Svar: Forberedelse til en baby

4. september 2010

Kategori:
Alder:
2 år, 9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære mor til snart 2

Du må gerne tale med din datter om at din mave vokser, fordi der er en baby inde i maven. Og du kan med fordel lade hende mærke, når den lille sparker, så hun fornemme at der sker noget derinde.

Hun vil jo mærke forandringerne, mærker dem sandsynligvis allerede, måske har du mere kvalme, du løfter hende ikke og bærer hende ikke rundt som du plejer, pladsen på dit skød bliver også mere og mere trang og du begynder måske at stille lidt flere krav til hende om at hun skal være selvhjulpen. Derfor vil det være helt naturligt at du taler med hende om, hvad det er der sker, så hun ved det.

Men at hun får det at vide, betyder naturligvis ikke at hun forstår det... Hun er alt for lille til at kunne forestille sig hvad det er at få en baby i huset, hvad en baby vil kunne og hvad det vil være, hvilken forandring det vil være at skulle dele mor og far med en anden.

Du kan med fordel låne bøger der handler om at få en baby, få en lillesøster eller lillebror og læse disse bøger højt for hende.

Når baby kommer vil det også være rigtig dejligt for hende at få en babydukke, med tøj, pusletaske og måske en lille klapvogn eller lille ...

Annonce

... seng til, så hun kan lege, gøre de ting hun ser du gør med den lille.

Du skal være opmærksom på at hun har særligt brug for at vide at hun stadig er vigtig og at ingen kan tage hendes plads. Hun har brug for at mærke at du stadig er der 100 pct for hende, når hun har brug for dig - også selvom du nu skal passe en anden og det kan være godt at lave ting sammen bare hende og dig. I skal have "dig og mig tid".

Gør også amningen til en fælles ting, øv dig på at amme den lille imens du læser bøger for den ældste :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Jalousi er meget svært at undgå, jalousi er en blanding af sorg, vrede og angst. Det er helt naturlige følelser og det er vigtigt at jeres datter får lov til at udtrykke disse og også får dem bearbejdet. Det er derfor vigtigt at I sætter ord på de tanker og følelser, jeres datter måtte tumle med, når hun bliver storesøster, så hun hører at I forstår hende og forstår at det kan være svært.

Jeg håber du kan bruge ovenstående videre :)

Læs i øvrigt bogen "Barn nr. 2 - når familien vokser" af Lykke Møller Kristensen. Du finder den i min bogguide under emnet 'børneopdragelse'.

Fortsat held og lykke med det hele og rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

11. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 4 mdr.

Trodsalderen - knap 2.5 år

Hej Helen. Vi har en datter på 2 år og 4 mdr. Der er fuld fart på hende. Hun...

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

6. maj 2024 | Opdragelse | 9 år

Hvordan får jeg børnene til at hjælpe til med huslige pligter?

Hej Helen, Jeg håber på, at du kan hjælpe mig igang med at få min datter på...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

Annonce

Viden om børn:

Ymer og ylette

Sundhedsstyrelsen fraråder, at børn under 12 måneder får ymer og ylette, da proteinindholdet er for højt.

Læs mere i Babylex

Nysgerrighed børn

At være nysgerrig er den egenskab, der giver barnet nye erfaringer, og dermed får barnet til at udvikle sig og blive mere intelligent. Små børn er født som små forskere, der er rigtig gode til at undre sig over ting de møder og være nysgerrige på den verden, der omgiver dem.

Et barn skal derfor ikke stoppes i at udforske verden, men skal have lov til at undersøge og bibeholde sit naturlige anlæg for nysgerrighed. Det lille barn skal således opfordres til at føle, gribe, smage og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen!

Jeg er godt nok glad for at jeg kan skrive til dig, jeg udnytter det i fuld stil!!

Tak for dine mange gode svar. Jeg elsker dem!

Hilsen Sophie, mor til pige på 9 måneder