Svar: Raserianfald 20 mdr.

21. maj 2022

Kategori:
Alder:
20 mdr.

Kære mor

Tak for dit brev og fine beskrivelse af din dreng :)

Børn i din drengs alder får det, der hedder fortvivlelsesanfald. Når det sker, så er han ikke uartig, men er oprigtigt ked af det. Han er skuffet over, at tingene ikke vil, som han gerne vil - det kan være, når I skal ud af døren, når du f.eks. afslutter en leg, når han skal skiftes, når skoene driller, når andre børn tager legetøjet fra ham... Det er ofte over ting, som i dine øjne kan virke som bagateller, men for ham betyder det rigtig meget.

Fortvivlelsen og hans mangle evne til at håndtere disse situationer hænger sammen med hans endnu umodne hjerne. Han mangler simpelthen de forbindelser i hjernen, som skal få ham til at tage det roligt, lære at bevare overblikket osv. og som skal gøre, at verden ikke bryder sammen for ham. Og disse forbindelser dannes af måden, som du hjælper ham på.

Det er derfor rigtig godt, at du forsøger at sætte ord på (de ord som han naturligt stadig selv mangler), at du forsøger at vise ham forståelse, lytter, anerkender og også respekterer, at han ikke altid vil op til dig, men stadig kan have brug for, at du er i nærheden, fordi han på den måde stadig kan spejle sig i din ro. Det er vigtigt, at du netop spejler ro, ligesom han har brug for at høre, at du forstår ham. Det er via dit kropssprog og dine ord, at du hjælper ham med at blive beroliget og få samling på sig selv igen.

Når du oplever, at han bliver ekstra stærk og svær at holde, så er det fordi, der udskilles adrenalin, når han har anfald af fortvivlelse. Adrenalin pumpes rundt i kroppen, og det vil f.eks. gøre, at hans muskelmasse øges - du får ekstra svært ved at holde ham, han bliver ekstra stærk, stritter imod, protesterer. Hans pupiller kan også trække sig sammen, hans puls og blodtryk stiger, og han kan virke "helt ude af den". Netop derfor er det vigtigt, at du med din ro forsøger at hjælpe ham til ro igen.

Fortvivlelsesanfald er ikke farlige, men når du hjælper ham til ro, så skaber du de forbindelser i hans hjerne, som på sigt er med til at gøre, at han vil kunne finde ...

Annonce

... roen uden din hjælp. Når han bliver ældre, kommer i børnehave, i skole, bliver voksen, så er det vigtigt, at han kan bevare roen, når ting ikke altid går, som han gerne vil, og det er dette han er igang med at skulle lære nu - hele tiden med din hjælp :)

Så ja, det er super godt, at du sætter dig i nærheden, taler med ham og sætter ord på de følelser, som du tænker, at han har "sååå skat, driller skoene?", "du bliver bare så ked af det nu", "øv, det er også bare rigtig dumt, at vi ikke kan lege mere" osv.

Det er også rigtig godt, hvis du kan invitere ham over til dig "kom skat, kom du her over til mor, kom", så han direkte hører, at du gerne vil ham. Så når han er parat, så kan han kravle op på dit skød.

Afledning kan også være rigtig godt i denne alder. Han husker stadig ikke så længe af gangen, så at vise ham noget andet, få ham på andre tanker, nogle gange fjolle lidt osv. kan være med til at gøre, at I kommer hurtigt videre :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Alternativer er også en god idé. Når du siger nej til noget, så tilbyd noget andet. Så et nej ikke bare er nej, men også kan være andre muligheder :)

Inddrag ham også. Hvis han f.eks. protesterer over, at bleen skal skiftes, så lad ham være med til at finde en ble frem og selv kravle op på puslebordet eller lad evt. tissebleen blive skiftet stående, hvis han ikke gider ligge ned. Lad ham også selv holde cremetuben, løfte numsen, når den rene ble skal lægges under ham osv...

Og husk så også, at du ikke bør stille ham spørgsmål, som du allerede har besluttet. Så hvis det er tid til at skifte ble, så tag ham op og sig "kom du skal lige have skiftet din ble". Hvis du starter med at spørge "skal du have en ren ble?", og han så svarer nej, og du derefter løfter ham op og kræver, at bleen skal skiftes, så overruler du jo hans nej, og det du spurgte om - du skal derfor ikke spørge, hvis ikke du lytter :)

Jeg vil anbefale dig rigtig meget at læse min bog "Helens bog om børn & opdragelse - tydelige voksne giver trygge børn". Det lyder som om, at I er nået til dette tidspunkt nu og lidt inspiration kan hjælpe videre :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Vælling

Vælling er en tilskudsblanding, og det minder i sammensætning om en tynd grød. Tilskudsblading adskiller sig fra modermælkserstatning ved at have et højere indhold af protein og visse mineraler. I følge sundhedsstyrelsen er der ikke grund til at give barnet tilskudsblanding fremfor modermælkserstatning. Og børn der bliver ammet har heller ikke ernæringsmæssigt brug for at få vælling.

Vælling kan tidligst gives til barnet fra 6 mdr.´s alderen, og det anbefales, at man ikke giver...

Læs mere i Babylex

Kolik

Kolik er den betegnelse, man bruger om et barn, der dagligt eller næsten dagligt, er helt utrøsteligt, grædende og skrigende. Den ældre definition af kolik er, at barnet skal græde og være utrøstelig i mere end 3 timer om dagen, mere end 3 dage om ugen og i mere end 3 uger.

Kolik er en udelukkelsesdiagnose. Det betyder, at lægen skal have undersøgt barnet grundigt og have udelukket, at barnet har smerter fra nakke, skuldre, ryg eller andre steder, Ligesom det skal være udelukket,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit sidste svar. Jeg viste min mand mit brev, som du foreslog, og han blev helt ked af det da han så det. Det satte en masse samtaler i gang herhjemme, og det hele går meget bedre nu. Vi har delt tingene mere op, så det ikke kun er mig der tager mig af hus + børn, men han også begynder at komme mere på banen. Det er rigtig rart.

Du skal bare have så meget tak. Både for en super brevkasse, men også for dine små puf. :)

Kærlig hilsen
Christine, mor til to