Svar: Forberedelse til en baby
4. september 2010
Alder:
2 år, 9 mdr.
Kære mor til snart 2
Du må gerne tale med din datter om at din mave vokser, fordi der er en baby inde i maven. Og du kan med fordel lade hende mærke, når den lille sparker, så hun fornemme at der sker noget derinde.
Hun vil jo mærke forandringerne, mærker dem sandsynligvis allerede, måske har du mere kvalme, du løfter hende ikke og bærer hende ikke rundt som du plejer, pladsen på dit skød bliver også mere og mere trang og du begynder måske at stille lidt flere krav til hende om at hun skal være selvhjulpen. Derfor vil det være helt naturligt at du taler med hende om, hvad det er der sker, så hun ved det.
Men at hun får det at vide, betyder naturligvis ikke at hun forstår det... Hun er alt for lille til at kunne forestille sig hvad det er at få en baby i huset, hvad en baby vil kunne og hvad det vil være, hvilken forandring det vil være at skulle dele mor og far med en anden.
Du kan med fordel låne bøger der handler om at få en baby, få en lillesøster eller lillebror og læse disse bøger højt for hende.
Når baby kommer vil det også være rigtig dejligt for hende at få en babydukke, med tøj, pusletaske og måske en lille klapvogn eller lille seng til, så hun kan lege, gøre de ting hun ser du gør med den lille.
Du skal være opmærksom på at hun har særligt brug for at vide at hun stadig er vigtig og at ingen kan tage hendes plads. Hun har brug for at mærke at du stadig er der 100 pct for hende, når hun har brug for dig - også selvom du nu skal passe en anden og det kan være godt at lave ting sammen bare hende og dig. I skal have "dig og mig tid".
Gør også amningen til en fælles ting, øv dig på at amme den lille imens du læser bøger for den ældste :)
Jalousi er meget svært at undgå, jalousi er en blanding af sorg, vrede og angst. Det er helt naturlige følelser og det er vigtigt at jeres datter får lov til at udtrykke disse og også får dem bearbejdet. Det er derfor vigtigt at I sætter ord på de tanker og følelser, jeres datter måtte tumle med, når hun bliver storesøster, så hun hører at I forstår hende og forstår at det kan være svært.
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre :)
Læs i øvrigt bogen "Barn nr. 2 - når familien vokser" af Lykke Møller Kristensen. Du finder den i min bogguide under emnet 'børneopdragelse'.
Fortsat held og lykke med det hele og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske