Brev:
Skal vi gå (hårdere) til den med tandbørstning
8. november 2022
Alder:
14 mdr.
Skal vi gå (hårdere) til den med tandbørstning
Kære Helen
Det kører ikke rigtig med tandbørstningen herhjemme og vi er i tvivl om fremgangsmåden.
Vores søn har 2 tænder i undermunden men vi kan se det begynder at pible frem med tænder i overmunden nu. Vi forsøger at børste tænder men det bliver sjældent til mere en et strejf eller to. Han lukker munden, sætter tungen i mod og slår vores hænder væk. Vi har sat ham foran tv, lagt ham på ryggen, prøvet mange ting.
Vi prøver morgen og aften, gerne før han bliver træt. Han har sin egen børste, hvor han prøver at “børste” vores tænder lidt mens vi børster hans. Han får lov at sidde med den selv og det vil han gerne og roder lidt rundt i munden med den.
Vi hører og læser flere fremgangsmetoder. Nogle holder simpelthen børnene fast mens der børstes, men hvis vi prøver det begynder han at storgræde, og vi har faktisk ikke lyst til at holde ham fast. Vi synes det er meget vigtigt børstning skal være en god oplevelse. Men altså - lige nu bliver det kun til leg og ikke tandbørstning. Det gør ingen forskel om vi bruger tandpasta eller ej.
Hvad kan vi gøre? Hvornår når vi dertil at vi er nød til at holde ham, så tænderne reelt bliver børstet? Nogen siger ved kindtændernes fremkomst.
Bedste hilsner
Christina