Svar: Føler at jeg snyder ham til at spise

21. januar 2016

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Hej med dig

Tak for dit spørgsmål :)

Det er en rigtig svær balance, du beskriver - det er rigtig svært netop at finde balancen mellem at tilbyde bad, guide din dreng til at spise selv og samtidig også made ham og nogle gange nøde ham lidt ekstra, - uden at han må føle sig presset...

Med den alder han har, så lyder det umiddelbart rigtig fint, det du fortæller. I spiser sammen, du giver ham gaffel eller lidt mad i hånden, du sætter ord på måltidet, guider og opfordrer ham til at spise maden og supplerer så med en ske ved siden af. Sådan er det nødt til at være. Når man er 8 måneder gammel, så er det meget let at lade sig forstyrre af andre ting end måltidet. Det er også svært helt at koordinere sine bevægelser, tage maden fra tallerkenen og føre den til munden, tygge den og synke den. Det kræver rigtig meget koncentration, og han bliver naturligt let træt og opgiver måltidet, før han egentlig har fået spist nok - og det er her, du så med lidt sang og afledning forsøger at få lidt ekstra i ham - og det er okay.

Der hvor det ikke er okay er, hvis han bliver ked af det og føler sig presset. Hvis han lukker munden sammen som en streg, vender hovedet og skubber skeen væk, så siger han fra. Han skal ikke presses til at spise, hvis han har sagt fra. Det er vigtigt at respektere hans nej, ligesom han ikke skal tvinges til at spise op. Det er vigtigt for hans selvfølelse og også for hans mæthedsfølelse. Hvis du tvinger ham til at spise mere, end han føler behov for, så kan man risikere, at han fremover ikke rigtig har en fornemmelse for, hvornår han ...

Annonce

... egentlig føler sig mæt og føler sig sulten. Og hvis du presser ham og overhører hans nej, så risikerer han at få en fornemmelse for, at hans vilje, at hans mening ikke tæller.

Så hvis du med at snyde ham - føler at du presser ham, så dur det ikke. Men hvis du ved at snyde ham, derimod måske snarere afleder ham og på den måde får lidt ekstra i ham, fordi han ellers glemmer at spise, så er situationen lidt en anden... I denne situation hygger I jer begge omkring måltidet, der forbindes med noget rart...

Det er et individuelt skøn, hvornår det er okay, og hvornår det bliver for meget... Generelt må man sige, at børn jo spiser, når de er sultne, derfor er faste spisetider og mange små måltider vigtigt, og hvis han ikke spiser så meget til det ene måltid, så spiser han nok lidt mere til det næste og den fleksibilitet skal naturligvis også være der.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

I takt med at han bliver ældre, vil han naturligt kunne sige mere og mere fra, hvilket naturligvis skal accepteres. Ligesom han også vil få lidt mere forståelse for det talte sprog, du vil kunne forklare ham forskellige ting osv. Og i forhold til mad, så er det her vigtigt, at du her ikke snyder ham eller lyver for ham. Det er f.eks. vigtigt, at du ikke siger "det er ikke fisk, det er kylling" eller lignende, hvis du vil have ham til at spise fisk. Hvis du på denne måde snyder ham, så vil han begynde at tvivle på dig, vil ikke stole på, hvad du siger - og det giver ikke gode spisevaner på sigt.

Det var lidt af mine tanker frem og tilbage... håber du kan bruge det lidt videre :)

Fortsat god lørdag!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Vugge - vugning, bevægelse

At blive vugget, vippet og bevæget er med til at stimulere det lille barns vestibulærsans, også kaldet labyrintsans. Denne sans udvikles tidligt i graviditeten, og det ufødte barn får stimuleret denne sans, når moderen bevæger sig rundt. Når den gravide mor går omkring, så bliver barnet naturligt vugget og bevæget i livmoderen.

Det indre øre består af to dele: Balanceorganet og sneglen (Cochlea). Disse to dele kaldes med en fællesbetegnelse for labyrinten. Balanceorganet består...

Læs mere i Babylex

Børnemad

De første måneder at barnets liv kalder man for mælkeperioden, da barnets mad udelukkende består af mælk. Barnet ernæres her enten af modermælk eller af modermælkserstatning. Når barnet er mellem 4-6 mdr kan barnet begynde at få lidt skemad.

Den periode som afløser mælkeperioden kaldes overgangsperioden. Den varer til barnet er ca. 9 mdr gammelt. Det er overgangen fra flydende mad, til mad med struktur og klumper til mere og mere bid og mad i stykker, til at barnet kan spise mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Mange tak for dit gode svar - vi har nu fulgt dine anvisninger og det var en overraskende nem proces - 2 nætter tog det af vænne flasken fra vores datter og nu spiser hun som aldrig før - TUSIND TAK for dit lille skub.

Mange hilsener
Vibeke, mor til pige på 21 måneder