Svar: Hårdt at blive storesøster
27. juni 2011
Alder:
4 år, 9 mdr.
Kære trætte mor
Lad mig lige starte med at slå en ting fast - det er helt naturligt at storesøster vælger mor som nummer et. Det handler ikke om, at I har gjort noget forkert, da hun var yngre eller at du har vænnet hende til at "far kun dur i en snæver vending. Ellers ville hun jo bare putte sig ind til ham om morgenen og sove...".
Når storesøster lige nu søger mor ekstra meget, så er det naturligvis fordi hun altid har søgt og fået sin mor (naturligt!), men det er bestemt også fordi mor og pladsen i mors hjerte er ekstra usikker nu, hvor lillesøster er kommet til. Storesøster kan ikke bare putte sig ind til far og affinde sig med det, hun har jo fået en rival, en konkurrent, som altid er hos mor, ammes, kæler, putter, ligger tæt osv. og derfor søger storesøster naturligt dig ekstra meget nu.
Storesøster føler en blanding af sorg, vrede og angst. Det er en sorg over at have mistet jer forældre, ikke længere at have jer helt for sig selv. Det er en vrede over, at lillesøster er kommet ind i familien og det er en angst over at I måske synes bedre om lillesøster end om hende, en angst for at hun ikke længere betyder helt det samme for jer, som hun gjorde før.
Det er helt naturlige følelser og det er vigtigt at I giver hende mulighed for at udtrykke disse og også få dem bearbejdet. Det er derfor vigtigt at I sætter ord på de tanker og følelser I tror hun nogle gange går rundt med, så hun hører at I forstår hende - også selvom hun faktisk virker glad og stolt af sin lillesøster, gerne vil hjælpe og viser at hun holder af hende ... I hendes indre, kan hun stadig godt være meget usikker og netop aftenen, når hun skal sove så viser dette sig ofte.
Det er netop om aftenen, at hun normalt vil kunne have jer for sig selv, det er det tidspunkt på dagen, hvor I er der 100 pct for hende. I kan sidde på sengekanten, læse historie osv. og det er der og kun der, at lillesøster ikke fylder. Derfor er det helt naturligt at hun om aftenen søger jer ekstra meget og trækker tiden ud, for at dette tidspunkt ikke skal stoppe - det skal helst vare så længe som muligt ...
Det er vigtigt at I anerkender dette behov og prioriterer at give hende tid om aftenen, alenetid, hvor I viser hende, at I er der for hende. Men det er naturligvis også vigtigt, at I samtidig viser behov for også at kunne lave andre ting. At I har praktiske ting der skal gøres, når hun er lagt til at sove. Derfor skal I ikke sidde hos hende i 2 timer, men lade hende ligge i sin seng og så komme ind til hende en gang imellem og gå igen.
I skal være opmærksomme på at hun godt kan være kommet ind i en rytme, hvor hun forbinder det at skulle sove med noget som skal vare et par timer. For at bryde denne vane, kan det være en god idé at I nogle aftener i træk putter hende meget sent. Måske først kl. 21.30-22 - omkring det tidspunkt, hvor hun normalt vil falde i søvn. Dette fordi hun så naturligt vil opleve at falde til ro, når I læser godnathistorie og vil falde i søvn hurtigt, når I går ud af døren. Og det er vigtigt med denne nye rutine, fordi I så på sigt kan flytte tidspunktet frem, så hun puttes lidt før aften for aften. Så hun puttes 21.30, 21.15, 21.00, 20.45, 20.30 osv.
I takt med at hun får en rutine, en ny vane, hvor der læses historie og hun så derefter lægger sig til at sove, vil det naturligt blive lettere at putte hende tidligere igen. Det er her, dog vigtigt at I stadig tager hende op om morgenen til vanlig tid, at I ikke lader hende sove middagslur, men holder fast i at hun sover, som I har planlagt. Det vil naturligt gøre, at hun i et par dage får mindre søvn end hun egentlig har behov for, men det er okay, fordi det også giver hende en fornemmelse for at være træt. Og I må gerne nå dertil, hvor hun selv føler behovet og måske kommer og siger "jeg er træt nu" eller "jeg vil gerne i seng" ...
Håber at I kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske