Svar: 20 måneder, ipad og tv
21. marts 2019
Alder:
20 mdr.
Kære I´s mor
Tak for dit brev og alle dine tanker :)
Jeg forstår godt behovet for at kunne komme roligt ind af døren derhjemme, når man har været på arbejde og barnet har haft en lang dag i vuggestue. Mange børn (og voksne) har også glæde af, at få lov til at lande med f.eks. en iPad eller lidt tv-kikkeri, men det er vigtigt at være opmærksomme på, at det ikke bliver for meget, for det gør det meget let.
Med den alder jeres datter har nu, så er det meget vigtigt, at hun får lov til at bevæge sig, bruger sin krop, sanser og oplever verden. Hun vil have en naturlig lyst til at undersøge verden og bruge sig selv motorisk, og det er meget vigtigt, at I anerkender dette og støtter hende i dette. Derfor er det vigtigt, at hun ikke har alt for meget "sidde-stille-tid". Hun skal naturligt hen af vejen lære at "sidde stille", men det er vigtigt, at hun også bruger sig selv - går, løber, klatrer, kravler, skubber, trækker, sparker, kaster osv. Hun har brug for at bevæge sig rundt i verden rent fysisk, for at gøre sig fysiske erfaringer. Hun har brug for at lege med bolde i forskellige størrelser, tabe dem, opleve at de triller væk, se dem ramme en væg eller mur, opleve at de skifter retning, fornemme at en bold kan være lille, mellem, stor - tung, let, glat ru osv. Det er alt sammen meget vigtig erfaring, som hun kun kan lære ved at lege, opleve og bruge sin krop - og som hun ikke kan lære ved at sidde foran en skærm.
Børn bliver dygtige til det de gør meget, så hvis de bruger deres krop meget, så bliver de dygtige motorisk - de får en god balance og en god selvfølelse - det er vigtigt at have en følelse af at have styr på sin krop! Samtidig er motorisk stærke børn ofte børn, som andre børn gerne vil lege med... Børn som sidder meget stille og kikke spå en skærm eller ser Tv bliver rigtigt gode til at sidde stille foran en skærm... Og det er let og hyggeligt, men tiden går, timerne går, og pludselig er dagen forbi...
Jeg er helt med på at skærme er en del af vores hverdag og det er naturligt okay. Men det er rigtig vigtigt, at i overvejer, hvornår I giver jeres datter en iPad eller tænder for fjernsynet og hvorfor. Hvis det f.eks. er om eftermiddagen, fordi det hjælper med at komme ind af døren derhjemme og er afslutningen på en lang vuggestuedag, så kan det være okay - det giver jer lidt ro og I kan få lavet lidt praktiske ting. MEN pas på at det ikke bliver en "passiv babysitning". Det er ikke nogen god idé, at hun f.eks. sidder med skærm ved bordet, og når I skal spise...
Hvis I gerne vil lære jeres datter at sidde med ved bordet, når I spiser, og at det at spise sammen er noget I prioriterer i jeres familie, så er det vigtigt, at I gør dette allerede nu. Det betyder, at I alle skal slukke jeres skærme, når I sidder ved bordet og gøre det interessant at sidde der. Mange ben bliver f.eks. sat foran fjernsynet om morgenen, hvor de så sidder og spiser morgenmad imens mor og far går i bad og gør sig klare - og her er det langt bedre, at I spiser morgenmad sammen. Mange børn sidder foran fjernsynet eller med en iPad imens mor og far laver aftensmad, dækker bord osv. og her er det langt bedre at inddrage jeres datter i madlavningen og borddækningen - og hun kan sagtens være med, nu hvor hun er 20 måneder gammel :)
Jeres regler og rutiner omkring måltiderne spiller naturligt ind. Det betyder også, at det bør være slut med at spise andre steder end ved middagsbordet. Det er slut med at løbe rundt med mad i hånden eller spise imens man leger eller ser tv... Hvis hun er sulten og beder om en snack, så kan I f.eks. sige "du må gerne få lidt frugt, sæt du dig hen på din stol, så får du frugten der" eller lignende. Så det er en naturlig regel, at hun sidder på sin stol ved bordet og spiser...
Hun vil ikke stille spørgsmålstegn ved reglerne, hvis de altid har været sådan, for så er det naturligt - men hun vil naturligt kunne blive frustreret og ked af det, når I pludselig laver om på de regler, I indtil nu har haft. Det betyder dog ikke, at I ikke kan indføre lidt regler om skærmtid, det kan I sagtens. Det er dog vigtigt, at I er enige om, hvilke regler I har, hvornår og hvorfor - og så er det vigtigt, at I kan rumme den frustration, der naturligt opstår, når hun mærker, at I pludselig vil noget andet end hun vil og end hun er vant til. Derfor er det også vigtigt, at I tilbyder et alternativ til skærmen - at I leger med hende, læser bøger for hende, synger og danser, inddrager hende osv.
Med hensyn til at gå fra bordet, så vil hun sandsynligvis skulle have lov til dette i en periode og I behøver ikke gå med, men kan holde fast i, at I sidder og spiser. Hun skal være velkommen tilbage, sætte sig på sin stol, få lidt mere at spise, ligesom hun også meget gerne må komme over at sidde på jeres skød, smage lidt fra jeres tallerken osv. Det er også en måde at blive siddende lidt længere ved bordet, netop at få lov til at sidde lidt hos jer, mærke jer, få ekstra nærhed, netop fordi I jo har været adskilt dagen igennem :)
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre. Jeg vil også anbefale jer min bog "Helens bog om børn og opdragelse - tydelige voksne giver trygge børn":) I den kan I læse mere om, hvordan vi lærer vores børn gode manerer, herunder også bordmanerer:)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske