Svar: Vil ikke hilse

4. marts 2019

Kategori:
Alder:
5 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Hej med dig

Tak for dit brev og velkommen til - og tak for din fine beskrivelse af jeres datter og familie :)

At hilse på andre, at sige godmorgen, når man møder ind et sted, at sige hej eller goddag til gæster, og også sige farvel, når man går - det hører med til det de fleste af os forstår ved en god opdragelse. Når man hilser, siger goddag/farvel, så viser man høflighed, og at vi dermed er opmærksom på andre og det vil de fleste af os synes er en vigtig værdi. Derfor er jeg helt enig med dig i, at jeres datter bør lære at hilse - sige godmorgen, hej og farvel...

Den bedste måde børn lærer høflighed på er ved, at vi voksne viser høflighed i hverdagen. Børn bruger os som et spejl og vil ofte gøre, som vi gør - mere end som vi siger :) Derfor er det vigtigt, at I forældre generelt siger tak, goddag, farvel, hej osv. så jeres datter kan spejle sig i dette. Dette skal helst komme helt naturligt fra barnet er ganske lille, så det er en naturlig del af vores liv, måden vi omgås andre mennesker.

Jeg er enig med far om, at jeres datter sandsynligvis godt kan lære det hen af vejen, og I skal naturligt ikke presse hende unødigt, samtidig tænker jeg dog, at hun har en alder nu, hvor det vil være naturligt, at hun hilser, og at I taler med hende om, hvorfor det er vigtigt at hilse og hvad det generelt betyder at være høflig. Det vil naturligt være en læreproces for hende, og hun skal have tid til at øve sig og blive tryg ved det - og I skal give hende tid, men samtidig må I også gerne stille lidt krav og guide hende og hjælpe hende, så hun lærer det.

Det kan være en god idé at sætte ord på, hvad der skal ske, og hvad der forventes af hende i forskellige situationer. "Når vi kommer hen i børnehaven, så er det vigtigt, at vi siger godmorgen til de andre børn", "når der kommer gæster, så skal vi sige hej til dem alle sammen" og naturligt sætte ord på den hjælp, som I vil give hende "jeg ved godt, at det er svært, men jeg hjælper dig og vi siger hej sammen". Så I sender et signal om, hvad der forventes nu, og samtidig forklarer, at I er der og hjælper, fordi I godt ved, at det er svært for hende.

Du nævner, at hun selv siger, at hun er "bange og genert", og jeg kan ikke lade være med at tænke på, om det er noget, I har sagt. Nogle gange kan vi forældre godt komme til at undskylde eller forklare med "hun er lidt genert", når hun ikke vil hilse eller måske direkte sige til hende "hov bliver du lidt genert lige nu?". Og dette kan faktisk være med til at forstærke den rolle hos hende - altså følelsen af at hun hører til "de generte" og dermed næsten bliver det, som forventes af hende.

Nogle gange kan vi også - i forsøget på at få hende til at hilse - komme til at sammenligne hende med de andre børn. Det kan være sætninger som "se den anden pige, hvordan hun gør", eller "du ...

Annonce

... kan da også sige hej, ligesom...". Dette er ikke befordrende for hendes selvværd, hun vil let komme til at føle sig forkert, når hun ikke kan gøre som de andre, og det vil ikke hjælpe hende til at turde hilse.

I stedet er det langt bedre, at du går med hende, tager hende i hånden, og I sammen siger godmorgen, når I f.eks. møder ind i børnehaven. Når pædagogerne siger godmorgen til hende, så siger du godmorgen, og kikker på din datter og ser om hun gør tegn til at sige godmorgen, og ellers kan du svare for hende og inddrage hende "du siger også godmorgen, ikk?", så hun netop, som du skriver, sikker og viser, at hun er med på, hvad der foregår. Hun hun på den måde gradvist føler sig tryg nok til at svare selv.

Når I skal til en større familiefest, hvor alle går rundt, giver hånd og hilser på hinanden, så tager du din datter i hånden, og hun går rundt sammen med dig. Hun har sandsynligvis ikke lyst til at give hånd, hvilket også kan være svært, hvis hun har dig i hånden ;) - men hun går stadig med rundt, så hun fornemmer, at det er sådan man gør i disse situationer - og spørger nogen til hende, så svarer du for hende "hvad hedder du lille ven?" - "du hedder C. ikk?", kikker på hende, og hun kan nikke og er igen inddraget.

Det vil være rigtig godt, at I taler med hende om, hvorfor det er vigtigt at hilse. At de andre f.eks. kan blive kede af det, når man ikke vil hilse på dem. Når pædagogerne hilser på hende om morgenen, så viser de, at de er glade for at se hende, så når hun ikke hilser tilbage, så kan de godt føle, at hun ikke er glad for dem... Så selvom det er svært at hilse, så er det ret vigtigt, at man gør det. Hun kan godt, med den alder hun har nu, lære lidt om, hvordan ens handlinger påvirker andres følelser.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Sammen med det at hilse og sige godmorgen hører også at sige farvel. Så når I går fra institutionen, så er det vigtigt, at hun går hen og siger farvel til en af pædagogerne. Det kan nogle gange være lettere at sige farvel end goddag.. så det kan også være et godt sted at starte :)

Der findes en række børnebøger, som I kan læse højt. F.eks. en gammel bogserie fra Maaholms Forlag, hvor der blandt andet er titler som "Jeg er genert", "Jeg viser respekt"; "Jeg er høflig", "Jeg tager ansvar". Det kan nogle gange være en idé at læse bøger højt og tale med hende om historien, og det andre oplever, så en tur på biblioteket kan også være en god idé :)

Så ja, jeg synes, at jeres datter skal lære at hilse, men det skal naturligvis være en gradvis proces, og det skal ske via jeres hjælp og guidning. Hun begynder ikke at hilse, fordi I pludselig kræver, at hun skal gøre det. Hun skal have tid til at lære det, men skal også hjælpes til at lære det, og vide hvorfor det er vigtigt :)

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Tænk forebyggelse, når du skifter ble – og undgå rød numse

Hudproblemer hos de små er desværre et udtalt problem, men ved at bruge korrekt og forebyggende hudpleje ved hvert bleskift kan du skånsomt, naturligt og nemt undgå, at din baby får rød numse.

Derfor får blebørn nemt røde numser
Hvis din baby har rød numse, er du ikke alene. ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

17. september 2024 | Opdragelse | 2 år, 6 mdr.

Flytning - 2.5 år

Hej Helen Vi har solgt vores hus og skal flytte om cirka halvanden måned....

16. september 2024 | Opdragelse | 23 mdr.

Afvisende overfor mor

Hej Helen. Vi har en søn på snart 2 år, som i perioder vælger den ene af os...

21. august 2024 | Opdragelse | 2 år, 6 mdr.

Datter vil bæres

Hej igen Helen Og som altid tak for dine meget grundige svar! Hvor er det...

16. august 2024 | Opdragelse | 16 mdr.

16 måneder - tryghedssøgende

Kære Helen Tak for din brevkasse og tidligere svar:) Vores søn er nu...

16. august 2024 | Opdragelse | 2 år, 6 mdr.

Selvstændighedsalder - 2 år, 6 mdr.

Hej Helen Tak for svar omkring lillebror, det går allerede meget...

Annonce

Viden om børn:

Efterfødselsreaktion

Både mænd og kvinder kan få en efterfødselsreaktion - i Danmark rammes ca. 10-15% af nybagte mødre af en fødselsdepression, og ca. 7% af mændene får en depression i forbindelse med at blive far. Faktisk mener man at tallet for fædre kan være betydeligt højere, måske endda højere end antallet af kvinder der rammes.

Nogle af symptomerne kan være ens for både mænd og kvinder - begge køn kan f.eks. føle skyld, selvbebrejdelse, håbløshed og en følelse af ikke at være en god nok...

Læs mere i Babylex

Bøvse

Når babyer spiser, sluger de ofte en masse luft. Derfor har mange brug for at bøvse efter et måltid.

Den nemmeste måde at dit barn kan komme af med luften på er hvis du lægger barnet op mod skulderen og klapper eller stryger forsigtigt på ryggen. Hold barnet så højt, at barnets arme bliver løftet, så har luften lettere ved at komme ud.

Du kan også sidde med barnet foran dig på dit skød eller lægge barnet på din underarm og gå lidt rundt.

Spædbørn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en MEGET god brevkasse, hvad skulle jeg dog gøre uden den.

Mor til dreng knap 6 uger