Svar: Hårdt at blive storesøster

27. juni 2011

Kategori:
Alder:
4 år, 9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære trætte mor

Lad mig lige starte med at slå en ting fast - det er helt naturligt at storesøster vælger mor som nummer et. Det handler ikke om, at I har gjort noget forkert, da hun var yngre eller at du har vænnet hende til at "far kun dur i en snæver vending. Ellers ville hun jo bare putte sig ind til ham om morgenen og sove...".

Når storesøster lige nu søger mor ekstra meget, så er det naturligvis fordi hun altid har søgt og fået sin mor (naturligt!), men det er bestemt også fordi mor og pladsen i mors hjerte er ekstra usikker nu, hvor lillesøster er kommet til. Storesøster kan ikke bare putte sig ind til far og affinde sig med det, hun har jo fået en rival, en konkurrent, som altid er hos mor, ammes, kæler, putter, ligger tæt osv. og derfor søger storesøster naturligt dig ekstra meget nu.

Storesøster føler en blanding af sorg, vrede og angst. Det er en sorg over at have mistet jer forældre, ikke længere at have jer helt for sig selv. Det er en vrede over, at lillesøster er kommet ind i familien og det er en angst over at I måske synes bedre om lillesøster end om hende, en angst for at hun ikke længere betyder helt det samme for jer, som hun gjorde før.

Det er helt naturlige følelser og det er vigtigt at I giver hende mulighed for at udtrykke disse og også få dem bearbejdet. Det er derfor vigtigt at I sætter ord på de tanker og følelser I tror hun nogle gange går rundt med, så hun hører at I forstår hende - også selvom hun faktisk virker glad og stolt af sin lillesøster, gerne vil hjælpe og viser at hun holder af hende ... I hendes indre, kan hun stadig godt være meget usikker og netop aftenen, når hun skal sove så viser dette sig ofte.

Det er netop om aftenen, at hun normalt vil kunne have jer for sig selv, det er det tidspunkt på dagen, hvor I er der 100 pct for hende. I kan sidde på sengekanten, læse historie osv. og det er der og kun der, at lillesøster ikke fylder. Derfor er det helt naturligt at ...

Annonce

... hun om aftenen søger jer ekstra meget og trækker tiden ud, for at dette tidspunkt ikke skal stoppe - det skal helst vare så længe som muligt ...

Det er vigtigt at I anerkender dette behov og prioriterer at give hende tid om aftenen, alenetid, hvor I viser hende, at I er der for hende. Men det er naturligvis også vigtigt, at I samtidig viser behov for også at kunne lave andre ting. At I har praktiske ting der skal gøres, når hun er lagt til at sove. Derfor skal I ikke sidde hos hende i 2 timer, men lade hende ligge i sin seng og så komme ind til hende en gang imellem og gå igen.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

I skal være opmærksomme på at hun godt kan være kommet ind i en rytme, hvor hun forbinder det at skulle sove med noget som skal vare et par timer. For at bryde denne vane, kan det være en god idé at I nogle aftener i træk putter hende meget sent. Måske først kl. 21.30-22 - omkring det tidspunkt, hvor hun normalt vil falde i søvn. Dette fordi hun så naturligt vil opleve at falde til ro, når I læser godnathistorie og vil falde i søvn hurtigt, når I går ud af døren. Og det er vigtigt med denne nye rutine, fordi I så på sigt kan flytte tidspunktet frem, så hun puttes lidt før aften for aften. Så hun puttes 21.30, 21.15, 21.00, 20.45, 20.30 osv.

I takt med at hun får en rutine, en ny vane, hvor der læses historie og hun så derefter lægger sig til at sove, vil det naturligt blive lettere at putte hende tidligere igen. Det er her, dog vigtigt at I stadig tager hende op om morgenen til vanlig tid, at I ikke lader hende sove middagslur, men holder fast i at hun sover, som I har planlagt. Det vil naturligt gøre, at hun i et par dage får mindre søvn end hun egentlig har behov for, men det er okay, fordi det også giver hende en fornemmelse for at være træt. Og I må gerne nå dertil, hvor hun selv føler behovet og måske kommer og siger "jeg er træt nu" eller "jeg vil gerne i seng" ...

Håber at I kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Cykelstol

De fleste børn vil fra ca. 9 måneders alderen sidde så stabilt, at de begynder at kunne sidde i en cykelstol monteret på en voksencykel.

Vælg en stol som har justerbare fodstøtter og remme til at spænde fødderne fast, så barnets fødder ikke kan komme i klemme i hjulet. En frakkeskåner på hjulene, kan være en god idé at sikkerhedshensyn.

Cykelstolen skal være spændt fast til cyklens stel. Det er ikke sikkert nok, hvis den kun er spændt fast til bagagebæren.

Læs mere i Babylex

Hofteklik

Alle nyfødte undersøges for hofteklik - også kaldet hofteskred eller hofteledsdysplasi. Det ses hos ca. 1% af alle børn. Det opdages ofte ved, at man kan høre et lille klik, når barnets ben drejes op mod maven og udad. Det skyldes, at lårbenshovedet kan glide ud af hofteskålen ved denne bevægelse.

Hvis man har mistanke om, at barnet har en medfødt hoftefejl, så vil barnet blive undersøgt med ultralyd. Hvis barnet har hofteklik, skal det behandles med en skinne, der holder benene...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen..

Jeg er så glad for du ikke er længere end et tryk på powerknappen væk... tak for din brevkasse!!

Jeg har virkelig brug for dine råd og viden.

Hilsen
Thilde, mor til Louie 7 måneder