Svar: Venner med hjem
25. marts 2011
Alder:
5 år
Kære Belinda
De fleste børn vil naturligt, når de går i børnehave, begynde at have venner med hjem. Det er dejligt for børnene at mødes under mere private rammer og ikke kun i børnehaven.
Når børn leger med hinanden derhjemme, så lærer de hinanden at kende på en ny måde. De lærer at dele deres legetøj, give plads til den anden i deres hjem og den der er på besøg, får en masse oplevelser af netop at besøge jeres datter. Se hvordan hun bor, hvad hun leger med, interesserer sig for osv. Det at vise det private frem, stedet hun bor, er at vise noget andet af sig selv. Noget de ikke møder og ser i børnehaven.
Børn leger også andre lege, når de er hjemme hos hinanden, end de gør når de er i børnehave. Og det at lege to og to, uden at blive forstyrret eller afbrudt, kan være meget givende for deres venskab. Derudover er det at lege sammen hos hinanden, også noget som børn glæder sig rigtig meget til. De nyder det og de ser virkelig frem til det.
Når jeres datter først kommer i skole, så vil man ofte naturligt opfordre til at tage legekammerater med hjem. Mange klasser arrangerer f.eks. spisegrupper, hvor børnene skiftes til at spise hos hinanden og det er rigtig vigtigt at bakke op omkring dette. Det forebygger mobning og giver sammenhold i klassen ... så at starte allerede i børnehave, og invitere en med hjem en gang imellem er en god idé :)
Hvis du synes det er for svært i hverdagene, så kan du naturligvis også invitere en hjem et par timer i weekenden :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske