Svar: Føler at jeg snyder ham til at spise
21. januar 2016
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Tak for dit spørgsmål :)
Det er en rigtig svær balance, du beskriver - det er rigtig svært netop at finde balancen mellem at tilbyde bad, guide din dreng til at spise selv og samtidig også made ham og nogle gange nøde ham lidt ekstra, - uden at han må føle sig presset...
Med den alder han har, så lyder det umiddelbart rigtig fint, det du fortæller. I spiser sammen, du giver ham gaffel eller lidt mad i hånden, du sætter ord på måltidet, guider og opfordrer ham til at spise maden og supplerer så med en ske ved siden af. Sådan er det nødt til at være. Når man er 8 måneder gammel, så er det meget let at lade sig forstyrre af andre ting end måltidet. Det er også svært helt at koordinere sine bevægelser, tage maden fra tallerkenen og føre den til munden, tygge den og synke den. Det kræver rigtig meget koncentration, og han bliver naturligt let træt og opgiver måltidet, før han egentlig har fået spist nok - og det er her, du så med lidt sang og afledning forsøger at få lidt ekstra i ham - og det er okay.
Der hvor det ikke er okay er, hvis han bliver ked af det og føler sig presset. Hvis han lukker munden sammen som en streg, vender hovedet og skubber skeen væk, så siger han fra. Han skal ikke presses til at spise, hvis han har sagt fra. Det er vigtigt at respektere hans nej, ligesom han ikke skal tvinges til at spise op. Det er vigtigt for hans selvfølelse og også for hans mæthedsfølelse. Hvis du tvinger ham til at spise mere, end han føler behov for, så kan man risikere, at han fremover ikke rigtig har en fornemmelse for, hvornår han egentlig føler sig mæt og føler sig sulten. Og hvis du presser ham og overhører hans nej, så risikerer han at få en fornemmelse for, at hans vilje, at hans mening ikke tæller.
Så hvis du med at snyde ham - føler at du presser ham, så dur det ikke. Men hvis du ved at snyde ham, derimod måske snarere afleder ham og på den måde får lidt ekstra i ham, fordi han ellers glemmer at spise, så er situationen lidt en anden... I denne situation hygger I jer begge omkring måltidet, der forbindes med noget rart...
Det er et individuelt skøn, hvornår det er okay, og hvornår det bliver for meget... Generelt må man sige, at børn jo spiser, når de er sultne, derfor er faste spisetider og mange små måltider vigtigt, og hvis han ikke spiser så meget til det ene måltid, så spiser han nok lidt mere til det næste og den fleksibilitet skal naturligvis også være der.
I takt med at han bliver ældre, vil han naturligt kunne sige mere og mere fra, hvilket naturligvis skal accepteres. Ligesom han også vil få lidt mere forståelse for det talte sprog, du vil kunne forklare ham forskellige ting osv. Og i forhold til mad, så er det her vigtigt, at du her ikke snyder ham eller lyver for ham. Det er f.eks. vigtigt, at du ikke siger "det er ikke fisk, det er kylling" eller lignende, hvis du vil have ham til at spise fisk. Hvis du på denne måde snyder ham, så vil han begynde at tvivle på dig, vil ikke stole på, hvad du siger - og det giver ikke gode spisevaner på sigt.
Det var lidt af mine tanker frem og tilbage... håber du kan bruge det lidt videre :)
Fortsat god lørdag!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske