Svar: Hysterisk barn - 1,5 år
8. december 2019
Alder:
18 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det lyder lidt voldsomt, det du fortæller - at jeres datter "fra lille har haft det meget svært med at blive skiftet, ikke bare grædt, men været helt i gråd og hulket", og at hun nu "bliver virkelig hysterisk, sparker rundt og er umulig at holde"...
Jeg tænker, et lille spædbarn skal naturligt skiftes og selve puslesituationen fra starten gøres så hyggeligt som muligt. Og det at blive lagt på puslepuden, blive vasket forneden, få en ren ble, rent tøj... plejer at blive en hyggestund for barnet. Barnet bliver jo netop puslet om, nusset om, kærtegnet, snakket med. Det er mange gange dagligt og derfor mange timer hver dag, som bliver brugt på at pusle.... og de fleste børn vil naturligt nyde denne stund...
Der vil naturligt være perioder, hvor puslingen kan være sværere end i andre perioder. Det kan f.eks. være lidt svært i begyndelse, hvor hun kan have svært ved at skulle have tøjet af, og hvor I forældre endnu ikke helt har lært hvordan, så det nogle gange måske trækker lidt ud, og hun derfor bliver ked af det, men stille og roligt vænner hun sig til det, og vil synes at det er okay...
I 8-10 måneders alderen kan det også nogle gange være lidt svært, fordi hun her kravler, rejer sig, protesterer mod at skulle ligge på puslepuden, ikke har tid til at vente på bleskift, men vil videre ud i verden...
I 13-15 måneders alderen igen lidt svært, fordi hun her helst vil stå op, have en bukseble på og hurtigt komme videre i sin leg... det med skiftning er måske lidt kedeligt og skal derfor overståes, så hun kan lege videre...
Men generelt vil det at skulle have skiftet ble blive set som noget hyggeligt. Det at blive puslet vil generelt være en hyggestund... Og jeg kan derfor ikke lade være med at tænke på, om der er sket noget i forbindelse med hendes skiftninger, som kan forklare, hvorfor hun altid har reageret så voldsomt? Det lyder jo som om, at hun aldrig har været glad for at blive skiftet, og af en eller anden grund er det aldrig blevet bedre... hvis I har nogen idé om, hvad det kan skyldes, så vil det naturligt være lettere at finde ud af, hvordan I kan hjælpe hende...?
Med den alder hun har nu, så tænker jeg, at det vil være rigtig godt, hvis I kan inddrage hende. Jo mere hun føler sig set og mødt, jo bedre vil det være. Det betyder, at hun f.eks. selv kan være med til at finde en ren ble frem. Hun kan selv kravle op og lægge sig parat, hvor hun skal skiftes. Hun kan selv være med til at vaske sig - I må meget gerne give hende en vaskeklud i hånden, sørg for at vandet I bruger er lunt, så det er behageligt for hende. Hvis hun har brug for at blive smurt med lidt creme, så lad hende selv være med til dette og hjælp hende så med at smøre det rigtigt ud efterfølgende.
Hvis hun har det bedst med at stå op, når hun skal skiftes og kun har lavet en tisseble, så er det helt fint. Lad hende stå og brug så buksebleer, som skal trækkes op og ned som et par underbukser. Lad hende selv være med til at finde den nye ble frem og også smide den gamle ble ud.
Hvis hun er rød, irriteret, det klør forneden, så skal I naturligvis have dette behandlet. Det er vigtigt at sikre sig, at hun ikke er ked af det, fordi det gør ondt. I kan i givet fald få lægen til at kikke på det for at vurdere, om hun evt. skal smøres med noget. I fortæller dog at hun i vuggestuen ikke viser samme modstand mod bleen, og det tyder jo på, at der ikke er nogen problemer med rødme eller lignende.. så langt så godt :)
Med hensyn til påklædning, så er det også helt naturligt, at hun kan protestere mod dette, og her kan det være en god idé, at I igen inddrager hende, så hun føler at I lytter til hende og til det hun vil eller ikke vil... Det kan f.eks være en idé at hun selv henter sin jakke eller sine sko, når I skal hjælpe hende. I må også meget gerne begynde at sætte navne på forskellige dele af hendes krop, så hun lærer sin krop at kende. Det er f.eks. vigtigt, at hun ved hvad der er "hoved", "mave", "arme", "hænder", "numse", "ben", "fødder" osv. I kan med fordel lege små sanglege med hende, hvor hun lærer sin krop at kende. I kan også lave små afslappende lege, hvor I giver hende lidt babymassage eller lignende og sætter ord på hendes krop...
Og så vil det være rigtig godt, at I sætter ord på kroppens dele, når hun skal have tøj på. F.eks. "blusen skal over hovedet, hvor er dit hoved henne?", "over hovedet, borte-borte-tit-tit, der var du jo". Eller "først den ene arm, hvor er armen? Armen ned i ærmet, sådan ja, hvor er den anden arm?, der var den". Eller "Hvor er numsen? Kan du sætte numsen der? Sådan, så tager vi det ene ben, godt skat..!" osv. osv. Så I inddrager hende, støtter hendes følelse af at hun er med i det der foregår og at det ikke er noget I pådutter hende. Det er vigtigt, at hun ikke oplever det som et overgreb, hvor I igen og igen overskrider hendes grænser, men at hun føler, at I sammen hjælper hinanden til at det med påklædning godt kan lykkes.
Jeg håber, at du/I kan bruge dette lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke - og rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske