Svar: Kramper i benene gravid
22. juni 2023
Alder:
0 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine korte spørgsmål - og stort tillykke med at du venter jeres første barn :)
Det er meget normalt at gravide får kramper i benene, lægkramper. Det er, som du beskriver, når læggen spænder op og det gør ondt. Smerten holder dog normalt op igen, når lægmusklen atter slapper af. Derfor er det rigtig godt, at din mand forsøger at hjælpe dig med lidt massage, så lægmusklen kan blive afslappet igen:)
Det er vigtigt her lige at nævne, at hvis smerten ikke forsvinder men bliver ved med at være der (mere end 10 min), så er det vigtigt, at du kontakter din læge, da det kan være tegn på DVT - dyb venetrombose (blodprop i benet). Symptomerne på DVT vil ud over smerte normalt også være rødme, varme og en følelse af nedsat funktion af benet.
Man skønner at godt ca. halvdelen af alle gravide på et tidspunkt oplever lægkramper. Det er ikke farligt for hverken dig eller jeres baby, men det forstyrrer naturligt både din og din mands nattesøvn. Årsagen til kramperne kendes ikke helt, men man mener, at det er forbundet med den øgede vægt og ændringer i blodcirkulationen. Der er også undersøgelser som viser, at der kan være en sammenhæng mellem lægkramper og mangel på f.eks. calcium og magnesium. Tager du en daglig multivitamintablet? Ellers kunne det måske være en overvejelse værd:)
Det anbefales også, at du strækker og masserer dine benmuskler før sengetid. Det er også en god idé at lave venepumpeøvelser. Du kan finde illustrationer og små filmklip, der viser dig, hvordan du gør det:)
Derudover skal du sørge for ikke at sidde eller stå i for lange perioder af gangen, men forsøge at gå lidt rundt i løbet af dagen. Nogen kvinder har glæde af at bruge støttestrømper.
Det er også vigtigt, at du husker at drikke godt med vand:)
Jeg håber, at du kan bruge dette videre, og jeg glæder mig til at følge dig og jeres lille familie:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske