Svar: Mors alder ved graviditet
12. august 2020
Alder:
3 år
Kære du
Tak for dit brev - og tak for dine åbne og ærlige tanker :)
Hvor er det dejligt at læse din beskrivelse af og lyst til at få endnu et barn. Du skriver "mit ønske er næsten ubegribeligt stort", og du fortæller samtidig, at du har helbredet til det, din mand og du har økonomien, tiden, netværket - I er en glad familie bestående af mor, far og to børn på 6 og 3 år - og nu vil I gerne have en nummer 3.. og hvorfor egentlig ikke... Ja din alder, men den beslutning har I vel egentlig allerede taget, da I valgt at få de to ældste børn... :)
Når det så er sagt, så forstår jeg naturligvis godt, hvad du skriver. Og jeg vil meget gerne give dig lidt tanker med på vejen :)
Så længe jeres børn er små, så vil de sandsynligvis ikke tænke ret meget over, at de har forældre, som er ældre end de andres forældre. Men når de bliver ældre, går i skole, kommer hjem til klassekammerater osv. så vil det naturligt blive mere synligt for dem, og der vil naturligt kunne komme nogle spørgsmål omkring dette - her tænker jeg dog, at det vigtigste er, at du/I er ærlige. Fortæller om det brændende ønske og årene, hvor I forsøgte at få børn - og at det lykkedes, så de kender historien, baggrunden.
Og ja, der vil naturligt være forskel på dig/jer og de andre forældre, når det kommer til alder - men det betyder jo ikke nødvendigvis noget dårligt, eller at jeres børn ikke kan have det godt. Tværtimod. Og for jeres børn, så vil du jo være deres mor - uanset hvilken alder du har. Du er deres MOR, og jeg tror slet ikke, at de vil tænke over din alder eller se det som noget underligt, eller mærkeligt, for du er mor... problemet opstår på grund af det, som du allerede oplever, at de vil blive mødt med en masse fordomme fra andre børn og voksne i takt med at de vokser op - det vil ikke komme fra børnene selv.
Der vil være den naturlige åbenhed og nysgerrighed, som andre børn har - og der vil godt kunne blive stillet spørgsmål som "er du x´s mormor?" når du f.eks. en dag kommer for at hente - ikke i nogen ond mening, men fordi børn er nysgerrige af natur, og de synes måske du ligner deres mormor mere end du ligner deres mor, og derfor spørger de.
På samme måde vil du kunne gå til babysvømning, babyrytmik og andre ting, hvor andre forældre vil kunne stille spørgsmål ved, om du er forælder eller bedsteforælder... Og sådanne spørgsmål eller situationer skal du naturligt kunne håndtere og være parat til at håndtere...
Dine børn vil naturligt i sådanne situationer, og i takt med at de bliver ældre, begynde at reflektere og vil gradvist finde ud af, at deres forældre nok er ældre end de andres forældre, og hvad det betyder. Men det betyder ikke, at I ikke stadig vil være gode forældre, og at jeres børn ikke vil elske jer forældre... Og igen - i takt med at børnene bliver ældre og spørgsmålene kommer, så skal I naturligvis være parat til at svare - også på de spørgsmål, som faktisk kan være rigtig svære, netop det du selv nævner "at I falder væk, mens de stadig er unge"...
Og det kan godt være, at jeres børn på et tidspunkt stiller spørgsmålet "skal du dø? Skal far dø?" - det spørger mange børn om, også dem med unge forældre :) Og her tænker jeg, at du naturligt skal svare så åbent og ærligt som muligt og f.eks. sige "alle mennesker dør på et tidspunkt, men jeg har ikke tænkt mig at dø lige nu" eller lignende. Og du behøver slet ikke nævne jeres alder - med mindre de direkte spørger til dette, men det tror jeg faktisk ikke de vil gøre... I hvert fald ikke i mange år - måske når de bliver teenagere og forstår problematikken og måske bliver urolige og spørger "hvad skal jeg gøre, hvis du og far pludselig ikke er her mere?", og så tager I naturligvis en snak om det til den tid :)
Der er selvfølgelig den forskel, at et nyfødt barn, som har forældre på 25 år og ikke 50 år, med stor sandsynlighed vil have sine forældre 25 år mere. Jeres børn vil ikke have deres mor og far lige så lang tid, som de fleste andre børn har. Og ja, jeg ved godt, at meget kan ske og vi ved aldrig, hvornår vi skal herfra, men generelt vil det være sådan. Men jeg synes ikke, at det er grund til at sige, at man så ikke skal have børn. Du fortæller jo netop, at du ønsker dig en større familie, for at børnene også har glæde af hinanden, og så prioriterer I jo netop at være jer, være sammen, så længe I er her. I udnytter nærmest tiden og mulighederne - lyder det som om. Laver nogle andre prioriteringer :)
Du/I har sandsynligvis nogle gode år for jer og stadig tid sammen - så gammel er du jo ikke! Og jeg har helt klart på fornemmelsen, at dine prioriteringer vil være og allerede er anderledes, netop fordi du er det ældre. Og det er da en god ting - det er jo netop med til at gøre, at jeres børn trives. I har måske en helt anden ro, mindre stress, tager tingene mere som de kommer, har mere økonomiske frihed, og det lyder som om, at I faktisk er meget aktive og gør ting sammen, og det er jo super godt.
Hvis man regner med, at man ikke har lige så lang tid at leve i, så skal man sørge for at være der, når man er der. Og ja, jeres børn vil miste noget, når I ikke er der, det vil naturligt være svært for alle børn, men hvis I har været der, så vil det være lettere for jeres børn at leve med - fordi I netop var der... Du skal bare være der, og selvom du bliver træt en gang imellem, så har børnene brug for dig - og det vigtigste er at de netop mærker, at I forældre er tilstedeværende, at I vil dem, prioriterer dem.
I er jeres familie, I har jeres familiehistorie, og jeg kan ikke se, hvorfor jeres børn ikke skulle trives. De to I har stortrives, I stortrives som familie, og nu vil I gerne have nummer tre og har et års forsøg til det... Der er naturligt fordele og ulemper ved at være ældre forældre - men man kan også finde fordele og ulemper ved at være unge forældre.
Og så er der naturligvis alle de overvejelser, som går på, at jo ældre man er, jo større sandsynlighed er der for, at man får et barn med f.eks. kromosomafvigelse - og der er nogle ekstra overvejelser at gøre sig i forhold til at få et handicappet barn, og hvad det vil gøre ved jer, og de to børn I har i forvejen... Når man har jeres alder, så er det ekstra vigtigt at medtænke dette...
Det var lidt af mine tanker, jeg håber at det hjælper dig/jer lidt videre i jeres beslutning :)
Stort knus herfra :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske