstes. Afslut også altid med kærtegn og kram. Ros ham for at være med, sæt positive ord på, så det hele slutter rart, og uden at I bærer nag eller er sure. Det er vigtigt at dagen slutter på en rar måde, og om morgenen er det på samme måde vigtigt, at I kommer godt og rart af sted hjemmefra:)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske