Svar: Hvornår skal man mærke liv?

2. april 2023

Kategori:
Alder:
0 mdr.

Kære Kristine

Tak for dit brev og kæmpe stort tillykke med, at du venter dig - hvor er det dejligt! Og dejligt at høre, at graviditeten skrider stille og roligt fremad:)

Det er meget forskelligt, hvornår man mærker liv, når man er gravid. Nogle kvinder mærker liv allerede i uge 13-14, og andre kvinder først omkring uge 18-22. Kvinder, der har født før, mærker ofte liv tidligere, end kvinder, som venter deres første barn. Denne forskel hænger sandsynligvis sammen med, at kvinder, som har født før, kender til hvordan bevægelserne af det lille barn føles, og de genkender derfor bevægelserne tidligere.

Det spiller også ind, hvor moderkagen ligger placeret. Hvis moderkagen sidder foran på maven, altså ud mod dit maveskind, så kan det være sværere at mærke barnets bevægelser. Det kan faktisk også spille ind, når man kommer længere hen i graviditeten, fordi moderkagen kan virke lidt som en stødpude.

Det kan også spille ind, hvad man vejer. Kvinder som er overvægtige kan nogle gange godt kan sværere ved at mærke liv end kvinder, som er meget slanke...

Når man mærker liv tidligt i graviditeten, så føles det ofte som små bobler i maven. Nogen kvinder oplever det, som "en fisk der slår med halen", andre beskriver det som "små bitte slag på et trommeskind", nogen siger, at det føles, som at have "luft i maven". Ofte mærker man det meget svagt og kun en enkelt gang eller to, så er det væk igen.

Når man mærker liv senere i graviditeten, så vil bevægelserne være langt tydeligere. Ofte mærkes det især tidligt om morgenen, og aften og nat - ofte på de tidspunkter, hvor du selv ligger ...

Annonce

... stille og holder dig helt i ro. I takt med at barnet vokser, så vil bevægelserne begynde at føles mere glidende, og man kan ofte også føle, at barnet puffer til maveskindet indefra, eller du vil kunne mærke, at barnet strækker sig, drejer sig rundt. Nogle gange vil du kunne mærke barnets fødder gennem maven, nogle gange vil barnet lægge sig sådan, at maven bliver helt skæv, og nogle gange vil du også kunne se, at din mave hopper, fordi den lille har fået hikke.

Fra uge 24 skal du føle liv dagligt. Selvom bevægelserne ændrer sig, og det kan føles forskelligt i takt med at barnet vokser i maven, så skal du have en følelse af at barnets rytme af bevægelser eller antallet af bevægelser er det samme hver dag.

Hvis du fra uge 24 ikke rigtig føler, at du har mærket barnet i maven, så start med at lægge dig ned og slappe af. Læg dine hænder på maven og snak gerne til den lille, du kan også forsøge at puffe lidt til maven. Hvis dette ikke hjælper, så kan du prøve at drikker et glas koldt vand eller spise lidt is - kulde kan være med til at "vække" barnet.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvis du efter 1/2-1 time stadig ikke mærker liv, eller hvis du oplever, at barnets bevægelser bliver gradvist mindre og mindre, så er det en god idé, at du kontakter fødeafdelingen, som du hører til.

Men lige nu skal du glæde dig over det spirende liv i din mave, og at du højst sandsynligt allerede har mærket liv derindefra - det er så dejligt :)

Jeg glæder mig til at følge dig videre - og jeg vil også anbefale dig meget min podcast "Din graviditet uge for uge" - som du kan høre via Podimo.

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Vugge - møbel

En vugge er en lille babyseng, der kan vugges/gynges. At bruge en vugge har mange fordele, da det er med til at stimulere barnets ligevægtsorgan og dermed har betydning for barnets videre udvikling. Samtidig er en vugge ofte mindre end en tremmeseng, hvilket er med til at gøre den tryg for baby at sove i - mange børn kan sove i en vugge de første 3-4 måneder.

Der findes mange forskellige vugger på markedet, og i mange familier er en vugge også noget, der går i arv. Nogle vugger...

Læs mere i Babylex

Babynest

En babynest er oprindeligt en svensk opfindelse, som efterhånden har spredt sig over hele verden. Også i Danmark er det meget populært at bruge en nest til sit barn.

En babynest kaldes også en babyrede, og den bruges til at lægge dit barn i, når du gerne vil have, at dit barn skal føle sig omsluttet og holdt, og du ikke selv kan have dit barn i armene. Det vil sige, at hver gang du lægger dit barn fra dig, fordi du f.eks. skal ordne vasketøj, lave mad, tale i telefon eller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil lige sige mange tak for dit gode og præcise svar på mit spørgsmål om "Afbrudt søvn efter dagplejestart". Jeg fik lige præcis den vejledning, jeg manglede. Så tusind tak og fortsat god dag.

Kærlig hilsen
Victors stolte mor.