Brev:
Hårdt at blive storesøster
27. juni 2011
Alder:
4 år, 9 mdr.
Hårdt at blive storesøster
Kære Helen.
Tak for hurtigt svar på ny lillesøstermail - det var hjælpsomt!
Her er en lidt mere desperat storesøstermail!
Det er hårdt at blive storesøster! Og det ved jeg godt, at vi ikke er de eneste der oplever.
At få en ny baby i huset har afgjort fået os til at tænke over, hvordan vi har håndteret storesøster som spæd og hvad det giver os af kvaler nu.
Storesøster har nu nærmest droppet at sove. Nej, det passer selvfølgelig ikke, men det føles sådan! Det tager hende pt omkring 2 timer at falde i søvn om aftenen - og det er 2 rigtig, rigtig hårde timer. Hun er ok med at ligge selv nu, kalder ind i mellem, men ikke uophørligt som før. Men hun kan simpelthen ikke falde til ro. Jeg tror vi har prøvet alt:
Varmt bad, mørklægning, hænder der hviler tungt på kroppen (som kører rundt og rundt og rundt i sengen), stille musik før putning, ligge senere i seng - you name it!
Og baby, ja, hun vågner gerne ved 5 tiden, og på det tidspunkt har storesøster tit indfundet sig i vores seng (ikke altid og først ud på morgenen). Og når storesøster så åbner en sprække i det ene øje og fornemmer, at jeg ikke længere er der, vupti, så er hun ude og lede efter mig. Resultatet er 8 - 9 timers søvn pr nat mod 10-11 før lillesøster kom.
Sundhedsplejerske har givet os fine tips. Storesøster er født lidt for tidligt (meget lidt), men vi har altid haft gode erfaringer med at bruge tips til for tidligt fødte børn. Hun foreslog at tumle hende grundigt og sørge for, at hun får brugt kroppen og at hun bliver vendt meget på hovedet. Hun finder ikke rigtig selv på at bevæge sig, så det lyder jo fornuftigt, men svært at nå i en travl hverdag. Men vi prøver selvfølgelig, og ofte hjælper det også i en eller anden grad.
Min samvittighed er kulsort. Jeg er selv helt klar over, at jeg har vænnet storesøster til, at mor er nummer et, og far dur i en snæver vending. Ellers ville hun jo bare putte sig ind til ham om morgenen og sove til hun var udhvilet. Vi har selvfølgelig prøvet at lade far stå op med baby, men det er svært endnu i forhold til det med maden osv..
Jeg har utrolig svært ved at få vendt situationen, og er bare rigtig ked af at kunne fornemme, at der er noget skævt i vores familiedynamik.
Har du nogen tanker eller tips du kan give mig med på vejen - jeg er rigtig rigtig træt. Nogen gange føles det som om jeg bruger al min tid på at få storesøster til at sove, mens jeg selv er ved at gå op i sømmene af søvnmangel. Hjælp!
Kærlig hilsen
træt mor!